Colosalist, melodisk doom

Melankoli, doom, natur og indre dramatikk.

Bandets nye album, ‘Two Suns’ kom tidligere i oktober, du leser anmeldelsen HER.

Colosalist@Facebook

Foto: ukjent

«Dette er mitt første offisielle verk som norsk komponist» fortalte norske Petter til Heavymetal.no i den innledende kommunikasjonen tilbake en tid. Colosalist er en norsk/tsjekkisk hybrid, der Petter er mannlig vokalist og gitarist.

«Albumet er på mange måter et nytt startpunkt – sterkt inspirert av den ville naturen i Vestland hvor jeg bor, og farget av den samme indre dramatikken man finner i musikken til Edvard Grieg» legger han til, og da er jo mye gjort? Slike virkemidler og inspirasjoner er jo perfekt til slik musikk.

Hei Petter, og velkommen til deg og Colosalist. Har dere det bra?

«Hei! Kjenner de første høstvibbene i lufta nå, og det er ei tid jeg digger. Det er litt hektisk siden vi slipper skiva, men ellers går det fint – takk for at du spør :).»

Fra Tsjekkia til Norge

Nå fant jeg ikke veldig mye info om dere, kun det lille du skrev til meg, og jeg har forstått at dette er et band som spenner over Norge og Tsjekka. Hvordan ble det slik?

«Jeg var ganske aktiv på den tsjekkiske scenen på 90-tallet. Med det gamle bandet mitt var vi med å forme doom-/pagangreia der nede, og vi dro til og med hjem en Anděl (kan sammenlignes med Spellemann her i Norge). Etter det tok livet mitt en helt annen retning, og jeg endte opp med å slå meg ned i Norge, som jeg har blitt utrolig glad i. Jeg var borte fra scenen lenge, men så tok jeg kontakt med gamle musikkompiser, og vi bestemte oss for å ta opp tråden igjen. Resultatet ble Two Suns – men nå under navnet Colosalist, og denne gangen som norsk statsborger.»

Og hvordan fungerer det om medlemmene bor forskjellige steder? Du bor jo her i Norge, på vestlandet, men de andre?

«Ja, jeg bor på Stord. De andre holder til i Tsjekkia. Hele Two Suns var allerede skrevet av meg, så vi trengte egentlig ikke å møtes i øvingslokalet for å lage plata. Vi har en avtale om å spille utvalgte konserter når det passer. Derfor forbereder vi oss mest hver for oss. Krevende, men fullt mulig.»

Kunne du har presentert medlemmene? Hva de heter, hva de spiller og om de spiller eller har spilt i andre band?

«Klart det! Jeg heter Petter – gitar og vokal, og har tidligere spilt i Silent Stream Of Godless Elegy (SSOGE), Liveevil og Robotized. Filip – bass, tidligere i SSOGE og ex-Dying Passion. Zuzana – fiolin, også ex-SSOGE. Tomas – gitar/vokal, ex-Second Chance. Jan – trommer, ex-Euthanasia. Disse banda sier sikkert ingenting for folk her, men de var en viktig del av underground i Tsjekkia på 90-tallet.

Fellesnevneren er SSOGE, og Colosalist bygger på mye av den erfaringen.»

Innspillingen

Albumet ble spilt inn i Finland, i Petrax Studio hvor blant annet Nightwish har jobbet. Hvorfor valgte dere akkurat det stedet, og hvordan var opplevelsen?

«Vi ønsket oss en produsent og et sted som virkelig kunne løfte uttrykket vårt. Valget falt på Aksu Hanttu – han har produsert plater for blant annet Korpiklaani, og har masse erfaring også med toppband fra den norske scenen. Petrax Studio har i tillegg en spesiell aura – mange store finske band, inkludert Nightwish, har spilt inn der. Å være i den atmosfæren ga oss ekstra energi og inspirasjon. Vi følte at vi tok musikken til et nytt nivå.»

Inspirasjon

Musikken er metal, i hovedsak doompreget, med en del folkelige toner. Hvor henter dere inspirasjon fra? Og den folkemusikken jeg hører, den minner meg om noe øst-europeisk, er det lokal tilknytning?

«For meg er musikk først og fremst en måte å uttrykke følelser på – glede, melankoli, drama. Jeg digger hvordan folk som Grieg, Smetana, Holst, Dvořák eller band Dead Can Dance fikk det til. Jeg liker oså Hans Zimmer og Max Richter.

Inspirasjonen min kommer fra klassisk, filmmusikk, world music – og metal fra 90-tallet. Folkemusikk har jeg egentlig aldri hatt et forhold til. Hvis noe folk-aktig dukker opp i Colosalist, er det helt ubevisst. Når man vokser opp et sted, setter melodier seg i underbevisstheten – til og med barnesanger fra skolen sitter igjen. Hjernen husker alt mulig rart.»

Hva er forhåpningene for albumet? Sikter dere på å få turneer, eller er det i hovedsak å lage og gi ut musikk som er målet?

«Vi vil gjerne ut og spille live på undergroundscener rundt om i Europa – vi får se hvor stor interessen er. Planen er også å gjøre noen gigs her i Norge. Men for meg er det å skrive musikk en stor drivkraft. Det er en omfattende og tidkrevende prosess som fyller meg opp. Så vi vil både spille og fortsette å skape.»

Hoggorm Music?

«Hoggorm Music er mitt lille label. Jeg bruker det først og fremst til å gi ut min egen musikk. Jeg har ingen planer om å bli et riktig plateselskap, men hadde jeg ikke vært musiker, kunne det fort vært det jeg hadde drevet med.»

Hvordan er den tsjekkiske metalscenen da? Jeg må innrømme at jeg vet lite om den. Landet er jo moderne og med i både Nato og Eu, ligger det til rette for at folk kan spille og blomstre som musikere der?

«Jeg følger ikke scenen i Tsjekkia så nøye lenger, men metal er stort der. Det er en rockenasjon, liksom.

Sommeren er stappa med festivaler – kanskje femti bare på én sesong. Stort og smått. Den største er nok Brutal Assault, og der spiller det ofte norske band også. I tillegg er det et fenomen med tsjekkiske band som synger på morsmålet. De trekker tusenvis av folk – publikum som vil ha øl og pølse, haha (som tyskerne 🙂 Yj). De lever godt av det, fyller arenaer og store klubber.

Underground lever også: punk, death, black, thrash, heavy. Jeg husker best klassikerne som Master’s Hammer og Root

Klimaforskjeller

Når flyttet du hit? Og hva var den største forskjellen for deg?

«Jeg var første gang i Norge i 2007, men har bodd her fast siden 2013. Naturen var det første som traff meg. Regn, vind, korte vinterdager – det plager meg ikke. Jeg føler jeg kommer nærmere meg selv jo nærmere naturen jeg er. For å være ærlig så var folk i Tsjekkia ikke alltid så gode mot hverandre – mye preget av fortida med kommunismen. Det var lett å møte arroganse, korrupsjon og smålighet. Jeg ble lei av det. Jeg mener at hvert land handler om menneskene som bor der. Og jeg trives best der folk respekterer hverandre mer. Norge ga meg et nytt liv, og jeg setter enormt pris på de verdiene jeg finner her.»

Norsk natur

Du nevner norsk natur som en sterk inspirasjon for det du komponerer. Hva er det som slår deg som så bra med norske trær og busker, og fjell? :). Og Tsjekkia, hva forlot du av natur der? Hva gjør naturen der flott?

«Jeg elsker å se bølgene i fjorden, trærne som bøyer seg i vinden, de endeløse utsiktene fra fjellene. Naturen er vill, været skifter raskt, og du må være på jakt etter de øyeblikkene som bare skjer der og da. På Vestlandet er det fjell, sjø, fosser – natur overalt, og den kan være både vakker og brutal.

Tsjekkia er mildere, varmere somre, ofte over 30 grader – altfor varmt for meg. Men naturen der kan være romantisk, særlig om høsten når løvskogen på åsene flammer opp i farger. Jeg husker lukten av modne kornaks på varme sommerkvelder.»

Du er nå bosatt her altså, hva er din opplevelse av metalmiljøet, det å bo her og drive med musikk?

«Jeg følger med på scenen her, går på konserter og digger klubbmiljøet. Det er fett at vi fortsatt har metal-gigs – kunne gjerne vært flere! Jeg kjenner noen folk på scenen, men har ikke samarbeidet med noen ennå. Vi får se hva framtida bringer.»

Favoritter innen norsk metal?

«Mayhem, Abbath, Koldbrann, Kvelertak, Tsjuder, Gaahls Wyrd, Immortal, Deception, Covenant, gammel Dimmu Borgir.»

Tsjekkiske band vi bør sjekke ut?

«Mallephyr, Heaving Earth, Inferno … men jeg har ikke full oversikt over den nyere scenen der.»

Tusen takk for tiden din, lykke til med plateslipp og det hele! Har du noen avsluttende ord, her er en fin plass å gjøre det:

«Jeg setter pris på at jeg fikk plass her, og håper vi sees på en konsert i Norge snart. Stor takk for jobben du gjør for scenen! Til alle leserne: fortsett å støtte konsertene. Den norske metallscenen har fortsatt masse å by på – både nå og framover.»