Sjekk ut smakebiter fra kommende skive.
Insense, et heavy metal-monster!
Det er lenge siden Heavymetal.no hadde Insense på blokka, faktisk er det tre år siden ‘Burn In Beautiful Fire’ ble sluppet. Bandet er aktuelt med sitt siste album, ‘De:Evolution’, vi tar for oss denne og hva bandet har gjort og gjør. Bassist Ola er min medsammensvorne.
Nå er det en tid siden jeg hadde dere på besøk sist, foruten nytt album, hva har vært høydepunktene?
«Ja, nå er det blitt noen år siden forrige gang vi var aktuelle med album. 3 år, for å være nøyaktig. I løpet av den tiden har vi rukket og få spilt litt rundt omkring. Vi har vært med på noen flotte turnéer og gjort gigger på forskjellige festivaler.
Noen av høydepunktene som kan nevnes er da vi fikk åpnings-spoten på In Flames’ turné i 2011. Vi spilte rundt i ishaller i Skandinavia og i svære arenaer rundt om på kontinentet, og delte buss med selveste Ghost i fire uker. Vi ble nominert til Spellemann for den forrige skiva. Etter nominasjonen ble det brått ganske stille, da bestemte vi oss for å sette igang låtskrivingen til det som skulle bli vårt femte album De:Evolution. Så gjorde vi en liten support-tur med med Devin Townsend Project i vår, før nå endelig plata vår er ute.»
Og uff, så uhøflig jeg er; velkommen tilbake til Heavymetal.no ☺. Har dere det bra?
Takk! Synes du var litt uhøflig ja, som ikke ønsket velkommen tilbake før nå.… Men det går greit, er i godhjørnet om dagen så jeg tilgir deg dette hovne overtrampet.»
Puh!
«Vi har det flott. De:Evolution er akkurat blitt lansert (23. mai – Yj), og vi soler oss i glansen av mange gode (og også noen dårlige) anmeldelser. Det er stas når det skjer litt greier rundt oss! Hadde vært hyggelig om det tok litt av nå, og vi håper det dukker opp noen fete turnéer etterhvert. Hadde akkurat releasekonsert på John Dee i Oslo og på Garage i Bergen. Diggbart å få vist fram nye låter til folk. Virket som om de ble tatt godt imot også. Og da blir vi så glade!»
Jeg fikk skiva av Amber, hvordan er avtalen med de? Tar de seg av både spredning av skiver og booking av konserter? Og gjør de en tilfredsstillende jobb? Eventuelt, har dere andre aktører som jobber på andre kontinenter?
«Avtalen med Amber går ut på at de gjør promoen for oss, samt utfører booking av konserter i Norge. Amber er delt inn i to avdelinger; du har Amber Promo, som tar seg av……. promo, og Amber Booking. De tar seg av…….(trommehvirvel) booking. Vi har også en fyr som tar seg av promo i resten av verden, samt en fyr i Sverige. Vi håper på få tak i et selskap til å gjøre booking i utlandet for oss. Vi jobber med den saken. Litt vanskelig å finne et utenlandsk byrå som tør å satse på et relativt ukjent dritt-band fra lille, lille Norge…»
Vi vrir det hele over på skiva, som jo er grunnen til at jeg huket dere inn. Et monster, dere vet at det er det dere har skapt?
«He-he, et monster, er det det vi har skapt? Ja, man kan kanskje kalle det et monster. Jeg tolker det isåfall dithen at det er et kult monster du mener. Et skikkelig beist. Noe a la Godzilla eller Tyrannosaurus Rex. Ikke et ynkelig freak-monster, som for eksempel han med pukkel-ryggen i Notre Dame. I så måte er vi helt enige i monster-sammenligningen din. Vi er veldig fornøyde selv med plata, eller monsteret om du vil. Den er på mange måter en videreutvikling av vår forrige utgivelse, Burn in Beautiful Fire. Vi håper mange får øyne og ører opp for dette farlige heavy-monsteret vi har skapt.»
Hvordan tok dere for dere prosessen i å utvikle bandet fra forrige skive? Var det et bevisst valg at musikken ble litt annerledes? Eller er den egentlig det? Jeg personlig hører et annet sound og låter, men det er en stund siden jeg har hørt ‘Burn In Beautiful Fire’, så jeg kan bli lurt ☺
«Ja, er den egentlig så mye mer annerledes? Antagelig vil du høre en ganske stor forskjell på lydbildet, men musikalsk sett har vi forsøkt å videreutviklet soundet og musikken-stilen fra Burn.., og prøvd å foredle de tingene vi føler vi gjorde best på den skiva. Vi mener selv at vi har et eget Insense-sound,som har blitt slipt fram etter mange år som band. Vi har tilført mer melodier i låtene på dette albumet. Jeg synes at vi har bedre låtoppbygginger og arrangeringer, mindre dødpunkter, mindre døve riff, et større lydbilde og en litt mer helhetlig plate. Noen vil si at den er litt mykere også, enn våre tidligere album. Jeg vet nå ikke det, den er fortsatt ganske knallhard, men vi har kvittet oss med de værste blast-beasta, og er ikke redde for å innlemme melodiøse partier og cleanvokal i musikken vår.»
Debuten kom på et selskap, de to andre på BB, så ble det Indie. Hvorfor endret det seg nå? Hvorfor Mas-Kina? Var det beleilig i forhold til linken til Beaten To Death? Eller er det bare et bedre selskap å være på?
«Det har jo blitt noen selskaper på oss opp igjennom årene, ja. Vi er så kravstore og vanskelige å ha med å gjøre at ingen selskap orker å ha oss mer enn ett album, max to. Neida, nå tulla jeg. Ha-ha-ha, jeg er skikklig gøyal, ass….
Nei, det har det seg nemlig slik at Martin, ene gitaristen i heavy-orkesteret Insense, også er platedirektør i Mas-Kina Recordings. Veien var derfor kort til å bli signet på selskapet hasses.
Vi tenkte at vi ville prøve Mas-Kina denne gangen. Synes han har gjort en god jobb med plateutgivelsene til Beaten To Death, og vi fant ut at vi liksågodt selv tar kontrollen over denne utgivelsen. Feiler det, og viser det seg at alt går rett i dass, kan vi vi ikke legge skylden på noen andre enn oss selv. Det legger litt mer press på oss også, særlig Platedirektør Martin.
Nå kan vi ikke bare sitte på rassen å tvinne tomler, og håpe at ting skjer av seg selv, for det gjør det nemlig ikke. Er en rar bransje, denne musikkbransjen… Vi har innsett at det eneste som funker i denne industrien, er å gjøre ting selv, og å mase på folk. Mase igjen og igjen enten vi får svar, eller ei. En stor andel av henvendelsene vi sender ut i håp om å hale iland alt fra turnéer til plate-anmeldelser eller sågar omtaler i blader, blir møtt med taushet. Vet ikke hvorfor det er sånn, men det virker som om det er normen i musikkbransjen. Ihvertfall ovenfor små band som oss. Det er ganske frustrerende. Desto morsommere er det de gangene når noen faktisk tar seg bryet med å gi oss respons på henvendelsene våre.»
Ønsker dere å vokse er det vel nødvendig å se utover de samarbeidspartnerne dere har nå, er dere enige? Og har dere fått noen tilbud fra større selskaper? Jobber dere kanskje aktiv med å vokse?
«Det er vi enige i. Vi har alltid jobbet for å bli større, men Insense har i alle år klatret i motbakke. Vet ikke helt hva som er grunnen til det, men antakelig har vi aldri landet på noen bølge. Når vi endelig når en topp og det skjer noe kult, ender det stort sett med at vi blir glemt igjen like fort. Fordi musikken vår er det ikke noe galt med:) Nei nå ble det mye sutring på meg….beklager det. Vi har oppnådd litt da. Det er alltid moro når folk forteller oss at de setter pris på det vi gjør, det gir oss motivasjon til å fortsette. Og vi fortsetter som før, og håper å vokse å bli større og større, steg for steg. Dag for dag. Det vi trenger mest av alt nå, er å få napp på et utenlandsk booking-byrå så vi kan komme oss ut å få spilt litt.»
Jeg likte denne herlige riffingen, som ligger sammen med en tung stemning. Er inspirasjonene annerledes i dag enn tidligere?
«Vi er også glade i denne herlige riffingen du refererer til. Inspirasjonen ligger nok fortsatt i de bandene som facinerte oss da vi var unge. Man har en periode i livet fra man er fjorten til ett-par-og-tjue, hvor påvirkningskraften og lidenskapen for musikk er størst. For meg er det de bandene jeg hørte på da som fortsatt er mine favoritter. Det er vanskelig å oppdage og forherlige nye band på samme måte nå når man har bikka fem-og-tredve. Det er masse fet musikk som blir gitt ut hele tiden, men man hører på det med litt andre ører. Man finner kanskje andre ting i musikken som inspirerer, sånn som stemninger, melodier, fete grooves og spennende lydlandskap, som man tar med seg videre i bandsammenheng.»
Jeg kommenterte at jeg ikke følte noen av sangene var typisk stå-alene med video/singel-groove, dere er kanskje totalt uenig? Personlig setter jeg størst pris på fullformatet, en skive som kan høres og nytes i helhet. Om dere snerrer og freser av påstanden, hvilke låter anser dere som kandidater til eget liv?
«Det er kanskje ingen klare singel-kandidater som peker seg ut på denne skiva, nei, det er det andre som også har poengtert. Vi har likevel lagt ut tre singler før selve albumet ble sluppet, en musikkvideo, en tekst-video og en ren singel. Dette rett og slett for å få litt lengre levetid på albumet. Det døveste som kan skje når en plate, som man har brukt ekstremt mye tid og energi på, blir gitt ut, er at den blir forbigått i stillhet. At den fordufter hen ut i jungelen av de utrolig mange platene som blir gitt ut hele tiden, og blir glemt like fort som de blir gitt ut. Derfor har vi forsøkt å skape litt oppmerksomhet rundt denne platen før selve release-datoen som var 23. mai.
Vi har også blitt fortalt av noen at denne plata ikke er like umiddelbar som forrige skive, at det tar litt lenger tid og litt flere gjennomlyttinger før låtene sitter i øregangene til folk. Men når man først har hørt litt på den, digger man plata skikkelig. Spør du meg, er dette et kvalitetstegn, men det krever jo litt mer av lytteren. Med denne nye generasjonen av streamingglade musikkkonsumenter, og i en verden hvor man har så ekstremt mye musikk lett tilgjengelig, er det kanskje for mye å kreve fra folk at de skal ta seg tid til å høre ordentlig på plata di. Kanskje vi har gjort det for vanskelig for oss selv med å gi ut ei skive uten en åpenbar radio-hit, men vi håper virkelig at man tar seg til til å lytte skikkelig på skiva, det fortjener den.»
Absolutt!
Og hvordan har anmeldelsene så langt vært? Og er det veldig forskjellige tilbakemeldinger basert på land/markeder? Hvor isåfall gjør dere det best?
«De anmeldelsene og tilbakemeldingene vi har fått så langt, har stort sett vært veldig bra. Vi har fått alt fra 5/5 til 1,5/5, så det har jo vært noe variasjon i kritikkene. Men det virker som om folk enten elsker eller hater den. Lite midt på treet ennå, og det er bra. Midt på treet-anmeldelser er kjedelig, det betyr at man har gitt ut en intetsigende plate. Nå er skiva såpass fersk at det fortsatt vil rulle inn en del flere omtaler på godt og vondt i ukene som kommer, så det er litt tidlig å si noe særlig om dette ennå.»
Jeg digger at Amber sendte over fullversjon! Da fikk jeg tid til å lese tekster og se det hele samlet. Men jeg ble fortsatt ikke veldig klok på lyrikken. Henger alt sammen med tittelen? Konsept? Er det kanskje en svak tematikk som løper som en rød tråd?
«Joda, det er en slags rød tråd der, det er en slags sammenheng mellom låtene. En tynn tråd om selve livet, og om det livet man ønsker å leve. Jeg skal ikke røpe alt for meget, noe må man jo overlate til lytterens fantasi også, men det er en tanke bak det hele, et åpent spørsmål om vi har nådd et punkt i utviklingen hvor vi har reversert og bare blir dummere. Og dummere. Og dummere. Ta for eksempel en kikk på Paradise Hotel eller Charterfeber på Tv3 og se hva det er blitt av ungdommen. Det viktigste for mange unge i dag, er å bli rike og berømte, heller enn faktisk utrette noe meningsfylt med livene sine. “Se på meeeeej, jei er på TV fordi jei er så spesieeeeel, og er mei selv 110 prosent! Jei har en egen blogg hvor jei tester ut sminke og moteklær og forteller dei om alt det kjempespennende som skjer i livet mitt!” Jeg gremmes. Smarte folk venter ofte lenge før de velger å formere seg, og får ofte få barn. Dumme mennesker derimot, har en tendens til å formere seg kjapt og i store kvanta. Hva har dette å si for evolusjonen? Jeg bare spør. Kanskje er vi litt misantropiske med dette konseptet på plata vår, men det er en spennende tanke, er det ikke?»
Og coveret samt tittelen vil jeg tro har en form for symbiose? Hva ville dere fortelle med dette?
«Ja, det er flott design på art-worken vår på denne plata. Det er lagd av Ryan Clark, vokalisten fra det amerikanske bandet Demon Hunter, et band vi gjorde en liten turné med i fjor. Vi er svært begeistret av designet, kicka på det med en gang han pitcha det for oss. Det viser en alt for stor baby innesperret i en alt for liten glass-kiste, og symbolikken er ganske åpenbar. Vi håper publikum klarer å danne seg egne bilder av hva vi prøver å formidle.»
Produksjonen var enormt bra! Sjelden har jeg hørt så kul miks av trommer og bass! Jobbet dere spesifikt for å sikre maks trøkk i denne avdelingen?
«Kult å høre, takk for det! Vi er også svært fornøyde med denne produksjonen. Som bassist kan jeg selvfølgelig aldri få nok bass i miksen, he-he. Og trommlyden låter heeeeelt fantastisk. Kjøkkenavdelinga i bandet (Truls bak grytene og jeg på øsekar) er spesielt godt fornøyde med utfallet:) Daniel Bergstrand og Tommy har gjort en fremragende jobb med produksjonen. Det låter dynamisk og åpent. Det trøkker som bare søderen! Det var også det vi gikk inn for under arbeidet med skiva, at den skulle trøkke max i brøstkassa.»
Man takker og geitebukker, jeg setter umåtelig pris på at dere tar dere tid til å bruke tid på Heavymetal.no ☺. Avslutt gjerne med noen ord om noen trenger å smake pisken, om noen gode hjelpere til bandet må nevnes eller om dere har noe å forfekte:
«Da må vi jo få nevne crewet vårt, Jørgen og Joffe på lyd og lys, våre bandmedlemmer nummer 5 og 6. Bedre crew en disse to kan man ikke ha! De har vært med oss i en årrekke og er grunnen til at vi ser så flotte ut på scenen og låter så fett live (nå skryter jeg fælt av oss selv, men det må jeg jo gjøre nå som jeg har muligheten!).
Tilslutt vil jeg bare oppfordre folket til å høre på nye plata vår. Støtt band som du liker, kjøp platene dems, enten digitalt eller fysisk. Møt opp på konsert og kjøp merch. Ikke så lett å overleve i heavybransjen nå om dagen…»