Oslo 6. desember, du kan vinne to billetter.
Life at best is bittersweet
Alien Ken, vestlandsbandet som spikrer sterke låter i toppsjiktet, men som ikke er der de fortjener å være? Et par skiver er plottet på cv-en, hvor sistemann, ‘Change Is Constant’, kom nylig. I min anmeldelse skriver jeg blant annet
«…Bandets dybde er noe av det jeg setter høyest, for Alien Ken er ikke et umiddelbart band – og er du kapabel til å gå bak og spa litt, ligger det lag på lag med kvalitetssikrede melodilinjer og instrumentering.»
Les hele anmeldelsen HER
.
Det er absolutt på sin plass å hive ut et intervju, og jeg håper du tar deg tid til å sjekke de ut og støtte opp ved å kjøpe skiva.
Så Ken, Alien Ken, takk for at dere tok dere tid til å lande og besøke Heavymetal.no :). Livet er bra?
«Takk for at du ville ha besøk! Livet er greit selv om jeg mista jobben i dag. Ordtaket Life at best is bittersweet beskriver vel kanskje dagen i dag ganske bra? :)»
Jeg har jo fulgt deg Ken Ove, lenge, vi snakker helt i starten med K[Nine]. Hva er det som driver deg som musiker? Det er snakk om en del år, og egentlig ikke så voldsomt mye spenn i lomma vil jeg tro. Så, motivasjon, drivkraft?
«Det som driver meg som musiker og artist er skapergleden og den gode følelsen man får når en har komponert en låt som man virkelig er stolt over. Angående spenn i lommen så har du helt rett! Alle bandene jeg noensinne har vært i har hatt som mål å gå i null. Ingen av dem har noensinne klart det, men the quest continues!»
Sisteskiva, den har vært ute en tid, hva er dine umiddelbare tanker når jeg sier ‘Change Is Constant’? Tenker du på slit, drepende studiosessioner, glede, krangling, stolthet?
«Jeg tenker at denne plata var MYE lettere å lage og spille inn en debuten Contact. Denne gangen gjorde vi alle innspillingene hos Frog Leap Studios med Arvid Tjelta bak spakene, mens sist var jeg innom 5 (!) forskjellige studioer før plata var klar.
En annen forskjell denne gangen versus debuten er at både bassist Magnus og trommeslager Morten har vært mer involvert i arrangering av låtene. Vi hadde sterkt fokus på at Dette skal være gøy, ikke stress før vi gikk i studio og jeg vil si at vi (nesten) greide å leve opp til egne målsetninger. Hehe. Krangling er det svært lite av og egoet prøver vi å legge igjen hjemme.»
Og siden jeg sliter med å finne referanser, hvilke band ligger til grunn for at du startet Alien Ken? Band som gjorde at du en dag ville lage akkurat denne formen for rock?
«Mine musikalske forbilder er Nirvan
a, Ingenting, Buckethead samt en del 90-talls punk som Pennywise, Offspring etc. Digger også Guns’n Roses og da spesielt den mye omdiskuterte Chinese Democracy som jeg mener er en av 2000-tallets mest undervurderte rockealbum. Axl Rose kan mer en han gjerne får cred for, noe siste tids opptredener som frontfigur i AC/DC er et bevis på. Rammstein står også ganske høyt på listen! Av mer ikke rockete ting kan det nevnes at jeg også liker Christina Aguilera, Abba og Avicii.»
Og jeg hører likheter mellom denne nye og debuten, ‘Contact’. Det er faktisk ikke så mye forskjell på låtmaterien, selv om det naturligvis er to totalt forskjellige skiver. Føler du det selv? At disse to skivene er litt like fordi det er soundet og personligheten Alien Ken har? At dere bare forfiner det dere har oppnådd?
«Den nye plata er en videreføring av debuten, men på den nye plata har vi etter min oppfatning bedre låter og bedre produksjon. Vi satte oss aldri et mål om å reinvente oss selv på denne plata. Alien Ken-soundet har egentlig fulgt meg siden Moth Circus, hvor jeg også var hovedlåtskriver.
Samtidig skal Alien Ken alltid være litt sånn Forvent det uventede. Om kort tid legger vi ut en nedstrippet versjon av tittelsporet på Spotify og Itunes, her er det kun piano og vokal, og her snakker vi VIRKELIG ballade. Garantert ulikt alt annet du har hørt av Alien Ken før!»
Fotograf: Linn Fiksdal
Hva gjør du i tillegg til Alien Ken for tiden?
«Leker ninja i skogen. (Funny cause it`s true :).»
Det er fortsatt Frogleap Studios som får æren av å recorde materialet til AK, dere er så happy med Leo altså?
«Som tidligere nevnt er det Arvid Tjelta og ikke Leo som har recorda materialet. Arvid er medeier i Frog Leap Studios, og siden har stort sett har vært med Alien Ken-ting siden starten, var det et sikkert kort å ha Arvid med på laget også denne gangen.»
Jeg sitter og tenker på hvorfor Alien Ken ikke er større, det er jo et marked for slik rock her i Norge. Jobber dere feil? Er det noe som mangler? Kontakter?
«Jeg vet ikke hvorfor Alien Ken ikke er større, og bruker egentlig liten energi på å fundere hvorfor. Vi bare gjør det vi liker å så lenge vi selv er fornøyd så er det viktigst. Hvis andre digger greiene så er det bare en bonus.
Kontakter har vi nok av, og jeg kan gi deg et konkret eksempel på hvor vanskelig det er å albue seg frem i 2016. Jeg har en mailingliste bestående av over 400 norske og utenlandske pressekontakter, podcaster, musikkmagasiner etc. Jeg bruker et program som gjør at jeg kan se hvor mange som åpner mailen, trykker på linkene osv. Da jeg sendte ut presseskriv for den nye plata var det slik at ca 10% av de som fikk mailen åpnet den. Videre var det ca 10 – 15 stk av dem igjen som trykket videre på linken og faktisk sjekket ut musikken. Noen av dem lyttet under 10 sekunder på første låt før de ga opp! Altså, er det en svææært liten prosentandel av disse som i det hele tatt ga den nye plata en sjanse. Er jeg sur for det? Nei, jeg bare konstaterer at det er sånn og velger å bruke energien min på mer effektivt vis, som for eksempel å lage mer musikk!»
Så kjipt, men det speiler litt av det jeg ser av strømninger i tiden også; folk er for utålmodige, alle hopper fort over til neste etter kort tid.
Jobbet dere så annerledes denne gangen? Er det du som lager all musikk, og kanskje til og med utformer de andres roller? Eller er Alien Ken et banddemokrati?
«Jeg lager all musikken, og Magnus og Morten er med og produserer og arrangerer. Roy lager alle tekster og melodilinjer. Jeg vil ikke si at jeg utformer de andres roller, men som oftest kommer jeg med en ferdig innspilt demo som har både bass og programmerte trommer, og da er en del av malen satt. Morten og Magnus tar som regel utgangspunkt i dette og gjør det enda litt bedre. Jeg prøver å være så demokratisk som jeg kan uten at jeg vil kalle det et direkte demokrati. Det hender jeg må ta på meg jernhansken 😉 (Neida……Joda….Eller…).»
Og favoritten din på ‘Change Is Constant’?
«Det må bli åpningssporet, Dualstar. Jeg har hatt klokketro på den låten helt siden jeg kom på hovedriffet og låten representerer Alien Ken på en bra måte. Vi har laget en musikkvideo til låten som nå har passert 100 000 views der 99.9% av kommentarene er utelukkende positive. Slikt er gøy! Tittelen er forresten hentet fra Mary Kate & Ashley Olsen sitt produksjonsbyrå, hvis du lurte liksom… He-he.»
Tittelen da? Det ligger helt sikkert noe bak, jeg kjenner ikke deg som en tilfeldighetens kar :).
«Når mine venner skal kose seg på min bekostning, er det gjerne å gjøre narr av at jeg er stor fan av Ninja Turtles. Som en slags hevn er plata oppkalt etter et Ninja Turtlesblad som heter, you guessed it : Change is constant.«
Samspill mellom tittel og cover? Og er det noe konsept utover det? Tekster for eksempel? Går det i enkle storyer, eller foreligger det en rød tråd?
«Samspill mellom tittel og cover? Vel, på coveret er det bilde av et insekt som heter praying mantis. Etter at disse insektene parer seg er det vanlig at hunnen eter hannen. Change is constant lissom? Hehe :).
Angående tekstene er det som tidligere nevnt Roy som skriver de, og han kunne sikkert gitt deg en mer dyptgående gjennomgang, men hvis jeg skal oppsummere vil jeg si at mye av Roys tekster handler om å reise seg opp etter å ha fått seg en på truten. Roll with the punches som det heter så fint.»
Og om det skulle dukke opp noe, noe som gjør at dere må utføre endringer og prioriteringer i hverdagen, er dere der? Eller liker Alien Ken rett og slett å lage musikk på et lavt aktivitetsnivå, og ha det parallelt med livet?
«Jeg liker Alien Ken slik det er nå, dvs. lite stress og mest gøy. Slik vil jeg fortsette og ha det. Jeg lever i nuet og hva som eventuelt skjer i fremtiden tar jeg stilling til når og om det skjer. Jeg vil selvfølgelig nå ut til flest mulig folk med musikken min, men er overhodet ikke interessert i å leve et liv på veien og være bundet til et plateselskap som står klar med kjeppen ute hver gang vi bøyer oss over for å plukke opp smuler og kronestykker… ;).»
Sånn, rett før vi hopper av her, men det hadde vært veldig kult å få en liten presentasjon av lineup-en:
- Alien Ken (AKA Master Shinobi)
Gitar - Magnus Løining
Bass - Morten Skogen
Trommer - Roy Egeland (AKA Nevada Bob)
Vokal
Da snurper vi sammen og sier tusen takk for at Alien Ken tok seg tid til å besøke HMNO, det er alltid en glede, og det er alltid plass til dere her :). Avsluttende ord, oppfordringer, hatmeldinger, klapp på skulderen – her er en sykt perfekt plass til å gjøre det:
«Takk igjen for at du gidder, Yngve. Det sette stor pris på :). Hatmeldinger? Hmmm. Livet er for kort til å hate. Opp og frem!
Ellers vil jeg bare si at den beste plassen å finne diamanter på i Minecraft er på nivå 11.»