Du kan vinne en kassett med svart metal.
Studiorotta Martin Skar Berger
Martin har mange jern i ilden, men det er bak pulten han liker seg best. Ikke i klasserommet, men i et studio med master i metalsløyd. Oi, sorry for den tiraden med vitser, det er bare meg som ikke klarer å holde intervjuet fritt for personlige innspill :). Bassist i ZeroZonic, tidligere med i Screams Of Scarlet, kjapt inne som vokalist i Blood Red Throne, lydmann og studioarbeider for mange band i de siste årene; Martin trenger vel ikke den voldsomme introduksjonen, men jeg vil tro ikke alle vet om han liker ansjos på pizzaen?
Alle bilder ©Martin Berger, fotograf på alle: Ukjent
Martin Skar Berger er en kar mange har hørt om, men som de fleste kanskje ikke vet så mye om :). Jeg har jo fulgt deg lenge, men vi kjører like godt i gang med en liten presentasjon.
- Alder
: «29.» - Første favorittband
: «Nightwish.» - Første band du spilte i selv
: «Third Invention.» - Ansjos på pizzaen?
»Hell no! Men kontroversiell nok så liker jeg ananas, men kjøtt regjerer!»
Der, da har vi blitt litt bedre kjent med deg :). Du er jo kjent for å både være blant musikerne i diverse band, og for å sitte bak pulten og mikse for band i studio. Hva er du mest komfortabel med? Om du måtte ha valgt?
«Jeg må si at det er bak pulten jeg føler meg mest hjemme. Det skal sies at det er helt fantastisk å spille live og å være musiker på den måten også, men jeg trives veldig i mitt eget selskap. Så bak pulten arbeid er nok det jeg måtte valgt. Jeg driver i tillegg med YouTube-videoene mine, men de er jo egentlig også bak pulten siden det er bare meg i studio fra start til slutt.»
Du driver på med noe nå, du har fått deg ny jobb, fortell:
«Yes! Jeg fikk en plass i Norsk Lydstudio i Mjøndalen, der jeg har et eget studiorom (sammen med resten av studiorommene). Her kan jeg drive min egen business fra, og ta på meg jobber som kommer gjennom studioet. Jeg har jo holdt på mye med mixing og mastering i mange år nå, men dette er sjansen til å faktisk kunne leve av det siden jeg nå har tilgang på et helt sinnsykt bra studio med utstyr og deres nettverk.
Det er veldig trygt å vite at folkene som driver studioet (Peter Michelsen fra Donkeyboy og faren hans, Sven Jøran Michelsen) er dyktige, dedikerte og profesjonelle folk. Inspirerende å kunne være del av et sånt miljø!»
Og du er hypp på å få band inn og skru og knotte mest mulig, hvorfor skal folk velge nettopp deg og Norsk Lydstudio?
«Først og fremst fordi Norsk Lydstudio er rett og slett det studioet du får mest for pengene. De ligger relativt lav i pris i forhold til andre store studio i f.eks. Oslo, og har tilgang til dødsbra utstyr og rom – samt en studioleilighet for overnatting til band.
Når det kommer til hvorfor folk skal velge meg, er vel det jeg kan si er at alt materiale som kommer til meg for mixing og masteres, blir behandlet som om det var mitt eget. Jeg forstår veldig godt at dette er noe folk har lagt hjertet og sjelen i for å lage, og det blir behandlet med full respekt hos meg. Samt, jeg er også ekstremt perfeksjonist, og legger alltid det lille ekstra inn i jobbene jeg gjør.»
Jeg vet at du har stått bak produksjonene til både Blood Red Throne og Zerozonic. Du var jo bassist i sistnevnte en tid, og i Blood Red var du i en kort periode vokalist. I tillegg hadde du jo Screams Of Scarlet. Men når du nå knyttet deg til Norsk Lydstudio valgte du å eliminere alt foruten aktiviteten du driver med på Youtube. Var dette en tøff avgjørelse?
«Det var det. Det fordi jeg innerst inne elsker å spille i band, reise rundt og stå på scenen. Men å spille i band gir meg ikke så mye glede som det pleide å gjøre, og det er noe jeg har følt på lenge.»
Og Youtube-greia, hva er det? Jeg visste faktisk at du drev på med dette spill-galskapen din, men utdyp gjerne om leserne lurer :).
«Spillgalskapen er det ingen kur for gitt! Jeg har en YouTube-kanal der jeg driver å lager metallcovere av musikk fra spill. Enkelt og greit! Jeg har fått en del abonnenter over de siste årene, og har planer om å fortsette å bygge kanalen med å gi ut flere covere og ekspandere til film-/seriemusikk så fort ting kommer seg på plass i studio. Det er veldig veldig givende å lage disse coverene fordi tilbakemeldingene alltid er 100% ærlige og ufiltrerte, og når en video gjør det bra, føler jeg virkelig anerkjennelse for jobben jeg har gjort. De som ønsker må gjerne ta en titt innom!
«
Om band ønsker å sjekke muligheten for å spille inn skiver hos deg/dere, hvor skal de begynne prosessen? Og er det noe man bør tenke på i forkant, ting man bør ha på stell som dere trenger fra dem?
«Det letteste er bare å kontakte studioet eller meg direkte på Facebook, der holder vi til mesteparten av døgnet alle mann. Det som kanskje er aller best er å ha alt klart når man kontakter meg/oss, å ha klart for seg nøyaktig hva man ønsker. F.eks. 5 låter, 4 dager i studio + mix/mastering. På den måten kan vi sy sammen en pakkepris for hele jobben, og de som kontakter kan få en sum å forholde seg til med en gang istedet for en ca. pris, som er vanskelig å gi.»
Og vil du karakterisere en typisk innspilling hos dere som dyr, billig eller i midtsjiktet? Jeg er ikke ute etter summer, men det er kanskje greit å vite om det er noe for eksempel et demoband fra Mysen kan sjekke ut, eller om man bør ha litt fartstid og at det i hovedsak er større produksjoner som gjelder, altså skiver.
«Som nevnt tidligere her vil jeg si Norsk Lydstudio ligger under normalen for store studioer med tanke på den kompetansen og utstyr man har tilgang på. Jeg har full forståelse for at ikke alle band har store summer å bruke på en produksjon, og det finnes garantert noe mindre studioer som er billigere, men du får hva du betaler for. Så jeg vil anbefale alt fra store band til demoband å kontakte oss for en prat og eventuelt et tilbud!»
Er du ansatt i et crew hos Norsk Lydstudio? Eller er du en som tar deg av spesifikke oppgaver i en rekke av nivåer fra et band kommer til produktet er ferdig?
«Dette er da et studiofellesskap. Alle driver sin egen butikk derfra, men vi kan da også være teknikere for f.eks. et utdrikkingslag osv.
Jeg jobber bare med band/artister som jeg har fått inn i studio, eller blitt tildelt av studioet, som da har kontaktet studio direkte og trenger en til å mixe metall f.eks. Det er vel slikt sett en litt utradisjonell ansettelse, men jeg liker det!»
Hva holder du med akkurat nå for tiden? Jeg vet du ferdigstilte Mammüths nye album nylig, hvordan var det? Og du nevnte til meg at det var ditt største prosjekt hittil, hva er grunnen til at det var det?
«Akkurat nå er det veldig rolig. Jeg er i kontakt med flere band om jobber nå fremover og har en del på planen, men det skjer ikke akkurat her og nu. Så mellom promotering og reklamering for meg selv, jobber jeg med YouTube-innhold. Jeg gjetter på at det ikke vil være lenge til jeg har mer enn nok å gjøre.
Mammuth ja! Grunnen til det at var mitt største var enkelt og greit på grunn av at det var et stort prosjekt. 12 låter med masse variasjoner, forskjellig gitarer i forskjellige tuninger og mye intrikate ting. For ikke å nevne at de fleste låtene på albumet var veldig lange! Men jeg er veldig stolt av produktet.»
Og er det spesielle sjangere du etterlyser, eller sjangere du liker å jobbe med over andre? Eller tar du alt av metal og hardrock, og kanskje til og med andre stilarter?
«Jeg er åpent for alt. Det er ingen begrensinger utenom da electronica/dubstep type sjangere. Det er rett og slett en kunnskap jeg ikke har. Jeg er så klart mest glad i rock-/metallsjangeren, men det gir meg like stor glede å mixe sammen annen type musikk også. Det er noe med å få et produkt låtene så bra som det overhodet kan, og den gleden er ikke bundet til metall!»