Befouled nekter å råtne…

Og det er jo helt greit, vi slipper stanken, og får litt oldschool dødsmetal mens vi venter på at naturen går sin gang. Befouled har holdt det gående en tid,  mitt første nyhetsklipp på bandet var sommeren 2015 (og hvor debut-ep kom samme høst). Debutskiva, ‘Refuse To Rot’, dukket opp tidligere i år. Jeg plaget trommeslager Henning så mye at han til slutt sa seg villig til å la seg intervjue, så heng deg på og få litt svenskinspirert 90-talls død inn i stua.

Bilder er bandet bedritne på å slippe ut, ha-ha, kommer dere på å knipse noen oppdaterte bandbilder, hiv de gjerne over folkens ;).

Jeg søkte dere opp i basen min, og det var en del artikler der gitt 😊 Men intervju har vi ikke hatt siden februar 2016, og skiva har jo vært ute en tid nå. Hvordan er livet?

Henning: «Alt bra her tross alt dagen derpå. Befouledgjengen festet her ute på Hvaler i går med god mat, metal og mye drikke. Da er det viktigste på plass.»

Jeg ser at Befouled er relativt aktive live, men det er fortsatt et band som er notert med livemedlemmer. Hvordan er det i dag? Er statusen den samme? Eller har dere gått inn i et tettere bandsamarbeid og visket ut disse forskjellene?

«Statusen er det samme og fungerer utmerket. Gutta har sine kjerneprosjekt og trives godt med det. Thomas har Mork, Ole spiller med Scars, Robin har Dominant og Fredrik Camelio, selv om han er en fullverdi studiomedlem også i Befouled. Thomas og jeg snakket om det tidligere i dag, og vi sammenlignet det å skape musikk med å lage et maleri. Hvis du har en visjon om å lage et uttrykk som er alt fra riff til lydbilde med strenge rammer, er det kjipt når noen maler over bilde du lagde. Vi har alle erfaringer fra tidligere band og prosjekter som har strandet på grunn av uenigheter og ulike meninger. Derfor fungerer samarbeidet supert slik det er nå.»

Spetakkelfestivalen i september, andre greier folk må vite om? 

«Vi er i kontakt med flere i disse dager. Ingen flere er spikret ennå. I tillegg skal noen av gutta ut på turné etter sommeren, så vi må flette våre konserter i mellom.»

Og hvordan er dere live? Hva slags tilbakemeldinger får dere fra folk?

«Tilbakemeldingen har vært bra. Mange synes det låter best live, og dette gir oss mersmak på å spille flere konserter. Vi har blitt en fin gjeng live og vi gleder oss hver gang vi får spilt sammen. Vi gir full pedal!»

Dere har malt dere litt inn i et hjørne i å legge ganske spesifikke føringer på sound og stil, er dette begrensende for Befouled? Eller er man happy og synes det er greie ramme å jobbe innen?

«Inspirasjonen stammer fra tidlig dødsmetal som har satt seg i ryggmargen min. Føler kanskje at Refuse to Rot har noen elementer fra death metal-scenen generelt, noe som gjør at den låter nyere og mer varierende. Gitarlyden har vel blitt et kjennemerke som vi er happy med, og vil forbli i den gaten med noen mindre modifikasjoner. Fredrik har med sin vokal tilført en større variasjon med både scream og growling, så alt i alt føles det ikke som at vi begrenser oss på noen måte. Vi jobber stadig med å forbedre sound og musikk, så fremtidige skiver ikke skal høres like ut.»

Relatert til forrige spørsmål; kjøper dere ennå Hm-2-boksene om dere kommer over noen på nett? 

«Vi har handlet noen i backup, dette fordi disse er med rundt live også. Har en håndlaget HM2-klone fra USA på vei i postgangen nå. Denne er modifisert, noe som vil farge lyden på neste skive noe. Gutta ler når jeg sier at vi må ha litt mer vreng, ha-ha-ha. Blir moro å teste den ut.»

Black metal-filosofien stikker ikke så dypt hos de fleste, men hos enkelte – er det å spille Sunlight-dødsmetal i noen grad en filosofi? Eller er det bare gøy, og at om dette ikke fungerer gjør dere noe annet?

«Jeg hører på alle metallsjangere og liker også black metal, og stemningen de skaper, men jeg føler at death metallen treffer meg bedre. Sunlight Studio har jobbet med mange av mine favoritter skiver, så valget og ønsket var klart. Etter å ha jobbet med Tomas i Sunlight Studio ble jeg positiv overrasket at han fortsatt jobbet på den gamle analoge måten – og ikke mist har han hjerte for musikken. Jeg er stolt og takknemlig for det det han gjorde og fikk til med utgivelsen vår.»

Les anmeldelsen av skiva HER
.

En del av disse svenske banda fra den gang da er jo her ennå, spiller og bråker. Hvilke av disse følger du ennå? Som gir deg like mye, eller nesten like mye, som de gjorde når du var yngre?

«Jeg lytter fortsatt på de gamle skivene, og følger flere av bandene ennå. Noen har splittet seg i to, andre har gått sammen og startet nye fete band. Stilen forsvant aldri og fortsetter å inspirere. Noen nye i sjangeren er blant annet bandet Lik fra Sverige. Og Bloodbath med Nick Holmes fra Paradise Lost, som startet opp på grunn av Entombed og Dismember. Mange av de eldre leverer fortsatt mye bra.»

Du spilte inn hele skiva selv Henning, foruten vokal, hva i all verden liksom? Var det diktatordelen i systemet som tok over? Eller var det andre grunner for dette? Du har jo, og hadde vel, tilgang til musikere? 

«Ha-ha, diktatur … Før Befouled var påtenkt var jeg med i band. Vi var godt i gang med innspilling av ny plate da det dukket opp flere hinder av personlige årsaker som førte til at bandet stagnerte. I påvente av fremdrift i dette bandet valgte jeg å la mine kreative ideer få utløp i mancaven. Derfor spilte jeg inn alle instrumentene selv. Vokal og tekster var ikke noe jeg mestret selv og tok dermed kontakt med Jørgen Nilssen som var med på den førte ep´en. Livegjengen i Befouled synes dette fungerer best, da de er okkupert med sine egne band som nevnt tidligere.»

Hva er styrken og svakhetene til Befouled da? Om det er mulig for deg/dere å klare å være litt objektive?

«Det er vanskelig å sette fingeren på noe og å være objektiv på noe spesielt. Gode tilbakemeldinger på skiva er vel en styrke som kan åpne for nye spillejobber. Svakheten er kanskje at noen gigger krasjer med oppdragene til de andre bandene. 

Og noen vil kanskje tenke at dette med sounden og lyden har vært gjort tidligere, men jeg tenker at de fleste nye band jeg hører på i dag ikke har funnet opp kruttet på nytt. De er inspirert og låner litt av andre musikere uten at de kanskje vet det selv.»

Ti år fram i tid, vil Befouled fortsatt være en kraft å regne med?

«Ja, selvfølgelig. Vi nekter å råtne :).»

Nå kom jo ‘Refuse To Rot’ ut i mars, er det allerede planer om å spille inn nytt materiale?

«Planen er lagt. Under innspilling og produksjon torde jeg ikke å oppgradere noe på utstyrsfronten. Det holder jeg på med nå. Dette for å få inspirasjon til å begynne på nytt materiale. Riffene ligger i hauger og venter på å bli til låter, og jeg gleder meg over å geeke med lyd og å trykke record.»

Hvordan kom dere i kontakt med Great Dane? Var det de eller dere? Og hvordan er dialogen, er de fornøyde så langt, er dere fornøyde?

«Jeg sende ut noen låter fra pre-produksjonen av Refuse to Rot til fem selskaper som kun gir ut death metal. Dette var før Sunlight Studio var inne i bildet. Vi fikk først napp fra et, med de ville høre hele skiva ferdig først som ikke var ferdig innspilt ennå. Great Dane Records likte de låtene de hørte og ønsket et samarbeid umiddelbart. De ble positivt overrasket etter at skiva var ferdig innspilt og mastret. 

De er fornøyde med samarbeidet og salget av CDen, og valgte å lage en limited edition kassett som er håndnummerert. 

Jeg er meget imponert over hvordan de jobber og distribuerer den over hele verden gjennom selskaper som bl.a Season of Mist. Det er spesielt å se skiva vår på bl.a HMV (Japan) og Tower (Japan) og lese gode reviewes fra online metalmagz som jeg aldri har hørt om i det store utland. Det er en kjempebonus ved siden av det å lage musikk og spille live. 

Neste ønske hadde vært å få fullengderen ut på vinyl. Time will show.»

Det er ALLTID koselig å ha dere her på Heavymetal.no, tusen takk for besøk! Har du/dere noe å si, kanskje kjefte ut meg eller noe, stikke til noen litt cred i forhold til skiva/bandet? Scenen er deres:

«Tusen takk Yngve for et hyggelig intervju. Følger din ildsjel på Heavymetal.no og det gledes å se deg på Tons of Rock igjen. Håper folk tar turen på Spetakkel Festivalen 2018. Her deler vi scene med National Freak Show, Oak Thrash Tribute, Hex. A.D, Blindfolded, Mork og ikke minst Insidious Desease. Take care og ikke dehydrer i sommervarmen. Skål!»