Sjekk ut smakebiter fra kommende skive.
Staccs, ny strømmetjeneste
Bilde, screenshot av tjenesten, ©Staccs
Vi snakker konserter, dokumentarer, vi snakker musikk, og vi snakker blant annet om vår kjære sjanger; hard rock og metal.
Jeg fikk mulighet til å prøve denne litt, og sitter og klør meg litt i skjegget på at ingen andre har samlet slikt før. Jeg har selv hylla full av dvd-er, bluray-er og vhs-er med konserter og dokumentarer, men, konsertopptak har ikke fått stort med fokus fra bransjen i forhold til den digitale plattformen. Selv om det ligger her og der på nett, er det nå opprettet en tjeneste som skal samle alt av klassiske dokus og liveshows.
Og best av alt er følgende utsagn, som man ikke føler er i førersetet for flere av de eksisterende plattformene til artistene; «Brukersentrert modell favoriserer innholdseiere med tanke på royalties.» I tillegg klipper jeg inn at dere musikkelskere loves å få «..gjenoppleve legendariske konserter i premium lyd- og bildekvalitet.»
Den svenske tjenesten har lansert i Norge, og målet er å «… lage verdens største digitale konsertkatalog.» Det er imponerende, og det finnes jo HAUGER av fete opptak der ute, å samle alle her, som en sprek database, vil sikre at ikke bare vi som har de fysisk i hylla kan nyte de.
Jonas Sellberg, en av Staccs’ opphavsmenn, forteller at «…drivkraften vår siden første dag har vært å gjøre uforglemmelige, legendariske konserter og musikkdokumentarer tilgjengelig for musikkelskere som oss selv. Jeg er veldig stolt over at vi nå lanserer Staccs for musikkfans, artister og rettighetshavere i en tid hvor det har vært umulig å gå på konserter.»
Ny inntektskilde for artister
«I stedet for den tradisjonelle pay-per-play modellen bruker Staccs en brukersentrert inntektsmodell hvor inntektene deles mellom rettighetshavere, artister og Staccs.»
Anders Tullgren,administrerende direktør, utdyper: «Ved å digitalisere konsertinnhold åpner vi opp en helt ny inntektskilde for artister der liveopptredener kan leve videre og komme både artister og fans til gode. Klassisk videoinnhold kan nå markedsføres på en måte som utnytter hele musikkøkosystemet.
Inntekter for artister og rettighetshavere vil være direkte korrelert med innholdet fansen ser på. Det betyr det at hvis en bruker kun ser på innholdet til én artist vil artistens inntekt være knyttet til denne brukerens abonnementsavgift.»
Hurra!
Og nå er det rundt 500 elementer i basen, det røpes at det kommer nye greier hver uke, og også norske artister kan komme med i framtiden, siden dette er brukersentrert modell.
Priser
«Under lanseringen vil Staccs være tilgjengelig for til en spesialpris på 599,- per år. Strømmetjenesten er tilgjengelig på alle enheter og skjermstørrelser slik at brukere kan nyte konserter og dokumentarer på både mobil, nettbrett, PC eller TV.
Ordinær pris for et abonnement koster 119 kroner i måneden (som kan avbestilles når som helst) eller 1 190 kroner per år. Nye abonnementer vil få tilbud om en gratis prøveperiode på syv dager.»
Sjekk innom hjemmesiden til Staccs for info.
Tusen takk til Martin Hoff Pedersen for info og tilgang.
Bilde, screenshot av tjenesten, ©Staccs