Sjekk ut smakebiter fra kommende skive.
Vådes spiral….
Bilde, fotograf: Tobias Øymo Solbakk
I anmeldelsen av bandets nye ep, skrev jeg blant annet at de spiller teknisk, mørk og utfordrende extremmetal, og jeg påpeker at denne formen for metal mulig begynt å bli litt vanlig? Jeg bet meg også merke til at det var mer soundet og stemningen jeg vektla over låter, «…for meg er ofte låtene det jeg søker, stemninger, men låter. Hos Våde er det stort sett de spilletekniske løsningene og denne mørke og litt creepy undertonen i soundet som hele tiden dominerte for meg.»
Du leser hele anmeldelsen HER
.
Og merk at bandet spiller support for Hexis i Oslo i morgen (Facebookarrangement
), samme pakke i Kristiansand førstkommende torsdag (Facebookarrangement
), og 10 september sammen med Uncanny i Oslo (Facebookarrangement
).
Siden Våde ikke er veldig flinke til å dele info, må vi begynne litt på scratch. Hvem spiller i Våde, og hva har dere gjort før, eventuelt parallelt med Våde?
«Medlemmer:
- Andreas Skorpe Sjøen (trommer). Har spilt med blant annet Fleshkiller og Umpfel.
- Kjetil Alver Lund (vokal og livegitar). Har sunget og spilt i Arkentype, Flokkdyr, Frukt og Mimedyr.
- Sander Batuhan Tesdal (bass). Våde er det første bandet jeg spiller i.
- Elias Solberg Skjellum (gitar).»
Veldig kul forside på den nye ep-en, men selv om jeg ser at den heter Spirals, er det ikke nødvendigvis veldig forklarende – om bilde og tittel i det hele tatt henger sammen? Hva er eventuelt backstoryen?
Elias: «Navnet Spirals er inspirert av den japanske horrormangaen The City Of Spirals av Junji Ito. Den dystopiske atmosfæren i tegningene inspirerte estetikken til Vådes første singel, Shadows On The Soil, som skapte mye av grunnlaget til konseptet for Spirals.
Kjetils interesse for H.P. Lovecraft har også vært en viktig inspirasjonskilde for tekstene, hvor flere av låtene omhandler menneskets eksistensielle møte med kosmos og aspektene av hvordan mennesket er ofre av vår egen begrensning . Dette gjenspeiles i flere av låtene med forskjellige karakterers skildringer av disse temaene.
Alt av coverart til Spirals (og singlene tilknyttet EPen) er laget av Johan J. Bakken. Idéene til det visuelle har oppstått i dialog mellom Kjetil og Johan ut fra låtenes tekster og diskusjoner om inspirasjonsmaterialet.»
Produksjonen, den må vi komme inn på. Hvor spilte dere inn, hvem hjalp, om noen, og hva er type referansepunkter i forkant, hvilke skiver/band hadde dere i tankene?
Elias: «Vi gjorde alt selv med Andreas som styrmann. Etter som han er meget habil bak miksebordet fikk han æren av å mikse og mastre EP-en. Vi spilte låtene inn i studioet på Universitetet i Agder, der Andreas, Sander og jeg (Elias) studerte musikk sammen.
Referanser for produksjonen har stort sett vært fra progmetall, og band som gjerne bruker et pompøst og moderne lydbilde, men likevel klarer å bevare et organisk preg i instrumentene. For eksempel Watershed (Opeth) eller The Violent Sleep of Reason (Meshuggah).»
Det er, som dere sier, metal i gråsonen mellom sjangre. Det er progressivt, det er extremt, hvor vil dere selv si vektskålen vipper mest mot?
Elias: «Vokalen er på mange måter det som plasserer musikken i en ekstremmetallkontekst. Hvilken type sjanger vi da veier mest mot er vanskelig å si. Vokalt lener vi oss kanskje mest på dødsmetall. Ellers opplever vi at det er mye kreativt spillerom i krysningen mellom progmetall og ekstremmetall. Dette ser vi frem til å utforske videre.»
Er Våde et prosjektband, altså et band som oppstår i mengden andre band som medlemmene er aktive i, og så er det ikke så farlig om det skjer noe, og man begynner andre band, eller satser på andre kanter, og det er helt ok? Eller er Våde et genuint band, som det satses stramt på, og som alle vil ofre alt annet musikalsk engasjement for?
Elias: «Vi dedikerer mye tid og energi i å utvikle Våde og setter det som en høy prioritet ettersom arbeidet med bandet er veldig givende og moro. Men vi må også gjøre det på en bærekraftig måte. Når vi alle er på ulike stadier i livet med ulike hverdager er det viktig å ha god kommunikasjon om våre ambisjoner, mål og hvilke forventninger vi har ovenfor hverandre.»
Hvor trekker dere inspirasjon fra? Jeg kjenner jo litt til Kjetil og hans progressive bit, og også innen moderne metal. Men dere andre?
Kjetil: «Jeg har hentet mye inspirasjon fra band som Opeth, Gojira og Meshuggah. I senere tid har blackmetal/svartmetall vært en stigende interesse for meg etter at jeg flyttet til Evje i 2016. Band som utforsker forskjellige kombinasjoner av svartmetall blandet med avant-garde, som for eksempel Imperial Triumphant, også vært en stor inspirasjonskilde i senere tid. Et annet band som har inspirert er Baest, da det handler mer om groove enn eksperimentering. For meg har balansen mellom dødsmetall og svartmetall som har vært interessant for meg, noe jeg også gjenspeiler i min vokal for Våde.»
Andreas: «Innen rammene for dette bandet liker jeg gjerne at trommene utøver en intens grooveorientert metallstil, samtidig som man har mulighet til å flette inn noe tekniske chops her og der. Meshuggah, Opeth, SikTh og Extol har vært til stor inspirasjon i ungdomstiden. I senere tid har jeg også utviklet interesse for old school dødsmetall – band som Death, Obituary og Obliteration. Jeg setter nå stor pris på rytmer fra denne tradisjonen.»
Sander: «Jeg begynte å ha seriøse mål innen musikk når jeg gikk på videregående, og det var da jeg startet å finne stor interesse og inspirasjon i progmetall. Band som Karnivool, Tesseract, og Tool har hatt stor betydning for min tone og sound. Jeg er ikke like erfaren med tyngre metall i forhold til resten av bandet, men har hørt mye på band som Gojira og Dimmu Borgir.»
Elias: «I tillegg til de felles inspirasjonskildene vi har hatt i band som Meshuggah og Extol, er albumet Ruination av Job for a Cowboy på mange måter min estetiske grunnmur for dette prosjektet. Sykt aggressivt uttrykk med forseggjorte låtarrangementer og riff, samtidig som det groover og fanger øret. I tillegg kan band som Revocation, Deicide, Gojira, Necrophagist og The Faceless nevnes som viktige inspirasjonskilder fra min side.»
Hva slags promoteringsverktøy bruker dere? Er det DIY all the way, som jeg elsker, men som er krevende og med liten uttelling? Eller har dere noen som hjelper å holde i tauene, og trekker dere i riktig retning?
Elias: «Så langt har vi gjort alt selv, og prøvd så godt vi kan å bruke sosiale medier til vår fordel og til å holde blesten gående over lengre tid. Sponsa innlegg, videoinnhold osv. Vi har til EP-releasen prøvd så godt vi kan å få landet noen anmeldelser, i tillegg til at noen reviews har kommet for egen maskin, som er veldig stas.»
Jeg tror garantert ikke dette kommer online før gigen med Hexis på Vaktbua i Kristiansand i oktober, men hvilke andre planer har dere live? Rock Inn (også med Hexis) 25. oktober, og Studio Blå i Kristiansand i november. Ellers så sikter vi inn mot festivalsommeren 2023.»
Og utover det å spille konserter, er det noe på gang med intervjuer, videoer, merch…?
«Vi har ikke oppsøkt mange plattformer enda for å promotere oss selv, men vi jobber med saken! Vi var fornøyde med videoen til SOTS, så ikke utelukk at det kan komme flere videoer i fremtiden. Vi har ordnet merch med T-skjorter og long sleeves! Løp og kjøp på gig!»