Du kan vinne en kassett med svart metal.
Klar for litt voldsom sirkeltrening?
Bandbilder, fotograf: Giacinto Trentadue
Connect The Circle lanserte nylig sitt tredje album, ‘Blinded By The Violence’, som har fått bra kritikker rundt omkring. Bandet har signert kontrakt med nytt selskap for dette slippet, og er klare for å bygge videre mot det musikalske målet sitt.
Det løsnet litt for dere med forrige skive, nå har dere jo ryddet på plass kontrakt, hva er forventningene framover? Er det kun håp, indikasjoner, eller reelle fakta på planer som kan løfte bandet ytterligere fram?
Arild: «Forventningene er å åpne flere dører enn vi allerede har åpnet. Når vi nå har signert en avtale med The Norwegian Sound er det med bakgrunn i at vi har troen på dem (og ikke minst fordi de har troen på oss), på deres nettverk og på deres påvirkningskraft. Det tar tid å bygge seg opp som band, men vi bygger opp merkevaren vår sakte men sikkert, og denne signeringen er et viktig skritt videre på veien. Blinded By The Violence er allerede i gang med å bli promotert kraftigere enn våre foregående album opp mot anmeldere, radiostasjoner, spillelister etc. og vi er overbevist om at det kommer til å gi resultater.»
Produksjonen er bra, men da jeg besitter fryktelig lite info utover filene, hvor fant det hele sted? Og med hvem?
Kenneth: «Bortsett fra trommene, som har blitt spilt inn hos The Norwegian Sound, har alt annet blitt spilt inn privat. Både jeg og Mariuuz har hvert vårt studio, det gjør at vi står veldig fritt og sparer mye tid sånn sett. Teknikker hos TNS var så klart sjefen sjæl, Peter Michelsen, som også var ansvarlig for miksing og triksing denne gangen også.»
Les anmeldelsen HER
.
Arild: «Vi har også vært så heldige å få fantastiske bidrag fra Brynjar Dambo på keyboards og gjestevokal fra Agnete Mangnes Kirkevaag fra Madder Mortem. Må også trekke frem Børge Finstad fra Toproom Studio som har levert en fantastisk master av albumet.»
Og var forrige skive referansepunktet før innspillingen av Blind? Og at dere ville videreutvikle det soundet? Eller var det andre skiver fra etablerte artister som var grunnlaget for resultatet?
Arild: «Nei, i hvert fall ikke for min del. Jeg ønsket å begynne med blanke ark for å unngå at vi skrev det samme albumet en gang til. Selv om Mother Of Evil er et album jeg absolutt er fornøyd med, ønsker jeg ikke at vi gjentar oss selv. De tre albumene vi har skrevet så langt har alle sin egen identitet, og slik kommer det også til å bli i fremtiden, det gjør det hele mer interessant.»
Kenneth: «Vi er kjempefornøyde med det forrige albumet, og føler at alle de involverte bidro til noe vi absolutt kan stå inne for. Jeg tror kanskje vi gikk for noe litt mer in your face-sound denne gangen, men det har fort noe med musikken i seg selv å gjøre også.»
Coveret er til ettertanke, hva ligger bak det? Tittelen og bildet?
Arild: «Coveret er basert først og fremst på tittelkuttet Blinded By The Violence som er en låt som handler om det å være fanget i et voldelig, destruktivt forhold. Det er et uhyre sensitivt tema, og lagt frem som en advarsel om hvor ille det kan ende hvis man ikke bryter ut før det er for sent. Hvis det er noen der ute som hører låten og av den grunn kommer seg ut av en slik situasjon, er det verdt hvert eneste sekund vi har lagt ned i dette bandet, bare det.»
Kenneth: «Blinded By The Violence synes jeg er den beste teksten Arild har skrevet, samtidig som det er en tekst som får meg til å føle meg både uvel og trist. Og som Arild sier: Om denne låta kan hjelpe minst en person til å komme seg vekk fra en slik hverdag så er albumet verd mer enn noe annet vi har gjort.»
Og det er fortsatt Sine som står for kunsten, får hun bra betalt eller? Og var det føringer på en ide fra dere før coveret kom i havn?
Kenneth: «Ja, det er fortsatt Sine. Og nei, hun krever ikke noe betalt. Og dette gjør oss utrolig heldige for Sine er vanvittig dyktig! Ikke bare har hun bare laget all cover art for oss så langt + logo, men hun er en utrolig kreativ sjel generelt. Folk burde virkelig besøke hjemmesiden
og ta en titt på det hun holder på med.
Hun samarbeider med både band og artister i tillegg til at hun tar private oppdrag også. Sine støtter oss og vi støtter Sine. Siden vi er gift er hun en av de første som hører låtutkast av nye låter både instrumentalt og med vokal, så hun vet tidlig hva de forskjellige låtene handler om. Når valg av tittel endte på Blinded By The Violence hadde hun allerede en idé i bakhodet. Hun viste oss et utkast, og det vi fikk servert den gang var det som nå er albumcoveret. Personlig synes jeg nok en gang at cover og tekst/tittel passer helt perfekt, om ikke bedre enn tidligere. Samme med coveret til Nøkken også, der var det kun noen mikroskopiske endringer før vi alle var enige.»
Jeg hadde jo en artikkel på at dere signerte kontrakt, hva spesifikt må dere gjøre selv? Jeg forholder meg basically bare med artistene og går aldri til selskapene, derfor vet jeg i hvert fall at dere og jeg fortsatt jobber undergrunn :).
Arild: «Vi er jo vant med å måtte gjøre ALT selv, så dette her er en ny situasjon for oss. The Norwegian Sound jobber hardt for å promotere oss og albumet, og det er gull å ha flinke folk i ryggen som er med på å få oss ut til et bredere publikum, men vi lener oss ikke bare på dem av den grunn. Vi gjør også selv det vi kan for å pushe dette, sånn som nå via dette intervjuet f.eks, he-he. Så nå har vi èn fot i undergrunnen og èn utenfor om du vil. Det beste fra to verdener.»
Kenneth: «Dette er en avtale der vi eier alt selv til enhver tid hvor majoriteten av alle inntekter går til oss, samtidig som vi føler oss prioritert. The Norwegian Sound har noen garantier eller rettigheter så klart, men det kan ikke sammenliknes med hva de fleste andre krever :). Som det eneste metalbandet på TNS er det veldig positivt for oss at Martin Skar Berger, som mange kan kjenner fra bl.a. ZeroZonic, Equilibrium & Blood Red Throne, nå er en del av teamet der.»
Om det kreves budsjetter til video etc., vil det bli tilbudt fra selskapet i noen grad? Og er det planer om å spille inn noen form for video(er) til skiva?
Kenneth: «Noe av det første vi ble tilbudt. og som var inkludert i kontrakten vår. var innspilling av livevideo i studio inkl. filmteam + mix og master av Peter Michelsen. Da fikk vi muligheten til å jobbe med fantastiske Giacinto Trentadue som er en herlig person å jobbe med. Vi endte åpenlyst opp med et resultat som både ser og høres perfekt ut!»
Hvordan, om i det hele tatt, har dere utviklet musikken siden sist? Det har tilkommet en stykk skjeggete drager av de tykke strenger, har han gjort noe med soundet tror du?
Arild: «Når du setter på Blinded By The Violence tør jeg påstå at det ikke tar mange sekundene før det høres tydelig at det har vært en utvikling siden sist. Det er det mest helstøpte albumet vårt til dags dato, og det går på alt fra det tekniske til lyden, miksen, flyten, energien og låtskrivingen.
Vår nye beskjeggede bassemann som du nevner har også helt klart løftet sounded med sin teknikk og kreative krumspring.»
Kenneth: «Mariuuz har vært en kjempestor inspirasjonskilde for meg som komponist og det har uten tvil vært med på å videreutvikle både musikk og sound. Vår nye brumlebass har bidratt til en mye mer melodisk, spennende og progressiv tilnærming på mange områder. Bassarrangementet på låter som Bloodsucker og Blown Away er tydelige bevis på nettopp det. Mariuuz er opptatt av musikken og hva som gjør låtene bedre til enhver tid, samtidig som han liker å utfordre oss andre med litt ulogiske valg, men han kan godt stå å spille kun en tone gjennom et helt vers om det skaper en korrekt groove for låtens skyld.
Og bandet har et liv foran musikken, medlemmene er nok etablerte og hvor livet er litt låst. Hva skjer om det dukker opp en beskjed om at dere er ønsket på turne i ukevis, eller at dere må bruker mye mer tid enn dere gjør nå?
Arild: «Vi er voksne folk med den logistikken det medfører, men med god planlegging lar det seg gjøre, så det som skjer, det skjer.»
Kenneth: «Jeg ga opp den store såkalte rockestjernedrømmen for godt over 20 år siden for å si det sånn. Alle i bandet har familie og/eller jobb som prioriteres, men det er ikke dermed sagt at vi ikke kunne planlagt noen uker i løpet av et år. Alt kommer an på hva tilbudet er og hvordan ting planlegges i forkant. Bandet er viktig for oss alle, så vi vurderer alltid i fellesskap det vi blir servert.»
Det er alltid kult å ha dere her, bare hold meg oppdatert så skal jeg promotere. Og kuriøst at du Kenneth jo var omtalt og intervjuet av meg i forbindelse med Ashes To Ashes i sin tid, og nå sitter vi her, begge fortsatt med beina godt plassert på bakken :). Hiv gjerne ut noen siste ord her om det er noe dere vil forfekte, mase om, klage på, rose:
Arild: «Må bare få takke for at vi blir backet opp i den grad vi blir her på Heavymetal.no. Det settes pris på!»
Kenneth: «Ashes To Ashes er vel 21 år gammelt allerede. Men jeg kan jo nevne at det meste mellom Ashes og CTC egentlig har vært litt halvhjertet for min del. Det er først nå jeg føler at jeg er i et band der jeg hører hjemme igjen. Ikke noe negativt om andre prosjekter/band, men det å skrive musikk med Arild har vært en kjempeforandring for meg som komponist og musiker. Vi samarbeider utrolig lett og det… ja… bare føles riktig.
Men uansett, først vil jeg takke for den støtten vi har fått fra deg Yngve. Og ikke minst hvordan du og Heavymetal.no støtter det norske metalmiljøet. Men jeg vil i tillegg rette en stor takk til selve metalmiljøet i Norge, for selv om de kanskje ikke liker musikken vår, består dette miljøet av en haug med utrolig hyggelige mennesker som er villige til å støtte uansett så lenge det er metal! Det setter vi utrolig pris på! Stay metal!»