Ny video fra bandets kommende kraftrush.
Høyt blodtrykk og lite fritid
Få ut stresset, komme deg bort fra stresset, for i motsetning til festivalgeneralen som inspirerte overskriften, kan du som publikum nyte fruktene av mange timers hardt arbeid. Det er klart for Karmøygeddon 2024 om få dager, en festival Heavymetal.no har brukt metervis av spalteplass på siden det første besøket tilbake i 2005. Den gang var det ute på kaia i Kopervik, pluss inne på en pub, deretter dro de alt over broa og inn til Haugesund i noen år, før de fikk hjemlengsel og fant et egnet sted midt i smørøyet av byen. Johnny slipper ikke unna i år heller, og vi tar opp alt fra finsk dominans og om han er redd for repeterende booking.
Karmøygeddons hjemmeside finner du ved å klikke på banneret over her, helt på toppen av siden, festivalen er en av få som bruker penger på å støtte opp om Heavymetal.no!!!
Pulsen er høy, lav, passe? Du har gjort dette mange ganger nå Johnny, er det på noen måter lettere med årene? Eller er mengden arbeid rett og slett lik og at man får høyt blodtrykk og lite fritid den helga?
«Joda ting går fint når man har MANGE gode folk med seg, men jeg merker allikevel at arbeidsmengden er veldig stor, med 39 bands og alt som følger med det.
Det å drive festival har blitt mye tøffere de siste årene, og spesielt etter covidtiden. Det har blitt mange festivaler om beinet, og alt er blitt enormt dyrt. I det siste har honorarene gått til himmels også, så det å sette budsjetter er jaggu ikke like lett lengre heller. Men joda, høyt blodtrykk og lite fritid blir det nok gjennom helgen he-he.»
I år har Finland invadert Karmøy, hva skjedde? Hadde du ikke god nok forsvarslinje? 🙂
«Vi har åpne forsvarslinjer imot Finland etter at de kom inn i Nato, he,he. Neida, det ble nok litt tilfeldig da vi har hatt lyst å ha både Stratovarius og Sonata Arctica en del år, men hvor det ikke har passet tidligere. Og nå gikk begge inn. Også Battle Beast hadde vi jo inne i 2019, men så kom covid, og når vi kunne gjennomføre i 2022 kunne ikke Battle Beast grunnet en turne. Derfor var det kjekt å få dem inn nå.
Og Finland har MYE bra innen de fleste metalstilartene, og veldig kjekke band å jobbe med. Shade Empire
(en av favorittene det året de spilte sit – Yj) har spilt før, men kjekt å få dette bandet på Main Stage nå. Det gleder vi oss til. Og bandet kom jo nettopp ut med ny plate også
Amorphis har bare vokst og vokst på de årene vi har hatt dem innom, og nå følte vi det var på tide å ha bandet som headliner, fantastisk sterkt liveband. Så blir det jo veldig kjekt å presentere to nye mindre band for Karmøygeddon også, i Marianas Rest og Horizon Ignited. Jeg tror begge disse passer godt til Karmøygeddonpublikummet.»
Bilde, Battle Beast, fotograf: Ukjent
Hadde du andre (ikke finske, hehe) potensielle headlinere som glippa eller som ikke kunne?
«Jobbet litt imot Avatar men de glapp grunnet turne.»
Ah, det er et tøft liveband synd.
Er du redd for gjentagende booking? Alle festivaler som driver over tid, og dette har vi sikkert tatt opp før, vil jo møte dette problemet. Fører du statistikk over alle du booker i forhold til dette?
«Jeg er ikke redd for gjentakende bookinger så lenge de tidligere bookingene viste at publikummet satt pris på bandet, og bandet leverte kvalitet. Med en historie på 21 år må det bli noe som kommer og går igjen, og visse band i vår historie i forhold til vårt publikum står veldig sterkt her. Det har blitt skapt sterke bånd over mange år.
I år er det 25 av 39 bands som ikke tidligere har spilt på Karmøygeddon, så det må være ok mener jeg (bra statistikk -Yj), og vi har jo veldig kontroll på når bandene spilte, men akkurat statistikk hørtes litt statlig ut he,he.»
Og så, i år igjen, dukker det opp mange ukjente (for meg i hvert fall) band, og hvor jeg ofte ender opp med å finne favoritten(e) fra helgen.
«Jeg elsker å booke nye og spennende band, og om jeg ser tilbake på historien, tenker jeg på In Mourning som nå spiller på Main Stage, og som spilte for første gang i vår regi på en liten scene i Haugesund. Dette var bandets første Norges-gig. Samme historien har vi med Brainstorm og Triosphere, pluss mange andre. Når man jobber godt i lag over tid, blir det en belønning for begge parter her, og det har vi i Karmøygeddon sett. Bare se på Sabaton, som spilte hos oss som en slags belønning med den jobben vi hadde gjort med dem over tid. I 2014 spilte de hos oss på en scene de var allerede for store for, det kjentes veldig godt som en slags respekt ovenfor oss og jobben vi hadde gjort for dem (husker jeg var redd for gulvet på Byscenen det året – Yj).
Bilde, Triosphere, fotograf: Boris Danielsen
I år mener jeg at programmet på Rts Stage er vanvittig bra og spennende, med Mantric Momentum`s første gig, Countless Skies fra England, An Abstract Illision fra Sverige, som spiller sjelden live, Yoth Iria fra Hellas med tidligere Rotting Christ-orginalmedlem, Words Of Farewell fra Tyskland med Norgesdebut, og mange flere. Jeg tror det kommer til å bli mange som finner nye bands de liker over de tre dagene på inne scenen i år.»
Jeg ser mange festivaler og arrangører beklager den høye kostnaden på artister, valuta, priser, har dette vært en irriterende og litt vanskelig faktor i å sy sammen årets festival?
«Ja, som nevnt tidligere har alt tatt helt av, og som ikke nevnt tidligere er jo Euroen helt i kaos også, så det nytter ikke å tenke på hva du betaler for bandet når du booker dem ett år i forveien. Jeg ser jo også at de nye festivalene sliter mer med oppstart i dag enn mange gjorde tidligere. Det spås jo at mange festivaler kommer til å gå konkurs i år, og forsvinne, og vi har jo allerede sett dette, ikke kjekt. Med alt dette som skjer og at vi hadde covid i trynet rett før, er det jo ikke til å legge skjul på at det har vært og er tøffe tider. Men man må bare gjøre det som trengs og se framover, og jobbe så godt og trygt som mulig.»
Jeg er jo supertakknemlig at du fortsatt holder hodet høyt og kjemper for å ikke vokse bare for å vokse. Vi ser festivaler bli større og større i Norge og Europa, og hvor mengden folk gjør at jeg og sikkert flere vil ha dette som en grunn til å ikke oppsøke de. Så neve i lufta for det Johnny!
«Takk for det og det har vært superviktig for oss i Karmøygeddon. Vi har alltid prøvet å selge et produkt hvor ting når du er på festivalen skal være enkelt, kunne se mer eller mindre alle banda uten det krasjer mye, lett å være sosial, ikke kø på do og der du skal handle mat og drikke Vi føler vi har lykkes der, og føler at dette er mye grunnet at mange kommer igjen, og igjen. Det at du kan lett finne meg og andre i Karmøygeddon også for å løse ett problem er bra, det er nok ikke like lett å finne sjefene på Wacken og Tons Of Rock tror jeg, som på Karmøygddon, he,he.»
Årets beste booking for deg?
«Det er nok mange, men ekstremt gøy med Words Of Farewell, Countless Skies, Any Given Day og The Halo Effect.»
Da er det dagens tips, noter disse og sjekk om Johnny har et poeng :).
Bookingen du måtte jobbe mye med før den gikk inn?
«The Halo Effect brukte jeg lang tid på.»
Bilde, The Halo Effect 22, foto: Lucas Englund
Bookingen du tror er så spennende at mange vil oppdage bandet?
«Words Of Farewell, Countless Skies, An Abstract Illusion, Gaerea og Horizon Ignited.»
Billettsalget, jeg vet du er happy. Jeg vet ikke hvor mange totale billetter som selges, eller hvor mange folk som er innom, til det er tankemåten på hvordan ting deles og selges for intrikat. Men det er et bedre år enn i fjor, bedre enn før, du er godt fornøyd?
«Vi pleier å selge 2000 billetter pr. dag på fredag og lørdag, da er det utsolgt. Torsdag pleier å ligge på 1500-1600 personer, og vi ligger mye lenge framme i år enn i fjor for å klare dette. Vi har faktisk aldri hatt et så bra forhåndsalg så tidlig som dette etter våre prognoser, så det er gøy. Og NEI vi, vi legger ikke ut ekstra billetter, for vi har funnet ut hva området tåler, og der ligger vi i år.»
Du får ingen protester lokalt for dette arrangementet? Det er jo ganske, host, midt i sentrum :). Tre dager med høy musikk og skinnjakker kan jo bli mye for noen. Men kanskje de som ikke liker det skjønner at det er en tapt kamp, hehe.
«Vi har ingen klager på høy lyd og så videre, det har gått fint. Byen Kopervik og Karmøy stortrives med dette arrangementet. Og vi få masse gode tilbakemeldinger. Det var nettopp en stor undersøkelse fra Haugesund Reiseliv om hva dette gjorde økonomisk for nærmiljøet, og det viste meget sterke tall, det hjelper jo veldig på når vi okkuperer hele byen.»
Med bruken av hoteller og matbutikker, fastfoodsjapper og andre tilbud som benyttes gjennom flere dager på et slikt lite sted, vil jeg gjette på at det hadde kjentes om festivalen hadde forsvunnet.
Er det mange interesserte, billettkjøpere, fra utlandet i år? Jeg husker jo varmt det treffet jeg hadde med de brødrene fra Singapore i fjor.
«Jo, vi er tilbake der vi var i 2019 nå, med folk fra over 30 land, og det er faktisk helt vanvittig kult for oss og Karmøy. Masse nye folk hvert år fra diverse land.»
Utrolig fett! 30 nasjonaliteter der ute på Karmøy! Til og med innflyttede trøndere bosatt på Sørlandet er representert.
Hva er det igjen å gjøre pr i dag da? Kun rigging? Og hvor lang tid tar rigging og nedrigg?
«Det er mange detaljer å fikse før festivalstart, men vi har god kontroll.
Området starter vi med søndagen før, med telter og rigging. Bare Backstage tar 2,5 dag å sette opp. I år som i fjor starter vi med foredrag på Upstairs med Metalheads Against Bullying på onsdag 1 mai.»