Vokalisten i Backstreet Girls har gått ut av tiden.
Manowars siste kamp – en roadmovie
Hedda Bremseth, en ung kunstner og filmskaper basert i Trondheim, er i gang med å lage en roadmovie-dokumentar om en gjeng Manowar fans som skal reise til Svalbard for å se bandet opptre sin første og kanskje siste gang i Longyearbyen. Det kommer fans fra hele verden som skal følge turneen deres, og en som reiser helt fra Aarhus i Danmark for å se sin første konsert med med bandet i The true metal viking Territory. Kanskje får de møtt Manowar in person også?
Hvem er Manowar?
Hvem er fansen?
Hvorfor kjemper de så hardt mot falsk metal?
Hedda, hva er ditt forhold til Manowar? Når våknet det muskuløse genet? 😊.
«Bandet nærer en sterk fascinasjon hos meg og en gravitasjon som er veldig tiltrekkende. Jeg hører ikke på Manowar til vanlig, så jeg vet ikke helt hvor jeg skal plassere disse følelsene. Det er det jeg vil prøve å finne ut av, men å lage en undersøkende dokumentar om det.»
Du fortalte meg at du og noen andre vurderte, eller hadde bestemt dere for å ta turen til bandets konsert på Svalbard neste år. Det er jo ganske spesielt, både å dra dit og å spille der. Var det fordi det var en spesiell setting du trigga på dette? Eller var det noe annet? For meg som er gammel fan av gjengen er det vel mer å se de som er greia, ikke nødvendigvis å reise hauger av mil til øde trakter.
«Jeg driver og snakker med Manowarfans som skal reise til Svalbard i april neste år, og har lyst til å komme i kontakt med flere som skal reise dit. Jeg har sett at Joey DeMaio har annonsert at de skal spille der fra Svalbard og sier at det er et True Metal Viking territory. Jeg tenker at Svalbard som lokasjon for fansen er perfekt. Det blir en helt annen stemning der, enn i et konsertlokale på Hamar eller Bergen.»
Roadmovie ble nevnt, at du skulle filme og følge en gjeng som reiser opp. Det stemmer? Jeg vet du ønsker å finansiere denne turen, hva handler dette om?
«Det hadde vært en drøm å møte bandet in person, men i følge fansen bruker bandet å ha litt restriksjoner på filming i konsertlokalet og slikt. Jeg ønsker først og fremst å møte Manowar via fansen, og ettersom jeg ikke har blitt personlig fan (enda), tenker jeg at ved å ha en undersøkende stil skaper jeg et nyansert og partisk forhold til bandet og fansen. Mine arbeider består primært av historiefortelling, og jeg ønsker å skildre en historie om bandet og fansen som ikke har blitt fortalt før.»
Jeg skal innrømme at jeg selv sjekket jeg litt rundt dette, men at prisen fratok meg alternativet. Men jeg vil tro det er nok fans som prioriterer, eller kan prioritere, denne reisen. Ser du for deg at Svalbardkonserten vil trekke folk fra mange land?
«Jeg snakker med en del fans på diverse metal- og Manowarforum. Det er mange som kunne tenke seg å dra, men at det ikke passer med økonomien deres, også er det flere blodfans som skal følge deres turne i Norge- og utland, og innom Svalbard. Jeg har selv aldri vært i Svalbard før, og det tror jeg ikke mange av fansen har vært heller. Jeg er også nysgjerrig på hva de lokale på Svalbard tenker om dette også, og hvilket ringvirkninger det har på dem? Dette skjer jo i påskeferien til folk.»
Har du sett bandet live før? Og skal du se noen av de andre konsertene de skal holde i Norge på denne turen?
«Jeg har aldri sett Manowar opptre live før, og har ikke hatt noe forhold til dem før nå. Hvis jeg først skal se dem live, må det bli i et arktisk landskap nær nordpolen. Kanskje man får levd ut fantasien de dyrker der oppe?»
Og for meg er musikken det viktige, det har den vært siden jeg først hørte Manowar rundt slippet av debutskiva. Men jeg vil tro at du lager denne filmen for å fange de som går litt dypere ned i materien? De som hilser på riktig måte, som går med kilt og som faktisk tror at dette er en kamp mot falsk metal? Hvilken tilnærming har du til dette aspektet?
«De beste historiene er der tilhørerne selv kan vurdere hva de skal mene. Dette er noe jeg forsøker å etterstrebe i de historiene jeg har velger å fortelle. Når jeg snakker med Manowarfans og motsatt, møter jeg ofte to ytterpunkter. Fansen har et unikt felleskap der bandet kanskje lever ut mye mere symbolske handlinger i form av kropp, styrke, posering og fysiske performancer i conan battles. Om man er litt progressiv metalfan tar man litt avstand fra bandet og musikken deres. De er kanskje litt mer opptatt av å bygge sin identitet rundt meninger, musikksmak, stil og klær enn det Manowarfansen er?
Jeg satt forresten på nattbussen forrige helg og spurte noen fremmede om de ville høre på Manowar. Da jeg satte på de headphonsa sa de: Hva slags kirkebrenne-musikk er det her’a?!? Det er så rart at det finnes klasseskille i musikk, og at folk er så knallhard på å definere hva som er bra eller ikke. I dette prosjektet er motivasjonen min å komme inn som en outsider hvor jeg ikke ønsker å manipulere eller fake meg fram som fan eller prøve å imponere fansen. Jeg tenker at mye av magien vil oppstå underveis i prosessen sammen med fansen.
Nå er jo ikke bandets lineup bekreftet ennå, om du skal møte bandet, er det i hovedsak de to originale medlemmene du ønsker å snakke med? Og i så fall, hva ønsker du å fokusere på? Er det bandets forhold til fansen som opptar deg? Siden dette jo er en dokumentar om de? Eller er det mer det musikalske som pirrer?
«Jeg vil veldig gjerne komme i kontakt med bandet, hvis de er interesserte. Det fineste hadde vært å slå dette sammen som en dokumentar hvor fansen møter Manowar i Svalbard, men ser for meg at bandet kanskje har sine restriksjoner. Vi prøver pilgrimsferd med fansen først, så ser vi hvor det ender opp.»
Jeg vil tro det er ganske mye jobb å forberede en slik reise, en slik roadmovie. Hva slags hovedoppgaver snakker vi om? Og hvor langt har du kommet på å krysse av oppgaver på blokka?
«Jeg gjør mesteparten av dette arbeidet alene. Regi og manus, samt research, planlegging og all ting. Jeg er oppriktig interessert og åpen om å få gjennomført dette prosjektet, men har ikke sjanse til å få like god fartstid som de som har levd i Manowarverden siden begynnelsen. Jeg føler allikevel at jeg er godt i gang med arbeidet, så jeg gir ikke opp før jeg får det til.
Nå er jeg masterstudent ved kunstakademiet i Trondheim, og får ikke søkt finansiell støtte til dette prosjektet. Jeg ønsker gjerne å komme i kontakt med sponsorer som kunne ha hjulpet til med økonomiske bidrag eller andre interesserte som kunne ha hjulpet til for å få denne dokumentaren gjennomført. Jeg jobber vanligvis på et ganske smalt budsjett, så det er snakk om å er snakk om å hjelpe regissør, fotograf og lydmann til å komme seg nordover slik at vi får gjennomført denne visjonen sammen. Jeg tenker at dette er en film mange vil se, og kanskje den blir vist på filmfestivaler og tv, hvis man er heldig. Jeg vil veldig gjerne å komme i kontakt med flere fans som skal reise til Svalbard. Manowarfan eller ikke, om noen som har lyst til å samarbeide på andre måter, evntuelt snakkes videre om prosjektet, ta gjerne kontakt!»
Da ønsker vi lykke til, med jobben opp mot avreise, selve turen, og til deg som filmskaper.
«Tusen hjertelig takk! Det er mulig å se flere av mine arbeider på min Vimeo-konto
. Ta gjerne kontakt på m@il
for interesse eller videre samarbeid.»