Den perfekte julemusikken?
Snake Oil, kassetter på løpende bånd
Kassetter er i vinden, det dukker opp taper av både pop- og metalartister, noe som gleder mange, og som nok irriterer andre. Formatet er nok over middagshøyden, men det er kjempegøy å se at det er liv laga i det fysiske formatet. De av oss som vokste opp den gang da har jo et forhold til kassetter, eller mc (music cassette), bånd om du vil, tape, kjært barn har mange navn. Jørgen på Katakomben i Oslo fyrte av Snake Oil Kassettforlag for en tid tilbake, og cv-en begynner å ta seg opp, og det er mer på vei.
Foto: Jørgen@Katakomben, foto: Solveig Svelvik
Snake Oil Kassettforlag@Facebook
Ok, Jørgen, da er det deg og kassettene som skal til pers. Jeg begynner smått med litt story, hvorfor akkurat dette fenger deg. Hvilket forhold har du selv til formatet kassett/mc?
«Hei Yngve og takk for interessen.
Mitt forhold til kassetten starta med Reidar’s Reisekassett, KLM’s ‘Brød Gir Kraft’ og den gata der helt til min far kom hjem ifra USA i 85 med Twisted Sister’s ’Stay Hungry’ på kassett. Da var det kjørt, og deretter balla det på seg med Kiss, Motörhead, Anthrax, Manilla Road, Metallica, Slayer og selvfølgelig Iron Maiden. Alt på kassett (i første omgang) selvfølgelig.»
Og i oppveksten, kjøpte du kassetter over lp-er? Nå vet jeg ikke om du er gammel nok til å huske formatet som ledende, men det ar faktisk en tid der man kjøpte kassett heller en lp – og at prisen var like rå.
«Vel, for meg som er født i 77 var kassetten alltid det foretrukne formatet over LP på 80-tallet. Både på grunn av håndterlighet, pris og det at jeg kun hadde kassettspiller på rommet. De få vinylene jeg kjøpte/fikk måtte jeg spille på min fars anlegg, og det gikk utover Steely Dan-tiden hans, så moderasjon måtte utøves, ha-ha.»
Senere, på slutten av 80-tallet og inn på 90-tallet var jo demokassetter store greier, alle slapp musikken sin på kassett. Tenker vi midten av 90-tallet og der omkring, og opp til den digitale alderens dominans, var jo cd-er mer og mer vanlig for usigna band å bruke, men opp til type 94-95 var jo mc det man brukte som format. Kassetten forsvant tidlig fra markedet, hvorfor tror du selv det har blomstret litt opp?
«Yes, demokassettene eide slutten av 80- og starten av 90-tallet, og selv om jeg ikke var noen tape-trader, gikk det med bra mange IRC’s for bestilling av diverse demoer fra all over. Jeg husker spesielt godt første tapen jeg kjøpte via post, Beheaded Cadavar #1, en comptape som gjorde stort inntrykk. Selvfølgelig rota bort over årene, og den eneste lista på Discogs
er not for sale.»
Jeg er usikker på hvorfor formatet har fått en såpass renessanse, men det kan vel være noe med alt hysteriet rundt vinylen og det sirkuset der. Samt at pris og trykktid er jo en kvart av hva det tar å få trykt vinyl – så en del utålmodige band ser vel kassetten som en rask og rimelig løsning for å få ut musikken deres på fysisk format.»
Og Snake Oil Kassettforlag, hva fikk deg til å starte dette? Hadde du ikke nok med butikken i Oslo? Katakomben?
«Tja, Katakomben tar sin tid det, men tanken å starte label har egentlig ulmet ganske lenge, og det burde vært startet opp tidligere, men omstendighetene avgjør.
Snake Oil Kassettforlag er vel å anses som en hobby man kan utøve når man har tid og penger til overs.»
Og hvorfor det navnet? Ligger det en tanke bak det? Referanse?
«Ha-ha, tanken bak er ikke annet enn en hyllest til verdens tøffeste racingteam.»
What? Promoterer jeg noe her som har røtter i sport, hm…:)
Du er alene om å drive Snake Oil, er du ikke?
«Ja, det er riktig.»
Og prosessen, den er jeg litt nysgjerrig på.
a) Hva bestemmer hva du velger å slippe?
«Musikken først og fremst, deretter om prosessen lar seg gjøre.»
b) Du mottar så cd-filer fra banda?
«Nei, wav-filer er det foretrukne formatet trykkeriene ønsker seg i denne digitale tidsalder.»
c) Behandler du filene på noen måte? Må du gjøre noe med dem?
«Vel, jeg lar bandene selv få bestemme hvilke mixer/mastringer de ønsker å benytte. Det er sjelden jeg er uenig i bandets valg av produksjon.»
d) Sender du så bort alt til en ekstern aktør? Eller har du tilgang til utstyr selv?
«Ja, for at sluttresultatet skal bli best mulig, både visuelt og produksjonsmessig, sendes alt til trykk hos eksterne aktører. Det finnes flere gode som Brutallica i Bulgaria og Vinyl Plant i Estland.»
Noen ganger fraviker coveret det originale, om det er snakk om utgivelser som har kommet før. Hvorfor? Er det en bevisst tanke bak dette?
«Det er det igjen bandet som får avgjøre. Ved noen tilfeller kan det være at originalen ikke ser like klar ut pga størrelse forholdet til for eksempel LP-coveret. Personlig foretrekker jeg å bruke samme cover som brukt på den opprinnelige CD/LP utgivelsen om innholdet er det samme.»
Så langt, hva har du sluppet? Hvordan ser cv-en ut?
«Vel, det har vært et relativt aktivt (snart) første år med 23 utgivelser til nå.
Jeg sendte også 5 nye titler til trykk i nå i slutten av januar, og det er allerede inngått løse avtaler med 3-4 band om nye utgivelser mot våren 2017.
Noen av utgivelsene som er sluppet til nå er blant andre Molested ‘Blod Draum’, Aspherium ‘Fall of Therenia’, Conflagration ‘Cursed Earth’, Filthdigger ‘Damned by the Living Dead‘, Vorbid ‘S/t’, Rust – ‘Damned Hellish Voids’ & ‘Raw Shredding Death’, Mork ’Isebakke‘ & ‘Den Vandrende Skygge‘, og demoen til The Devils Rejects (som skal re-utgis nå med to nye spor. Back by popular demand, he-he.).»
Jørgen klarte jo å glemme kanskje det feteste norske bandet innen extremsjangeren, synes jeg, Diskord.
Og jeg pratet med deg forleden om framtiden, hva neste steg ville bli, og du nevnte at det ikke var umulig å slippe eldre utgivelser, demoer og/eller skiver, som har kultstatus, og som (kanskje) er litt vanskelig tilgjengelig i dag. Er dette noen du fortsatt finner interessant?
«En av tankene bak kassettforlaget var akkurat dette, å forsøke å re-utgi gamle klassikere som enten aldri har vært ute på tape eller det var 30 år siden sist. Det har sklidd litt ut, he-he, men ja, det er fortsatt gameplanen, og jeg er i dialog med flere eldre norske band om akkurat dette.
Et par av de er riktige kult godbiter, ha-ha.»
Om mine mistanker er korrekte vil jeg tro at en del av dere leser kanskje spytter i noen kroner på kassetter igjen ;).
Og hvilke band/utgivelser kunne du tenkt deg å slippe selv? Om det hadde vært fritt fram og copyright etc. ikke hadde vært et tema?
«Har du tid? Den lista er lang.»
Og hvordan behandler du dette emnet? Copyright? Må banda signere kontrakt? Eller er dette så undergrunn at det ikke er noe annet enn et håndtrykk, eventuelt en digitalt enighet? Det er vel ikke mye penger i disse utgivelsene, jeg mistenker at det nok bunner og ender i at musikken og dedikasjonen vinner suverent 🙂
«Nei, jeg ønsker ikke noe eierskap på musikken jeg gir ut, så bandene kan få gjøre hva de vil med materialet sitt både før og etter Snake Oil-utgivelsen. Enighet om betingelser via mail har fungert fint til nå.
Noe særlig kronasjer er det vel ikke generelt i undergrunnen, og personlig synes jeg kassetten skal være et rimelig formatalternativ til de latterlige prisene en del vinyl utgivelser går for om dagen.
Overskuddet er magert, null stress det.»
Kassetter, fordeler og ulemper. Hva ser du som hovedpunkter på disse to aspektene av formatet?
«Den debatten der er skummel for kassetten. Det er vel enighet om at formatet er relativt dårligere på lyd og kvalitet, samt veldig utsatt for slitasje opp mot CD og LP.
Det er tungvint er det med spolingen også samt at artworken alltid er kulere blåst opp på et LP-cover.
MEN, kassett er kult, holder lenge det.
He-he, ærlighet varer lengst.»
Er dønn enig, kassetter suger med mye crap på minussiden, men var jo som vi snakket om i starten en viktig aktør, og for musikkscenen generelt bar den jo store deler av salget fra den kom til den fadet ut.
«Og kassett har jo blitt en trend, uten tvil, ikke en stor greie, men litt sånn hipsterish. Dette kan vi ikke ikke komme innom. Det gjelder også metalfolk som enten kjøper litt for å være med i gjengen, eller den eldre garde som blar opp posen fra skapet og blåser støv av spilleren. Ser du for deg denne bølgen vare lenge? Eller har du allerede innsett at det nok er et blaff, om et greit blaff?
«Sant nok, kzt er hipt, MEN reaksjonen mot streaming og downloads som gjorde vinylen en tjeneste vil nok hjelpe til å holde kassetten flytende også fremover. Selvfølgelig ikke på samme nivå som vinylen.»
Man takker, og spoler fram til slutten; legg gjerne inn noen avsluttende ord her etter pipetonen, om du har noe fett å si, promotere, linker 🙂
Takk for praten Yngve, og samtidig tommel opp for ditt arbeid med Heavymetal.no.»
Oversikt offisielle Snake Oil-distributører: