Oslo 6. desember, du kan vinne to billetter.
Fatal Fusion, norsk prog med eim av 70-tallet
Nytt album folkens! Jeg vet det har vært ute en god tid, men jeg har dessverre ikke hatt mulighet til å følge opp mitt tidligere engasjement med dere før nå. Velkommen tilbake!!
Audun: «Takker og bukker. Ja, plata The Ancient Tale ble sluppet på Karisma Records i november 2013, så den har vært ute en liten stund.»
Denne gangen synes jeg vokalen er bedre, lyden mer kledelig og vel, det meste. Coveret gjorde seg etc. Har dere bevisst jobbet med noen faktorer siden sist? Noe dere så hadde forbedringspotensial?
Audun: «Vel, det er alltid forbedringspotensial. I hovedsak er vel dette albumet bedre produsert enn det første albumet var. Vi tok oss mye mer tid til skikkelig opptak og produksjon denne gangen, pluss at vi som produsenter har lært en god del siden sist. Det er Stig (bandets gitarist) som står bak denne platens coverartwork som som på forrige album, men nå hadde vi mer tid, så det var nok hakket mer gjennomtenkt og gjennomført.»
Karisma står bak dette slippet, hva gjorde at de fikk æren av å ha logoen på ‘The Ancient Tale’?
Audun: «Lang historie, men kort fortalt så startet det med at vi gjorde en oppvarmingskonsert for bandet The Watch på John Dee i Oslo. Etter konserten ble vi kontaktet av manageren til det norske bandet Airbag, som spurte om vi hadde platekontrakt/management, og hvis ikke om vi var interessert i å få litt hjelp. Vi fant tonen, og i og med han alt hadde kontakt med Karsima, kunne han undersøke om de var interessert i å gi ut The Ancient Tale, heldigvis var de det. Dette skjedde samtidig som vi var i mikse/produksjonsprosessen med albumet, så det passet oss perfekt. Vi sendte dem en demo av materialet, og de ble veldig interessert i å signe oss. Karisma passer oss veldig bra, siden det er et label som kun konsentrerer seg om prog, og har en del andre spennende band i stallen sin, som vi er stolte av å være en del av.»
Var det andre selskaper som viste interesse etter debuten? Den ble jo spredt og anmeldt ganske bra husker jeg.
Stig: «Vi fikk endel gode anmeldelser av den første skiva, men ingen direkte tilbud om platekontrakt. Den ble spredt relativt bra, men vi hadde ikke noe stort distribuering-nettverk da. Det bedret seg denne gangen, med Karisma i ryggen.»
Inspirasjonene som ramses i presseskrivet er forklarende, men jeg føler vel at det ikke er altfor mye Zeppelin og Rainbow her, er det mest band som har inspirert dere som musikere eller føler dere selv at disse er tilstede i låtene, på skiva?
Stig: «Jeg kan med sikkerhet si at Rainbow har vært en viktig inspirasjon, og da Dio-era Rainbow. Det er vel ikke så veldig tilstede i låtene, men jeg synes låta Halls of Amenti har en del Rainbow over seg, samt deler av The Divine Comedy kanskje.»
Audun: «Det får vedkommende som har skrevet følgepresseskrivet stå for selv, he-he. Ellers er vel enig med det Stig svarer, pluss en god dose Genesis, Yes, ELP, Rush, Camel, IQ, Rick Wakeman som ganske fremtredende som inspirasjoner vil jeg si. Alle i bandet har forskjellige artister som influerer, sikkert noe som bidrar til en sound som er eklektisk.»
Det er litt pompøst, noen ganger litt symfoprog her, da i 70-tallskledning. Hva lytter dere på selv av denne typen musikk?
Audun: «Ja, det er nok absolutt et nærvær av symfoniske elementer på det nye albumet også. Av symfonisk musikk hører jeg selv på Rick Wakeman, ELP, Transatlantic, Nightwish, Stratovarius, Tarja Turunen, og klassisk musikk som Charles Ives, Mussorgsky, Beethoven,Tsjaikovskij etc.»
Om dere skal ramse favorittproggerne? Er det i hovedsak kjente og kjære band eller er dere av skolen som graver litt og liker en del ukjent også?
Stig: «Jeg liker mange av de kjente og kjære 70-talls progbandene, men jeg liker også nyere band som Opeth,Threshold og Dream Theater. Jeg liker også mye annen musikk som ikke nødvendigvis fallerunder begrepet prog.»
Audun: «Det er vel i hovedsak mer eller mindre kjente og kjære band som er hovedinfluensene, men som sagt, vi er 5 stk. med litt forskjellige bakgrunner og musikalske helter og inspriasjoner. Lasse (bass) for eks., liker veldig Level 42 og Dream Theater. Knut (vokal) har en forkjærlighet for Marillion, Erlend (keyboards) liker blant annet Asia osv. For min del er heltene Yes, Genesis, ELP, IQ, Rush, Pink Floyd, Camel, Led Zeppelin, Popol Ace, King Crimson, Deep Purple, Rainbow osv, men også andre band litt på siden av prog, som Toto, Astra, Moody Blues, The Doors, Simon Phillips, Steve Lukather, Glass Hammer, Free, Steve Hackett, Anekdoten, Boston osv.»
Hvordan er fokuset på konserter? Spiller dere mye? Og er det etterspørsel, både nasjonalt og internasjonalt?
Stig: »Vi har ikke hatt altfor mye tid til å fokusere på konserter den siste tiden. Vi hadde en releasekonsert på John Dee i Oslo i november 2013, men etter det har vi kun konsentrert oss oss å komponere og å øve inn nye låter. Det er et show på gang i Oslo 14. juni som annonseres snart, ellers er det noen forespørsler både i inn- og utland, men det er alltid spørsmål om logistikk og økonomi for å få det til. ingenting er avtalt ennå, så vi får se hva vi får på plass.»
Hvilke andre norske band identifiserer dere dere med? Om noen?
Audun: «Hmmm..godt spørsmål. Selv er jeg fan av Popol Ace og Magic Pie, men jeg syns ikke vi låter veldig likt noen av dem egentlig. Vi har ikke lyst til å kopiere andre norske band på noen måte, men ha vår egen identitet.»
Hvor fant innspillingen sted denne gangen? Det var jo utrolig mye info om det i presseskrivet, he-he. Jeg ser Herbrand fra Enslaved er nevnt, han styrte spakene? Får vi detaljene rundt denne prosessen?
Audun: «Den fant sted samme sted som vi spilte inn Land Of The Sun-albumet, på Hurum i Buskerud, i et relativt bra hjemmestudio til en i familien. Der fikk vi surre og rote så mye vi ville uten tidspress eller mas om penger, så det var et ideelt sted. Ingen som pustet oss i nakken, kun kreativ frihet og mye moro, siden vi selv var produsentene.
Selve opptakene begynte en gang i 2011, og endte i 2012. Etter det tok vi lang tid på selve mikse- og produksjonsbiten, som endte i starten av 2013. Stig håndmalte coverartwork innimellom øktene med miksing, etter en ide jeg hadde lagt frem.»
Stig: «Den første plata var en læreprosess da vi gjorde alt selv og lærte mye underveis. Herbrand Larsen har kun mastret skiva denne gangen, men ikke produsert den. Han gjorde en stem-mastring på oppfordring fra Karisma, for å løfte miksen og skape en bedre klarhet i lydbildet.»
Og hvordan var resultatet i forhold til slik dere ønsket i forkant? Ble drømmene oppfylt?
Audun: «Ja, jeg må jo si det, vi er veldig fornøyde med Karisma og hvordan resultatet ble. Plata har solgt relativt bra på verdensbasis så langt, så det er snakk om å trykke en vinyl edition også.»
Hvordan har feedbacken vært denne gangen?
Audun: «Så langt har plata fått mye feedback og bra anmeldelser, både for musikken og produksjonen. Man man så klart ikke glede alle, sånn er det jo bare. Noen liker retro sound, mens andre liker mer polert sound. Selv syns jeg ikke at vi låter altfor retro, men et sted midt imellom. Det samme gjelder fantasy-artwork og fantasy-tekster: noen liker det, noen gjør ikke. Vi er forskjellige takk og lov!»
Jeg sier nok en gang tusen takk, har dere noe å formidle, her er stedet:
Audun: «Jeg ønsker å si takk til deg for interessen og for intervjuet, og til alle som kjøpte/kjøper det nye albumet og kommer på konserter. Fred!»