Sirkuset er åpent

Dette sirkuset børe du tenke deg godt om før du løser billett til, dette er ikke et vanlig sirkus. Vel er det klovner, vel er det fulle russere, og vel er det et inferno av blod, tro og håp, og vel så det holder er det masse skam, men Sandnes Undergrunn Cirkus og Kabaret er ikke noe du tar med barna på. Metalpunksa i Veislakt har brukt tiden siden sist skive bra, de har skrapt opp restene av kadavaret som var ‘Fumar Mata’ og kjørt et mer tilgjengelig filter på denne nye skapningen. Det er fortsatt musikk som krever at du tåler å se blod på veibanen, å innse at verden er røff og at noen må knele – men denne gangen tror jeg Veislakt er på rett spor i det å bryte ut av nisjen. Men det kan gå alle veier, for som sagt, sirkuset er ikke for alle.

Alle bandbilder, foto: Helge Knutsen. Enkeltbilder er av intervjuobjektene, René og Mads.

Veislakt, bandet som pøser på og er ganske kompromissløs, leverer nytt album og drar inn konseptalbumet i metalpunken. Dette må vel være første gang for det?

Mads: «Mja, er vel ikke første gang det blir gjort, men er nok første gang med dette konseptet her. Har aldri hørt om noen med et konsept lignende dette her, er derfor jeg selv synes det er så kult som det er. Mye humor!»

René: «Det har jeg faktisk ikke tenkt så mye over om andre innenforbi metalpunk har gjort det før. Jeg pitchet ihvertfall idéen til resten i bandet om det hadde vært gøy å prøve, for å gjøre noe nytt og utfordre oss selv. Og folk likte tanken, så da kjørte vi på.»

En ting jeg vet er at du René Galskapen har jobbet mye med tekster og historie, men ved å lese tekstene er det ikke så lett å se det store bildet. Var det litt av meningen? Jeg har jo lest en oppsummering av det hele, som for så vidt var greit forklart, men du er ikke redd for at det blir borte, og at det du vil formidle i hovedsak kommer fram i intervjuer?

René: «He-he. nå er det jo ikke lydbok vi har gitt ut heller, selv om det er nok lyd.;-). Men hvis du hører på The Wall eller Pros And Cons Of Hitchiking blir det aldri direkte fortalt hva som skjer. Og det har vært litt av inspirasjonen til plata. Både musikk og tekst henger i sammen dynamisk, men syns ikke noe om å være direkte i tekstene. Jeg har på måte hatt en film i hodet når finpussingen av platen ble. Og ønsker at andre kan ha sin egen.

Men litt enkelt fortalt er plata delt opp i 2 akter, som kan skilles med side A & B. Side A foregår i manesjen med mange forskjellige scener, mens på side B går vi frem og tilbake i manesjen og backstage. I prinsippet varer hele sirkusnummeret nesten 1 akt før alt går rett i dass.»

Ingenting og Backstreet Girls var nevnt i et presseskriv for en tid tilbake, er dette referanser du selv synes er kurante? Jeg ville jo egentlig også ha trukket inn noe metal, for Veislakt er jo tidvis ganske hardt, i hvert fall på denne nye.

Mads: «Ingenting blir vel nevnt på grunn av dialekten og tekstene, noe av den tidligere musikken kan vel minnes litt om det, bare hardere. Backstreet Girls ble nok nevnt i forhold til musikken vi spiller. Ellers ville jeg nok nevnt litt mer innen for metal, ihvertfall for den siste plata. Har vel i bunn å grunn litt elementer fra litt av hvert.»

René: «At platen har blitt mer metall har vel mer med at produksjonen har blitt bedre, og at det er litt mindre punkelåter på den platen en tidligere. Jeg føler personlig at du kan finne mye lignende låter på tidligere utgivelser av oss. F. eks Hjelp og Penetrasjon Bakfra ifra Fumar Mata» er jo mer metall en Inferno som avslutter den nye plate. Den låten er vel kanskje det nærmeste vi kommer til type punk som Blink 182

Skal dere turnere mye på skiva? Er det mye som er plottet, mange jobber som er på stell? Og er det vanskelig å sikre seg spillejobber i Norge når man ikke er i en sjanger som er typisk?

Mads: «Har et par gigs utover høsten og vinteren ja. Vil ikke si det er vanskelig å skaffe seg spille jobber her i Norge, men å sammensette en helaften med musikk som ligner vår sjanger er nok noe litt vanskeligere. Men i mine øyne er det en god del band vi kunne spilt sammen med. Så lenge det er close enough for Veislakt er alt bra! He-he.»

René: «Å sette sammen en turné eller gigs til ferdig fastsatte datoer er ikke alltid onlyonly for å si det sånn. Må jo tenke geografisk med tanke på kjøring o.l. Men det fikses jo til slutt.

Vi skal ha to releaseparties i Stavanger etter slipp, 19. september alkoholfritt på Metropolis, og 20. september på Folken, hvor vi er så heldige å ha med oss de eminente gutta i Ovërhead som SuperDuper Special guests. Eller blir det turer til bl.a Tromsø og Oslo, samt vi venter pr. dags dato på bekreftelse for andre gigs.»

Lar det seg gjøre å holde demokratiet i hevd når det på mange måter er du René som har styrt og er bandets ansikt utad? Hvor involvert er dere andre?

Mads: »Deter jo René som har sitt syn på Veislakt ettersom det er hans pride and glory. Jeg har selv ikke vært med å skrevet så utrolig mye ettersom plata var ferdig skrevet da jeg kom inn i bandet, men jeg merker det er relativt enkelt å komme frem med idéer – og vi jobber ganske godt sammen med tanke på vi veldig ofte har samme syn på ting. Men litt kverulering må jo til en gang i blant.»

René: «Hahahahaha, pride and glory er ikke langt ifra sannheten heller. :-). Vi har ihvertfall lite drama i bandet, så det ser ut som at det fungerer.»

Alle vil bli kjente, store, berømte, de fleste i hvert fall. Er dere der også? At ønsket er å se Veislakt headline Øyafestivalen for eksempel? Eller er dere for DIY/Undergrunn og kjemper ikke om gunsten til det kommersielle og større aspektet i musikkscenen?

Mads: «Vi har vel egentlig alltid hatt lyst å turnere verden rundt, men har ikke store forhåpninger på det ettersom vi er et band fra Norge. Men man skal aldri ta sorgene på forskudd, alt kan skje her i verden. Men det hadde vært drit kult å headline noen store festivaler og lignende!»

René: «Jeg liker best klubbgigs, og er veldig fan av DIY- og undergrunnscenen. Hadde vi spilt på Kanalrock eller Fjellparkfestivalen klokken åtte på kvelden hadde det vært stort nok for meg.»

Kranglete og litt vanskelig, to ord som kanskje oppsummerer det å bli hørt og sett i musikk-Norge. Det er en smal port, og jeg vet du en gang sa René, at mange hadde hørt om Veislakt, men ikke alle har hørt på. Hvordan vil dere jobbe for å gjøre noe med det? Å kanskje skape blest om albumet, få musikken ut på radiokanaler, selge skiver?

René: «Der får jeg igjen for å komme på kaffibesøk, ja :-). Vi kommer til å promotere og finne på nye stunts underveis som vi alltid har gjort. Ut å spille flere konserter, og med Rob Mules Records i ryggen tror jeg at vi kommer til å få resultater vi alle er fornøyde med.»

Tusen hjertelig takk! Veislakt har jeg fulgt hele veien og jeg setter så stor pris på velvillighet og at dere bruker tid her på Heavymetal.no. Har dere noen avsluttende ord? Noe dere vil spre; dritt eller ros, band som trenger å bli sjekket ut? Her er en herlig plass å gjøre akkurat det:

Mads: «Det eneste jeg kan si er at allmennheten kan glede seg til plateslipp og musikken videre! Dette blir bra fremover, har en god følelse på det hele! Ellers  har jeg en kompis i et band i fra Sverige som har et ganske så kult band. Verdt sjekke ut Noija

René: «Sjekk ut Dag Sørås sin siste podcast Debrief, vi har skrevet og spilt inn intro-jingelen til den. Også kan jeg avslutte med at den nye plata kan du godt høre låt for låt, men da går du glipp av en opplevelse. Husk å spis masse is!»

Les min anmeldelse av skiva HER
.

***

Og til slutt: får vi en kort greie på hver låt? For å kanskje pirre konseptet litt?

René: «Då begynne eg rett på storyen :-).»

Låt 1: Sandnes Undergrunn Circus & Kabaret

Her ønskes publikum velkommen til vårt undergrunns sirkus, hvor folk setter seg på plass og paraden kan begynne. Paraden inneholder folk i glitter og gull oppå hester bl.a samtidig med de andre artistene som fremfører.

Låt 2: Alle Mann Alle

Nå prøver vi å få gang i publikum bygge dem opp før neste nummer som blir neste låt.

Låt 3: Franz, Frank & Han Andre

Nå har de 3 sjøløvene Franz, Frank & Satan (jepp, e så barnslige ennå, eg hehe) kommet for å gjøre kunstner mot betaling av fisk. Hovedtemaet for låten er at den ene står i mål, mens den andre er keeper i straffesparkkonkurranse, hvor den siste er dommeren og gjør gjøglerier som at han ikke fikk med seg avsparket, blåser i fløyten for tidlig etc.

Låt 4: Klovnene

Nå kommer de 3 russiske og alkoholiserte klovnebrødrene Jurij, Peter & Vlad for å underholde publikum. De bruker grafisk voldelig slapstick humor med jernstenger, til publikums fornøyelse.

De har et veldig konkurranseinstinkt disse brødrene, og spesielt Jurij & Vlad for de kjempe om gunsten te ei dama. (komme tebage te det).

Låt 5: Øynene

Denne låten handler om trapesartistene høyt oppi lufta og hvor begeistret barn og foreldre blir av stuntene som skjer under sirkustaket.

***

«Nå e me halveis i platen :-).»

Låt 6: Blod I Manesjen

Nå blir det litt action. Løven Nelson kommer frem i buret sitt isammen med sin løvetemmer. Nelson er lei av å bli pisket på og hundset med, så han angriper løvetemmeren og dreper han (Ergo tekstlinjen: «Du Smage kylling).

Låt 7: Lyse Dagen

Publikum vet ikke helt hva som har skjedd og tror det er en del av showet. Sirkusdirektøren roer ned de få gemyttene som er, og får publikum til å synge og hoie med, mens settingen skifter til neste nummer.

Låt 8: Skammen

(Dette foregår samtidig med Lyse Dagen). Nå har vi beveget oss til hvor dyrene er, rettere sagt elefantene. Hvor en opplever mishandlingen av dem for å kunne styre de og ha de underdanige under opptreden. (vet at det er ulovlig i Norge med elefanter, men dette er et illegalt undergrunns sirkus)

Låt 9: To alkoholiserte Russere (Nå er vi kommet inn i manesjen igjen).

Rett etter Sirkusdirektøren har roet ned gemyttene etter løveopprøret, så kommer sjonglørene De Tri Spisse Menn frem for å underholde, i sammen med verdens sterkeste skjeggedame Tore-Brit. Hun løfter lett ei ku stjåle ifra Vigrestad:-).

Tore-Brit er damen
Jurij & Vlad kjemper om sin gunst, og backstage begynner de å sloss om henne. Tore-Brit forlater showet for å gå bak og roe de ned, så nummeret blir litt kortere en planlagt.

Låt 10Tro & Håp

Nå blir det litt hu og hast med neste nummer, som er et knivkastingnummer. Der vi har en dame som ligger på en roterende plate, hvor knivkasteren som sliter med gonoré og har tatt seg et par shots for mye når han skulle roe ned nervene, klarer å treffe henne i hånden så hun blir skadet. 

Publikum begynner å få litt mistillit til alt, så de skyndter seg å få en annen til å bli erstattet på den roterende platen, men rekker det ikke for…..

Låt 11: Inferno

….. i sin slosskamp har Jurij og Vlad klart å velte noe alkohol som renner ned mot aggregatet og det tar fyr. Flammene sprer seg raskt, og det blir full panikk.

Elefantene river seg løs, hester går amok, Nelson stikker av, publikum og artister springe kverandre ned. Teltet er i fyr og flamme!!

The end.