Oslo 6. desember, du kan vinne to billetter.
Behemoth (Oslo, 27.01.19)
Tekst og bilder: Lea Marie Dahl
Det ble en god start på nyåret da Behemoth skulle komme til Oslo. Jeg var utrolig spent da jeg kom inn dørene på Rockefeller, klar for å se dem live for første gang, etter mange år som fast lytter.
Det første som slo meg var å se et så variert publikum; unge og eldre som skulle nyte musikken på et så intimt sted som Rockefeller. Stedet var fylt opp, og utsolgt.
Spenningen var i taket før konserten, og de hadde tatt et sort forheng slik at man ikke kunne se klart hva som var i vente. Så begynte introen Solve i en lang versjon, man kunne merke publikummet kjente godt på at det var i gang, deretter begynte sceneshowet med velkjent Behemoth-symbolikk på sceneteppet.
Da teppet falt kom de i gang med et intenst trøkk på Wolves Ov Siberia.
Trøkket fra publikum var enormt, jeg kunne selv kjenne det gjennom hele kroppen da jeg hadde plassert meg foran for å få et godt blikk til musikerne, og hvordan de forholdt seg til publikum. Jeg må si det er bare positive ord å si om Behemoth når det kommer til dette! Spesielt vokalisten Nergal hadde øyekontakt med folkemengden gjennom hele konserten. Han gikk ned til oss, og tok seg god tid til å ta folk i hendene på de første radene.
Setlisten var solid og variert. Både gode gamle klassikere som Blow Your Trumpets Gabriel og Ov Fire And The Void, og de nye sangene GOD = DOG, som eksploderte på sosiale medier da den ble utgitt, og Ecclesia Diabolica Catholica, som også ble navnet på selve europaturneen de har nå.
Selv var showet gjennomført med flammer, lys, og antrekk, så stemningen de ønsket å levere var vel bevart gjennom hele showet. De avsluttet beinhardt med instrumentale sangen Coagvla, hvor alle musikerne kom ut med trommer og fullt antrekk. Dette var helt rått for de som liker trøkk, og det ble både en uventet og rå avslutning på konserten i Oslo! 😊