Oslo 6. desember, du kan vinne to billetter.
Se opp for trønderøksene…
Bilde, fotograf: Rune Vollan
Det jeg likte svært godt var balansen de hadde funnet mellom dødsmetallen og en moderne form for jordnær extremmetal. En pompøs form for råskap, i mangel av en bedre forklaring. De ser unge og egentlig ganske ufarlig ut på bandbilder, men framstår som to meter høye og skjeggete når låtene gjør fra seg i spilleren min.
Introen var del av min anmeldelse av bandets debutskive, som du leser hele av HER. Du kan sjekke ut noen klipp HER.
Axe Toss, hvorfor akkurat det navnet?
«Det startet med en autokorrekt på en messenger-gruppechat, som ble vridd til Axe Toss. Vi følte det kanskje var noe cheesy men det hadde helt klart masse trøkk i seg og er lett å huske. Da noen poengterte at øksekasting også var en vikingtradisjon, så var vi solgt på navnet.»
Dere er trøndere, og der er det vel pr i dag et greit miljø å henge i?
«Absolutt, når det popper opp nye band er det stor sjanse for at man allerede vet noe om noen, eller vet band de har vært med i før. Miljøet er akkurat stort nok til å kunne ha flere prosjekt om man skulle ønske det, og lite nok til at det dannes veldig gode relasjoner mellom band.
Folk og band i en grei symbiose?»
Skiva er ganske rå, en brutal form for hardrock, metal, men det er noe primalt der. Hva slags referanser bruker dere for å forklare utenforstående hva dere driver på med?
«Hva angår inspirasjonskilder kan vi nevne band som Amon Amarth, Immortal, Machine Head, Scar Symmetry, Lamb of God, Amorphis, Children of Bodom, Old Man’s Child m.m.
Vi prøver å blande ganske så tradisjonell metall med temaer fra nyere tid. Kanskje blir det noe mer moderne temaer ved fremtidige utgivelser, men råskapen og organisk lydbilde vil alltid veie høyt!»
Og skiva, den er episk, svææær og med en eim av natur og brutalitet. Man føler nesten havsprøyten og den sure vinden mens man lytter. Hvordan jobbet dere for å fange denne ærlige og organiske lyden, denne produksjonen?
«Jeg tror mye ligger i trommene og fravær av synth. Trommene er i all hovedsak basert på akustisk recording samt moderat med editing. Det er et svakt sample på skarpen blenda inn for å få bedre kontroll på bleed, ellers er det ekte vare. Vår tilnærming her var å heller piffe opp den ekte recordinga, heller enn å ha out of this world samples som grunnmur. Vi personlig syns Roar Nubdal som står bak produksjonen har truffet perfekt her, det låter moderne men fortsatt organisk.
Albumet har heller ingen synth. Det eneste på albumet som ikke er fra standard bandrecording er ei kirkeklokke på Hands of Eir, samt kuhorn som vi har recorda selv (intro og slutten på Two Moons).
Bass og gitar har fokus på definisjon og en typisk in your face sound med mye energi i mellomtoneregisteret. Dette sammen med en rekke ekstra oktavrecordinger/spillestil gjør at melodiene synger godt selv uten bruk av synth.
På vokaler satte Roar opp en vocalchain bestående av hardware som gjorde at recordinga ble meget nære final mix. Stemninga mellom Roar og Marius i studio var også essensiell her, hvor de brukte diverse triks for å få godfeelingen. Under recordinga av Min Frende endte de opp med å slå av lyset, og hvor Marius holdt et stearinlys i hånda mens han sang for å få rette stemninga (ha-ha ).
Det er en blanding av død, svart og denne litt folkelige metallen for eksempel Einherjer og lignende bruker. Har dere en forankring i en tematikk, eller er dere generelt bare ute etter å lage stemningsfull og stor metal?
«Det er i grunn en god blanding. Noen av sangene ble laga lenge før Axe Toss eksisterte, mens andre har vi bevisst skrevet i lag for å få det til å passe inn i Axe Toss. Men uavhengig av dette er det litt sånn at når Marius legger vokalspor på, føler vi det blir Axe Toss automatisk, uavhengig av låtmateriale. Vi har nok enda sterkere ideer på tematikk for fremtidige utgivelser, men vi blir aldri å begrense oss i så måte. Snarere tvert i mot blir vi å utvide horisonten i sjanger/tema.»
Dere bruker en vikingsnert på noe av dette, hvorfor? Er dette noe dere føler dere nær til? Eller er det litt i tiden, et image som passer til et slikt band? Hvor seriøst er dette er vel det jeg prøver å spørre om :).
Marius: «Vikingtematikken var der før jeg begynte i Axe Toss, men den falt i smak med en gang. Denne tematikken gir meg en fin muligheten til å skrive litt aggressive tekster, hente ut noen demoner og få ut sinne på en slik måte at det nesten fungerer som terapi. Jeg har også en interesse for historie, da kanskje spesielt vikingtiden og denne tidsepoken. Jeg føler jo også en viss tilknytning til vikingene da jeg selv er norsk og har norske forfedre. Etter det jeg vet ihvertfall.
Når jeg skriver tekster liker jeg å bruke metaforer og gamle ord. Jeg liker også at tekstene kanskje ikke gir helt mening for andre, selv om det gir 100% mening i mitt hode. Dette gir lytterne mulighet, eller nesten tvinger dem til å tenke selv og forme sitt eget bilde om hva musikk og tekst handler om, selv om den i hovedsak handler om Norge eller vikinger for 1000 år siden. Jeg liker å skape en fiktiv person (meg selv) og plassere denne personen 1000 år tilbake i tid (selv i sanger som omhandler virkelige hendelser ), men jeg tar med meg følelser og opplevelser fra nåtiden og ser de samme opplevelsene gjennom øynene på en person for 1000 år siden. Dette gir meg en relasjon til sangene og det gjør det lettere å hente fram ekte følelser i musikken. som man kanskje ikke får om man bare skriver om virkelige hendelser og personer fra vikingtiden.»
Hva har dere gjort før? Medlemmene? Jeg tar ingen av dere sånn umiddelbart, og dere velger å ikke dele slikt på Facebooksiden. Jeg ser dere er unge, kanskje Axe Toss er det første ordentlige bandet?
- Tore er med i bandet Tragediens Trone som kom ut med sitt debutalbum 29. november under Osmose Productions.
- Torgeir er med i jazzprosjektet Hynu og deathcorebandet Aphzelia, som også jobber med album.
- Mikkel er med i symfonisk metalcorebandet Artwork of Hate, som nettopp slapp sitt første album, Ars Moriendi.
Og dere øver som band? Eller sender dere filer og driver på med dette moderne tullet? 😊 Jeg er for å komme sammen, da får man en atmosfære som fanger samhold.
«Vi heller nok mer mot samholdsversjonen. Vi øver en gang i uka og treffes jevnlig i studioet mitt for å lage nytt materiale. Vi sender helt klart ideer også, men da møtes vi gjerne for å modifisere/enes for hvordan det bør sys sammen. Du verden hvor mange ganger vi møttes for å forme Cursed til at den endelig ble album ready, men vi likte virkelig hvordan den endte opp til slutt.»
Hvor går ferden videre? Hvilke planer har dere framover?
«Vi jobber kontinuerlig med å booke nye konserter, både innenlands og utenlands. Slikt er jo småtungt når vi lærer alt av PR fra scratch, men det har helt klart blitt enklere etter vi har fått et album å vise til! Til neste år er allerede første utenlandske konsert booka i Tyskland.»
I tillegg har vi allerede begynt å jobbe med nyere materiale. Nå har vi litt mer roen over oss enn på første albumet (som også tok lang tid), men vi kommer helt klart til å gi ut en skive 2 hvor vi skal eksperimentere godt før vi går i studio igjen. Nå er det ikke samme tidspresset.»
Og om folk vil sjekke dere ut, har dere linker som kan være til hjelp? Og eventuelt et hint til de som vil kjøpe en skive? Som jeg jo oppfordrer til :).
«Vi ligger på de aller fleste strømmingstjenester, hvor Spotify
helt klart er den som det avspilles mest fra. Ellers er cd-er lagt i bestilling og kommer innen en mnd. Straks disse er ankommet så vil vi dele dette på Instagram og Facebook-siden vår(ikke sett noe så langt – Yngve).