Du kan vinne en kassett med svart metal.
Fatal Fusion i den globale arenaen
‘
Bilde, fotograf: Ukjent
Progrockerne kom ut med sitt fjerde album i sommer, og jeg har både anmeldt skiva og gjort unna et intervju med Audun, som alltid har vært min kontakt opp mot bandet. Vi får blant annet vite at det har tatt tid å produsere ferdig dette albumet, og vi er inne på hva som ligger bak coveret og tittelen.
Nå er det en tid siden jeg har vært på besøk hos dere, hva har skjedd siden dere kom med forrige album?
Audun: «Vel, vi slapp vårt tredje album Total Absence på Karisma Records i 2016, og gjorde en del konserter rundt i Norge for å promotere albumet. Vi spilte blant annet sammen med andre progrockband som Gentle Knife på Gamla i Oslo, og på Haugaland Rock og Progfestival samme år, hvor blant annet Magic Pie, Ruphus og David Cross band også spilte.
Under denne perioden tok vi med oss en ekstra musiker, Kjetil Saltnes, på gitar, keyboards og backingvokal for å fylle lydbilde litt når vi spilte live. Vi tok en liten pause etter denne perioden, før vi konsentrerte om låtskriving og nytt album. Denne prosessen starta i midten av 2018, og vi skrev kontrakt med Apollon Records i tidlig 2019. Vårt fjerde album, Dissonant Minds, ble sluppet på Apollon i juli 2020, på vinyl og CD, samt at selskapet også har forpliktet seg til å reutgi vårt første album (Land Of The Sun) på CD og vinyl, og vårt tredje album (Total Absence) på vinyl. Dette var utvilsomt en veldig bra deal for oss.
Slik det ser ut nå med koronasituasjonen, ser det ikke ut til at vi får gjennomført noen konserter på en stund dessverre.»
Det er fortsatt ganske snill progressiv hardrock som gjelder, hvor dere har oppholdt dere stort sett hele veien. Hva er det som trigger elsken til dette?
«Tja, er den så snill da? Elsken til hardrock kommer nok av det faktum at alle bandmedlemmene har vokst opp med denne sjangeren. Vi fikk med oss 80- og 90-tallets hardrock i oppveksten, pluss at vi hadde foreldre som eksponerte oss for eldre progressiv hardrock fra 60- og 70-tallet. Det ligger nok i vårt DNA. Ingen av oss er veldig interesserte i hva som er trendy, og har heller ingen ambisjoner om å slå gjennom kommersielt. Dette gjør at vi lager den musikken vi selv ønsker, i de sjangrene vi elsker. Vi har vært heldige som har hatt muligheten til å være signa til plateselskap som har bare latt oss gjøre som vi vil, skrive og gi ut den musikken vi selv ønsker, uten innblanding.»
Nytt album, som kom ut i juli, hvordan har det blitt tatt imot av pressen og fansen?
«Det har fått en veldig positiv mottakelse av både fans og presse, og det har vært stor interesse fra diverse internasjonale radiostasjoner. Blant annet skrev Prog Magazine en glitrende anmeldelse, og ga ut en låt fra albumet i august-utgaven.»
Og fortsatt norsk selskap, det er det beste for dere? Og var det interesse fra utlandet, eventuelt, jobbet dere for å i det hele tatt få andre selskaper på kroken?
«Som sagt er det viktig for oss at vi får frie tøyler i forhold til låtskriving og artistisk frihet, og begge av de norske plateselskapene, Karisma og Apollon, har gitt oss dette. Da er det liten vits å søke andre steder, så nei, vi har ikke jobbet noe for å få andre selskaper på kroken.»
Coveret, tittelen, henger dette sammen? Og hvem stod for coverideen?
«Ja, de henger sammen ved at søylene representerer diverse ideologier, og at disse sloss om posisjon og påvirkningskraft på den globale arenaen. Derfor tittelen Dissonant Minds, fordi denne globale kampen om sannheter leder til forvirring og kognitiv dissonans for hele menneskeheten.
Hovedsakelig var det jeg som knyttet det hele sammen, siden jeg har skrevet alle tekstene og temaer for dette albumet, men det var en kollektiv avgjørelse. Vi så på diverse bilder som J-T hadde tatt, som også stod for bildene vi brukte på Total Absence-albumet, og vi likte bildet av søylene veldig godt. Gitarist Stig Selnes tok flere av bildene, og designet selve artworken ut fra temaene jeg hadde skrevet om i tekstene.»
Hvordan er statusen pr i dag? Øver dere mye? Øver dere jevnlig? Er det konserter som gikk fløyten i kjølevannet av smitten?
«For å være helt ærlig: nei, vi øver ikke mye for tida. Vi benytter koronasituasjonen til å hvile ut litt, og tar tid til å konsentrere oss om andre prosjekter mens dette pågår. Vi har mange baller i lufta, så vi kjeder oss ikke akkurat. Vi hadde ingen fastsatte konserter som gikk fløyten, men vi tenkte selvsagt å ha en releasekonsert i løpet av året. Denne er foreløpig lagt på is, og fremover så får vi bare ta ting som det kommer.»
Fire spor, et par skikkelig lange også, har dere prøvd å arrangere kortere låter?
«Ja, vi har jo gjort flere kortere låter, kanskje spesielt på debut albumet, som er tre til fem minutter lange. Vi planlegger ikke at ja, nå skal vi lage en lang låt dere, det bare blir sånn underveis når vi jammer og skriver partiene. Ofte kan det faktisk være temaene jeg ønsker å utforske og skrive om som dikterer hvor lang en låt blir. Er det komplekse temaer jeg vil skrive om, følger selve musikken også ofte dette.»
Og innspillingen, hvordan var den? Ble det bedre, eller annerledes, enn det dere hadde trodd?
«Låtskrivingen pågikk i løpet av 2018, og selve innspillingen ble tatt i flere økter spredd ut over 2019 over i tidlig 2020. Miksingen av albumet skjedde like etter. Det ble en litt langsom prosess fordi alle også var opptatte med andre prosjekter ved siden av. Produksjonen ble enda bedre denne gangen, siden vi er mer rutinerte og har mer erfaring nå enn før.»
Les anmeldelse av skiva HER
.
Hvordan er så progrockmiljøet i Norge for tiden? Er dere aktive der, følger dere med? Eventuelt, hvilke band har dere kontakt med, følger med på?
«For å være helt ærlig er jeg personlig ikke veldig involvert i progrockmiljøet, men det er andre medlemmer i Fatal Fusion som i større grad er involvert i det enn meg. Jeg syns personlig at miljøet dessverre preges av litt mye kniving og kriging om hvem som kjenner hvem, hva slags kontakter man har og gjør seg, slik at man selv kommer opp og frem, og får de mest lukrative spillejobbene. Vi har kontakt med medlemmer i blant annet Gentle Knife og The Windmill, da vi er kjente på privaten. Vi er ikke så veldig opptatt av norske progrockband, og hva de gjør, men mer internasjonale band.»
Tusen hjertelig takk for tiden dere hadde å avse! Har dere noen avsluttende ord, oppfordringer, merch, linker, her er stedet for slikt:
«Takk for interessen, og for intervjuet. Besøk gjerne hjemmesiden vår,
hvor alle albumene våre og merch er tilgjengelig. Håper vi ses på noen fremtidige Fatal Fusion-konserter etter at koronaen har gått og lagt seg.»