Deception, mørke og brutale

Deception 19

Gjengen kom nylig med skive, som viste fram et band som har konsentrert inspirasjonskildene og fokuserer. Jeg var imponert, skiva var sydd sammen med feite ståltråder og dryppet blod. Deathmetal med en thrasha tvist er resultatet av det gjengen leverte på ‘Epidemic’, og har du ikke funnet formen med bandet, er det en finfin anledning til å rocke løs nå. Sindre snerrer og brøler på motsatt side av det virtuelle bordet.

Mer deathmetal, mer fokusert, hardere, dette bør vel oppsummere Deception anno 2019 greit?

«Mer death metal var det vi gikk for med denne plata. Vi har lenge (LEEEENGE) hatt en identitetskrise da vi er veldig glad i mye forskjellig musikk, men vi følte endelig at vi traff noe som hørtes ut som oss.»

Skiva er utrolig mørk og extrem, det er en dunkelhet her som jeg synes kledte bandet. Var og er dere klare over dette selv? At det var et bevisst valg? 

«Selv om dette er en ganske kort skive vil jeg påpeke at det faktisk er en konseptplate som omhandler svartedauden. Mye av musikken er skrevet med dette som fokus, og da ble det en ganske dyster stemning på det hele. Om det var et bevisst valg eller ikke har vel mer med lineupbytte. Meg og Einar har alltid pushet mer på det mørkere og hardere aspektet når det kom til låtskriving, og da ble det en ganske naturlig overgang da vi skilte lag med en tredjepart som også sto for en del av skrivingen og avgjørelsene.»

Det er jo band som raserer et hus kjappere enn mye, er hardere og kjappere, men det er noe med band som Deception, som ikke er sååå opphengt i teknikk og å spille kjappest mulig bare fordi. Man blir jo sliten av å se på dere live, det å gi alt, ikke holde igjen, der har mange mye å lære. Hvordan tror dere dette vil holde om en mulig lang turne kommer på banen? 

«For oss kommer musikken først, ikke musikeren, og da betyr det ikke så mye om vi spiller så så fort eller så så teknisk. Hovedfokus for oss er veldig ofte hvordan det føles når vi skriver det. Hvis vi skriver et riff som gir oss sitrontryne, er det en pekepinn på at vi må beholde det. Når det kommer til en eventuell lang turné tror jeg vi klarer oss ganske fint, ta en gig av gangen og spill hver konsert som om det var den siste. Dessuten er vi gode venner og feeder på hverandres energi. OM noen har en småkjip dag er det som regel alltid en som har en god dag, og det smitter over på resten.»

Bilde, Live i Arendal 20.09.19, fotograf: Bjørg Fossli

Og hvordan ser dere splitten med Marius nå i perspektiv? Han har jo startet opp Lysjakt og pleier en litt annen form for musikk, mens dere valgte å effektiviserte og tråkke pedalen til bunns.

«Splitten med Marius har gått så knirkefritt som mulig vil jeg påstå. Meg og Einar har alltid hatt sansen for death metal, og har en stund hatt lyst å fokusere mer i den retningen. Ofte var låtene i Art of Deception et slags kompromiss fra alle parter, men nå har vi funnet en felles vei der vi føler oss 100% på lag. Lysjakt har vi også vært støttende på helt siden han introduserte at han hadde startet et slags sideprosjekt ca. ett år i forkant av splitten. Når han sluttet valgte han naturligvis å ta det prosjektet til neste nivå, og det trives han med. Tror nok at splitten har vært best for alle parter involvert.»

Jeg likte godt at dere valgte å åpne skiva litt uventet, tungt, det skaper en fin vri. Har dere, som mange, lagt mye arbeid i rekkefølge og å tenke på hva som må komme først og slutte, og å være midtdel?

«Originalt startet låtene i en helt annen rekkefølge, men på grunn av praktiske hindringer endte vi opp å endre på det med anbefaling av Lasse Lammert. Vi er veldig fornøyd med resultatet!»

Og da er vil også litt inne på problemstillingen album og låter, som oftere og oftere blir belyst. Dere valgte å slippe enkle låter i forkant, fryktet dere ikke at folk, med den tålmodigheten man har i dag, skulle stresse skiva når den kom? 

«Litt av grunnen til at vi slapp en og en låt var nettopp på grunn av folks tålmodighet. Vi hadde lyst å holde på folks oppmerksomhet så lenge som mulig. I og med dette er en relativt kort plate, ville vi også gjøre så mye som mulig utav hver enkelt låt. Det vil si musikkvideoer og å slippe alle låtene som singler. Det vil også si at vi ikke er heeeelt ferdig med å slippe ting relatert til plata ;).»

Og hvordan er feedbacken og salget?

«Feedbacken har vært helt super, folk ser ut til å digge retningen vi har valgt. Det å også bli playlistet på spillelister med sekssifra antall følgere for første gang har vært surrealistisk. Salg av vinyl og CD har gått strålende, og vil i tillegg nevne at plata denne uken passerte Path of Trees på antall streams.»

På en låt som ‘Grimalkin’ hører man likheter med Blood Red Throne, og vokalen når den er på det lyse minner litt om Death, er dette kilder til nettopp inspirasjon? Og hvilke andre band vil dere selv bli stolte av å kobles til?

«Vi har jo endt opp å spille en del med Blood Red Throne, og de har fort blitt en av de banda vi henter inspirasjon fra. De er jo så klart Norges kuleste death metal band. Death har jo også vært inspirasjon i mange år, og jeg tar ikke lett på det når du sier at det minner om Chucks vokal. Tusen takk! Andre band vi trekker mye inspirasjon fra er blant annet Septicflesh, Hypocrisy og Bloodbath

Bilde, fotograf; Helge Knudsen

Art Of Deception Lineup 18 Helge Knudsen

Jeg ser at trommene er spilt inn i studio, alt annet er rattet på plass hjemme hos Sindre. Det stemmer? Og hvordan jobbet dere hjemme? Det er sykt bra trøkk og lyd på skiva, så noe kompetanse er det vel i bandet, eller hadde dere hjelp også der?

«Det stemmer! Vi jobbet med å spille inn DI-tracks på soverommet for så å få Lasse Lammert til å re-ampe gitaren og bassen. Han er jo kjent i produsentverden for å lage god gitarlyd. Angående kompetanse i bandet på denne fronten er vi nok ikke i verdenseliten på dette, men har absolutt litt peiling.»

Deception@Facebook

Ny bassist er klar, jeg fikk sett ham i Arendal i september. Hvem og hva har han gjort før?

«Vel, klar og klar, vi ser fortsatt etter et permanent medlem (selv om vi håper at Christian vil til syvende og sist si at han vil være med fast ;))) ). Christian er for øyeblikket permanent bassist i Dangerface og Kriminell Kunst. Det vil si at han ikke har tid til å ta på seg jobben på permanent basis. Vi har jo jobb og andre forpliktelser vi må forholde oss til i tillegg. Tidligere har han spilt gitar i Beyond Mara

Bandet søker, om jeg ikke husker feil, ny bassist.

Hva ligger foran dere nå da? Er det konsertvirksomhet som vil være hovedagenda? Eller jobber dere mye opp mot medier? Og til og med begynt å tenke på nye låter?

«Som alltid er det å spille så mye som mulig på så mye plasser som mulig. Vi føler at vi må komme oss litt mer til utlandet og etter Danmarksvisitten for noen helger siden bekreftet det påstanden. Vi har faktisk også skrevet en 3-4 låter til neste fullengder allerede, og er meget gira på å fortsette mer med det. Blir spennende å se hvordan det blir, he-he.»

Hva vil dere så si med coveret og tittelen? Er det fiksjon, eller er det et spark til noe spesifikt?

«Først og fremst vil jeg trekke frem Den Unge Herr Holm som gjorde coveret. Det er han som istedenfor å ta bilder av artistene som spiller i Bergen, heller maler den med blekk og papir. Vi ble anbefalt å bruke han gjennom Psykopath-gutta. Vi angrer ikke et sekund. Coveret er basert på tekstene som omhandler svartedauden. Han fikk tekstene av oss og fikk så å si fritt spillerom på hva han ville trekke frem. Jeg personlig er ihvertfall veldig fan av måten han maler på.»

Og er tekstene like aggressive som musikken? Bruker dere bandet til å formidle noe spesielt? Eller er det tut og kjør og tøffe setninger som gjelder?

«Tekstene baserer seg på å fortelle en grotesk, fiktiv historie som har handling i en historisk hendelse. Noe er oppspinn, men rammene rundt er basert på det som har skjedd. Hva folk velger å lese mellom linjene er vel opp til dem? Det er jo noe av det fine med kunst.»

Det er alltid en ære å ha dere her på Heavymetal.no, hjertelig takk for at dere setter av tid til å henge her. Har dere noen avsluttende ord, linker, oppfordringer?

«Alltid like gøy å gjøre intervju med deg, Yngve! Avsluttende ord blir vel å oppfordre til å sjekke ut plata vår Epidemic, i tillegg å gi en liten shout out til Rob Mules Records. For et fantastisk selskap å være på!»