Sublime Eyes, melodiøst og moderne

Vestlendingene leverer nok en gang moderne metal av høy klasse.

Det er lenge siden Sublime Eyes har vært innom for et intervju, så velkommen tilbake! Livet er fett? Eller ikke?

Jan (gitar): «Hey hey hey, Yngve! Takk skal du ha! Ja, det begynner å bli en stund siden nå. Må ha vært tilbake i Corrocean-tidene i 2019? Life is good! Ny musikk og nytt album, så kan ikke klage.»

Sublime Eyes@Linktree

Det er ikke hverdagskost at Sublime Eyes gir lyd fra seg, selv om det ikke er så lenge siden dere slapp en ep. Siste fullengder, om jeg sjekker mitt arkiv, kom ut for 6 år siden. Var ep-en type livstegn? Eller var planen å slippe skive tilbake i 2023?

«Stemmer det! Corrocean kom ut i siste halvdel av 2019. Det var mye ting på tapeten da, men så kom Mr. Covid og ødela for alt og alle. Føler jo nesten at man har begynt på bunnen igjen og må jobbe seg oppover. EP-en vår From Light Unto Darkness, som kom i 2023, var mer eller mindre et slags livstegn fra oss, så var vi heller ikke så gira på å gi ut en fullengder i etterdønningene av epidemien.»

Foto: Martin Mirandab

Det er høy kvalitet på sounden og produksjon, og det låter som en million dollar. Hva har dere gjort for å bli sett og hørt mer? Jobber dere mye med promotering, eller slipper de en musikk når det passer og tar en gig i ny og ne? Lave skuldre? Hva er ambisjonsnivået nå i 2025?

«Takker og bukker! Vi er ganske fornøyde selv med sound og produksjon. Denne gang er det mye mer fokus på promotering, og å ha en større tilstedeværelse på sosiale medier. Musikken er jo ikke levebrødet vårt, og er mer en hobby som vi alle setter veldig høyt da musikk betyr enormt mye for oss.

Vi holder nå på å planlegge og booke konserter for 2026. Forhåpentligvis blir 2026 et bra konsertår for oss da vi vil vise frem den nye musikken vår.»

Hvordan foregikk produksjonen? Og hvem står bak?

«Vi har spilt inn albumet på forskjellige plasser. Trommene ble spilt inn hos Bridge Burner Recording med Ørjan Kristoffersen Lund bak spakene igjen. Ellers ble ting tatt i studioet vårt i øvingslokalet og hjemmestudio hos de forskjellige medlemmene i bandet.

Albumet er mikset og mastret av svenske Ronnie Björnström, som blant annet har mikset våre felles venner Blood Red Throne og Zerozonic

Presseskrivet, er det dere selv som skriver det? Eller selskapet? Man får jo i hvert fall et hint om at det er store ting på gang.

«Presseskriv er det vi som tar oss av. Og ja, det er jern i ilden for å si det slik.»

Testament, At The Gates og Machine Head namedroppes for å få folk til å søke mot dere, føler dere dette selv? Eller er det andre kilder til inspirasjon som er mer korrekte?

«Jeg vil nok si det er en blanding. Spesielt At The Gates og Testament er band som er blitt nevnt flere ganger opp igjennom årene når det gjelder oss i både reviews, forbifarten og på konsertene våre.

Testament og At The Gates er band som både meg og gitarist Tom Arild setter høyt på listen, men på det nye albumet er det nok en mye større smeltedigel av inspirasjonskilder vil jeg si.»

Selv om jeg vet at noen av dere har vært innom andre band, medlemmene i Sublime Eyes pr i dag, er det kun det som gjelder? Eller eksisterer det parallelle band for noen?

«Selv har jeg ikke så mye tid til flere band, men jeg gjør en del gjestegitar på forskjellige innspillinger for venner. Trommisen vår Tommy spiller jo i livebandet til Idolvinner Mari Bølla, og vokalist Arvid har coverbandet Skamskutt og Zerozonic

Skiva, hvordan føler dere selv at den er kontra forrige? Da tenker jeg 2019. Eller, tenk ep også, det er jo plutselig et par år siden.

«I forhold til Corrocean vil jeg si at låtene er en del sterkere og mer spennende kanskje. Det har vært mye mer fokus på låtskriving og preproduksjon denne gang. Albumet er fortsatt veldig melodisk, men vi har nok blitt en del mørkere og ekstreme, samt med de filmastiske orkesterelementene. Og så har lydbildet blitt en del større i tillegg. Denne utviklingen begynte allerede på EP-en From Light Unto Darkness

Les anmeldelsen av albumet HER.

Wormhole Death er en type egeninnsats-selskap, har de levert greit? Og hvor mye må dere selv ta tak i?

«Tja. Det er mer et partnerskap der begge parter bidrar. WHD har avdelinger i Italia,Tyskland, USA og Japan, så de har et nettverk vi ikke har, pluss at de tar seg av en del av drittarbeidet, hehe.

Utenom at CD-en er litt forsinket på grunn av trykkeriet, har de gjort sin del, og det er vi fornøyde med. Veldig fine folk å jobbe med.»

Tre låter har blitt sluppet så langt jeg kan huske, hvordan har de blitt tatt imot?

«Singlene har blitt veldig bra tatt imot! Nå har jo hele albumet vært ute en 1 ukes tid, og det har vært strålende respons og tilbakemeldinger.»

Coveret er spektakulært! I første øyekast ble det litt rotete, men det er virkelig en detaljert og flott tegning. Historien bak? Og henger tittel og cover sammen?

«Vi er superfornøyde med coverarten! Den tar seg virkelig bra ut på vinylen! Det er Remi Juliebø fra Deformat som står bak. Genial fyr! Vi brukte han på albumet vårt Sermons & Blindfolds i 2015.

Det er en veldig retro 70’s syreprog-stil på det nye. Man tenker liksom ikke melodisk dødsmetall når man ser det, og det digger vi.

Remi kom egentlig bare med noen røffe skisser inspirert av musikken, tekst og sangtitler, så falt vi for akkurat denne ideen. Ja og nei. Hvis man legger godviljen til, kan gjennomgående tema og coverart henge sammen, he-he.»

Hjertelig for tiden dere hadde å gi, setter stor pris på det. Avsluttende ord, oppfordringer, merch, linker, hat og elsk, her er stedet å hive inn alt dere ønsker:

«Bare hyggelig, Yngve, og selv takk! Vi håper jo at folk digger albumet og fortsetter å støtte oss. Om det er igjennom streaming av musikken, kjøp av merch, deling av låter, eller bare ett hyggelig ord. Vi setter pris på alt!

Albumet IV: The Serpent’s Coil er ute på alle strømmetjenester og finnes på limited rød vinyl, svart vinyl og CD. Ta gjerne kontakt med oss direkte hvis dere føler for å handle!»

Man kan streame albumet HER.