Deception Add 050324 Karmøygeddon 24

Blastfest fyrer opp og er klare til ny utgave

av yngve

Blast Banner 200"Mot alles forventning gikk det så bra som det kunne gå i alle ledd, utenom det økonomiske da selvsagt. Det ble sagt i miljøet at dette var for stort til at det skal gå an, og dessverre førte det til at ikke nok kjøpte billetter i frykt av kansellering."

Ingressen speiler på en pressemelding Yngve@Blastfest sendte over for litt siden, og jeg var jo selvsagt klar for å sjekke innom Bergen by og finne ut av hvordan han hadde det, hvordan han har det og hvordan han kommer til å få det.

Så Yngve, så var tiden komme til å spre ut de første banda foran neste års Blasfest. Har det vært vanskelig å komme opp med ideer og nye band? Det var jo temmelig mange i år, og skal man ikke gjenta seg selv er det jo relativt viktig å bryne cellene litt :)

"Overhodet ikke, ønskelisten er både lang og bred. Jeg vil heller si det var et luksusproblem i forhold til ønsker. Å gjennomføre bookingen er jo selvsagt litt mer krevende enn å ønske seg band, men selv med erfaring og reelle budsjetterte bud, er det alt for mange å velge mellom. Jeg kunne nok laget 5-6 festivaler med utgangspunktet i februar da jeg begynte forberedelse av 2015. Alle som ikke kan komme gjør bare ting lettere;).

Det er også et stort pågang av band som ønsker spille, og agenter som ønsker å ha bandene sine inn. I mange tilfeller er jo dette kjekt, men det blir også litt mye av det når man ikke har sagt at fremmede kan ringe og maile privat og på Facebook døgnet rundt, fordi man har band man MÅ booke inn i lineup-en.

Det er interessant å sitte på denne siden av gamet når man har vært en ivrig musiker i så mange år. Man lærer en helt annen respekt for de som er festivalarrangører (de har alltid vært mine helter, de som booker - Yj). Jeg kan ikke annet enn å beklage til alle som spør, og be de fortsette å prøve rundt. Å få en melding av et ukjent band fra kor som helst hvert 5 minutt som sier at du må høre på nye demoen sin som mangler vokal og bass, det stjeler litt fokus fra å arrangere festivalen. Det var slik innimellom i fjor også, men nå har det vart i noen uker, og blir nok bare verre he-he. Jeg må si det er bittersøtt da det hadde vært mye tristere om ingen ville spille! He-he."

Det ble ikke overskudd i år, det mener jeg å huske. Hva fikk deg til å gå på, se framover og brette opp ermene? Er det bare elsk til musikken, eller ligger det andre grunner bak? At Bergen trenger en slik festival, etter at Hole In The Sky gikk bort?

"Vel, jeg er ikke den typen som gir opp bare på grunn av at jeg ikke får til noe. Hvis man vil noe sterkt nok, er et nederlag kun motivasjon til å bli bedre. Alt du sa stemmer også, men viktigst er nok også respekten til de jeg skylder penger. Om jeg ikke satser stort for å redde inn tapet, vil flere enn jeg tape på det. Alt skal betales fra underskuddet asap slik at livet kan gå videre. Foruten en lottogevinst, så vet jeg ikke helt hvordan jeg skal greie å skrape sammen en årslønn på 6 måneder. I booking er det ihvertfall muligheter. Plutselig taper mann 50 000 kroner, plutselig tjener man 50 000. Hittil har det meste gått med underskudd, men en dag.."

Hvordan anser du disse 11 band å være i forhold til å skulle selge festivalen nå i startfasen? Hvordan tenker du i det å porsjonere slippene? Er det slik de fleste gjør, å holde igjen de store navnene til slutt? Mange ganger tror jeg det kunne vært lurt å snu litt på flisa.

"Du har helt rett. Ingen av de 11 bandene fra hovedscenen er sluppet, men vi har nesten rundet de første 100 000 kroner solgt i billetter. Jeg slapp de som jeg mente utgjorde et fint førsteslipp, få ballen til å rulle, få oppmerksomhet til festivalen. Og som i fjor tenkte jeg at det var lurt å la ting vokse og ikke bruke bazooka på første slipp. Jeg har store band klare, men vil ikke slippe før jeg har kapital til å betale dem. Denne bransjen er liten, og slikt gir dårlig rykte. Noe jeg tror jeg unnslapp meget i fjor på tross av tapet.

Jeg håper å slippe noe større snart, men noe giga blir det ikke. Da blir resultatet 2 store band og en haug med tidsfyll. Jeg vil ha en komplett festival med interessant lineup, så kan folk se de største hvor som helt andre steder.

En annen ting er også disse hersens trollene i alle forum som vet alt og skal bedømme alt. Disse balleløse svinene som ikke har noe bra å ta seg til som bare skal rakke ned på alt og alle. Slipper du stort først, får du bare klaging på alle små band du vil vise frem eller gi en sjanse.  Huff.. Blir alt for brydd av de der trollene.. Det er det negative med å høre mer på kritikk enn ros."

Blastfest på Facebook

Er staben du har med deg den samme? Eller har du hatt mange utskiftninger? Og er du fortsatt ganske alene om å ta avgjørelser utover selve avviklingen av festivalen? Tipper det blir en del timer foran pc-en isåfall :)

"Jeg har ikke skiftet ut noen, folk er flyttet litt rundt etter hva de passer bedre til å gjøre, eller heller vil gjøre. Så er det mange nye med også.Vi har jo lært mye mer om hva som trenger ansvarspersoner og hvordan ting skal gjøres.

Og ja, avgjørelsene er fortsatt mine. Vi har ikke noe demokrati for å si det sånn, men jeg prøver å lytte så mye som mulig. Men jeg er ikke så lett å jobbe med siden jeg enten alltid har rett, eller sliter med å ta til meg andres tanker. En stor grunn til at det MÅ være sånn med Blastfest er at jeg må følge min egen mage med alt. Går det til helvete er det min feil, og ikke den ene detaljen som en venn sa jeg burde gjøre. 

I fjor jobbet jeg 7 dager uken etter dagjobb og i helgene, nå vil jeg prøve å ha et sunnere forhold til festivalen. Det ble veldig stress i fjor, og mange ganger hadde jeg gitt opp hadde det ikke vært for vilje. Dette er ikke å anbefale for hvem som helst. Man skal ha tålmodighet og ballene til satan sjøl, eller overtale seg seg selv om at man har det. Derfor har jeg også nå vært nøye på teamet slik at jeg kan ha mer fokus på sønnen min og det viktigste med festivalen. Det var egentlig godt med å sitte på så mye i fjor da jeg gikk igjennom et veldig tøft brudd rett etter annonsering som varte igjennom hele perioden. Det var bra å fokusere på noe annet, selv om jeg var bekymret for hjertet innimellom."

10551896 10152345981534821 573078466 NKjenner til det, Heavymetal.no kom også i gang i kjølevannet av en kjip greie i mitt liv, og hvor jeg brukte fokuset på noe annet. Hvor sunt det var kan vel diskuteres :).

I fjor var det å gå høyt ut, uten å se seg ned. Hva ville du, om noe, gjort annerledes om du hadde hatt en tidsmaskin?

"Ingen verdens ting. Å tenke på hva man burde ha gjort er veldig lite konstruktivt. Jeg velger heller å huske godt det som ga bry, stress eller økte arbeidsmengden, og fikse det mot neste år.

Jeg gikk høyt ut, men alternativet hadde jo vært å prøve å lage en mindre eller en dårligere festival. Hvorfor skulle man brukt energi på noe slikt?Det var også størrelsen på festivalen som ga så vanvittig med promo i hele verden. Jeg syns folk er litt for fæl med å sammenligne meg med Inferno eller Hole in the Sky, dette er bare en ny festival og ikke laget for å konkurrere mot noen. Det er vel mer reelt å konkurrere mot andre festivalsjefer på 28 år og deres aller første lineup-er, så kan vi heller se hvor Blastfest er om 10 år for å sammenligne med dagens festivaler som blir referert til av folk. Det beste er om folk stiller opp på festivaler som de ønsker å gå på, gir skryt og fokus til de som de vil støtte, og heller holder kjeft om alle andre som de ikke er enig med. Jeg kranglet mye med troll i fjor siden jeg ikke syns folk bør oppføre seg på den måten. De som slengte drit på grunn av hva som helst, ba jeg heller gå inn på siden til den festivalen som de mente gjorde ting riktig og heller gi de litt skryt."

Fin tankegang, og samme problematikk har vi jo av og til i mediene føler jeg. Jeg er en som utfyller, som har en egen greie, jeg har aldri sett på meg selv som en konkurrent, selv om jeg av og til føler meg behandlet som det :). Så, føler den.

Blastfest på nett

Variasjon er vel et spørsmål om øret som hører. På en slik festival dreier det seg mye om extreme band som for mange går litt i hverandre. Men det er selvsagt kun for de som ikke er gravd ned i sjangerforståelsene ;) I fjor hadde du for eksempel Communic, som var the odd band out, det fungerte bra ifølge Oddleif og bandet. Hvordan tenker du her? Er Blastfest litt låst i sjangervalg?

"Communic var kjempe på Blastfest. Men ja, de var noe av det første jeg booket, før jeg egentlig hadde fått en rød tråd. Tanken var helt annerledes i starten. Ved siden av BM og death, var jeg veldig på ting som Turisas, Powerwolf, Wintersun m.m. Det ble egentlig en ganske naturlig booking-retning mot dystrere metal (for å si det slik), og da ble Communic og Sahg kanskje litt utenfor. Men det funket bra syns jeg.

Jeg har ikke noe sjangerlåsning på Blastfest, men med lite bandplasser bør man ikke gape over for mange sjangere, men heller ha nok i hver til at man faktisk trekker det publikumet. Jeg prøver også holde meg unne melodisk death/core. Ikke noe stygt om verken band eller fans, men det crasher litt for mye mot hva største delen av Blastfest-følgerne vil høre eller se."

1601348 242425789269524 331731940 NBilde: fjorårets poster

Når får vi de neste banda? Har du en plan, eller holder du kortene litt tett til brystet?

"Vel, jeg har en plan selvsagt, men lærte i fjor at tidsplan ikke funker i mitt tilfelle. Jeg må skrape sammen nok penger til hvert band før jeg lanserer. Folk maser om så mye av band og tenker gjerne ikke på at de fort koster 100 - 300 000 kroner. De vil heller ikke kjøpe billetter før de store bandene er annonsert. Om jeg skal ha et band i dette sjiktet, må jeg selge dobbel sum av billetter for å ha råd til å annonsere de. Dette er en klar utfordring. Noe jeg også delvis viker unna med å heller ha masse semiband og styrer bort fra de dyre headlinere som ville ført til en lineup med hovedsaklig tidsfyll. Folk skal ha det gøy fra klokken 12 på dagen og ikke fra klokken 23 på kvelden når de gidder stikke fra vorspiel.

Me får net sjå ka so skjer. Eg har ikvertfall trua;) Om folk kjøper billetter nå, (om de uansett har bestemt seg for å gå) så hjelper det vanvittig på med både arbeid og stresset for å gjennomføre en bra festival for de. Og så slipper jeg å legge ut fyllavideoer 2 uker før festivalen. Et overskudd gjør også at vi kan slippe store band tidlig for 2016 ;)."

Billetter kjøper du HER.

Tusen takk for tiden din Yngve, vi krysser fingrene for at din ståpåvilje betaler seg og at Blasfest kjører med positivt fortegn framover. Noen avsluttende ord?

"Jeg tror jeg har sagt det meste, jeg sklei vel godt ut av de fleste spørsmål her med andre ting som vanlig.

Jeg kan vel bare si at vi i Norge har mye å lære av konsertvaner og mentaliteten i utlandet. De som er flink der ute, og det er mange, gjør en kjempejobb, og jeg blir veldig glad når jeg ser fjes om igjen i diverse byer jeg besøker. Andre kan gjerne komme seg ut av sofaen og av Facebook og bli med på ting som skjer. Slutte å klage på alt mulig av tid og penger, vær og vind. Det er jo en sirkel som krever akselreaksjon! Musikere tjener mindre og mindre, arrangører taper mer og mer, det er bare en ting som vil snu det rundt og det er DEG, eller kompisen din om du var en av de flinke;). Støtt musikken uansett hvilken sjanger du liker. Støtt de som fremmer det, og bidra gjerne med å fremme det sjøl!"