Du kan vinne en kassett med svart metal.
Cognition, en spiral av bedrag
Det er sjelden jeg klarer å time en anmeldelse og et intervju så bra som denne gangen, for begge deler er å finne på forsiden når du leser dette :). Jon og Cognition har snublende klatret oppover, med flere utgivelser bak seg, og med denne siste, ‘The Spiral Of Deception’, synes jeg jammen at bandet fortjener en klapp, for dette var et sjumils-steg! Jeg grep fatt i Jon, spikret noen spørsmål opp på tavla og forlangte svar – her er resultatet:
Du har holdt det gående i noen år Jon Henning, hva driver deg?
«Cognition har ti års jubileum i år. Det ble opprinnelig startet som et sideprosjekt da jeg spilte i doom-bandet Fera, (som jeg mener jeg gjorde noe på en gang? Yj) for å få utløp for andre innflytelser. Mens andre band og prosjekter har kommet og gått, har Cognition blitt værende og fått en stadig viktigere plass. Det har gått fra å være min arena for å få utløp for ideer som ikke har passet inn andre steder, til å bli min hovedarena for å uttrykke meg gjennom Metal. Jeg drives av en udødelig lidenskap for Metal og av mitt behov for å skrive musikk. Det er en lidenskap som stadig vokser og stadig omfatter mer, som for eksempel musikkproduksjon, miksing og mastring. Utrolig fascinerende og givende, og en stor motivasjonskraft.»
Nå poengterte jeg i anmeldelsen at det har forbedret seg en hel del siden sist jeg hørte Cognition, føler du det selv også? Hva tror du er hovedgrunnen(e) til at det nå stemmer bedre? Om du er enig seffers 🙂
«Musikken min har vært gjennom mange faser, og jeg pleide før å leve etter ideologien at i musikken er alt lov. Det førte til noe schizofren musikk med mye eksperimentasjon, der mange likte noe, men få likte alt. Nå har jeg blitt mer opptatt av satte rammer og grenser. Jeg hadde en visjon om hva jeg ville oppnå musikalsk med Spiral of Deception, og det har ført til et langt mer gjennomført og helhetlig album.»
Det er en mørk aura rundt metallen til Cognition, er det noe du streber etter? Eller faller det naturlig? Det høres ut som om det har blitt jobbet en del med produksjonen her, for det er ikke bare å skru slikt.
«Når jeg hadde bestemt meg for hvilken retning jeg ville gå med albumet, ble det til ganske naturlig. Soundet jeg ville gå for baserte seg på 7-strengs gitarer stemt ned til Drop A, blytunge riff med groove og autoritær black og death metal inspirert vokal. Men jeg skal innrømme at jeg aldri før har jobbet så hardt med lydproduksjon som jeg gjorde her.»
Lydbildet er kledelig, har du kjørt alt selv? Skrud og knottet på egen hånd? Cudos isåfall.
«Takk for det! Jeg har til dags dato produsert all musikken jeg har vært involvert i å spille inn. I begynnelsen var det ut av nødvendighet, men så utviklet det seg til en lidenskap. Å mikse og produsere er en fascinerende prosess, der man hele tiden jakter på forbedringer. Man kommer aldri i mål, for det perfekte resultat finnes ikke og avhenger av din subjektive oppfatning, som hele tiden endrer seg, men ett sted må man si stopp, og hver utgivelse låter bedre!»
Hva pleier du så å bruke som referanser om folk absolutt maser på det?
«Det første jeg nevner pleier å være Sepultura, i perioden Chaos AD til Roots. Flere har også nevnt at de synes vokalen minner om Max Cavalera. Det er noen som hører Entombed i Cognition. Jeg hører ikke dette like godt selv, men er storfan av de gamle albumene til Entombed, så jeg er veldig komfortabel med at noen synes de hører det.»
Og er referansene synonyme med dine egne favoritter? Stemmer det godt overens, det du liker selv og slik Cognition har endt opp med å låte som?
«Noen av mine største favoritter spiller old school death metal; Autopsy, Entombed, Carcass, Dismember, At The Gates, gammel Unleashed og Gorefest, også videre. Jeg tror innflytelsene man hører fra dette soundet er subtile akkurat nå men kommer til å høres noe sterkere på neste album. På den annen side har jeg også veldig sansen for Sepultura, noe jeg tror man kan høre.»
Du har med deg tre andre, får vi en bitteliten oppsummering på hvor du fant de og hva de gjør/har gjort?
«Vassilakis har vært trommis på de siste par utgivelsene til Cognition. Jeg fant han da jeg lette etter session trommis til et av mine andre band, Psychogenic (eksperimentell black metal). Han har base i Hellas og spiller til vanlig i InfraVision. Utrolig teknisk dyktig trommis!
Kvalvaag er med på vokal på sangen Assassination. Han er en god venn med lang erfaring fra en rekke black metal band, som Astaroth, Attentat, Arvas og ikke minst soloprosjektet sitt, Kvalvaag. Alle som savner norsk black metals storhetstid på det tidlige 90-tallet, burde sjekke ut Kvalvaag med albumet Noema! Jeg og Kvalvaag har forøvrig startet et annet band som heter Wendigo og som kommer med album senere i år. Det kan beskrives som horrorinspirert black’n’roll med deaththrash innflytelser. Lars Tore spiller en gitarsolo i sangen Viva Mexico. Han er gitarist i et death metal cover band jeg spiller i, nok en dyktig fyr!»
Skiva kommer i to utgaver, en på et mexicansk label og ett engelsk, stemmer ikke det? Hva er grunnen til det? Og jobber disse to kun nasjonalt, eller sprer de begge internasjonalt?
«Albumet kom ut i desember 2014 på La Mazakuata Records i Mexico, og det kom ut på Hibernacula Records i England 20. februar 2015. Førstnevnte dekker Latin- og Sør-amerika, mens Hibernacula tar seg av Europa. De dekker begrensede territorier hver for seg, og Cognition ser ut til å slå godt an i Latin- og Sør-Amerika. Derfor var det praktisk med to selskaper.»
Har du fått noe feedback? Jeg ser du ramser noen tilbakemeldinger fra folk som har lyttet til en sang online, men utover det?
«De fleste journalister bruker litt tid på å skrive anmeldelser, så da jeg sendte ut CDen hadde jeg lite å vise til, og det er først nå tilbakemeldingene så smått begynner å komme. Foreløpig har anmeldelsene vært over all forventning. Det har blitt dratt paralleller til Sepultura og Entombed, og det synes jeg er kult siden begge er blant mine favorittband!»
Det er noe industrielt her, noe som maler og kverner. Er du enig? Det er ikke nødvendigvis industriell musikk jeg mener, men følelsen av at ting går og går med en slags hypnotisk tilstand.
«Jeg har før i tiden hatt industrielle elementer i Cognition. På dette albumet er det ingen innslag av det jeg vil kalle industrielt, men jeg skjønner hva du mener. Det er et veldig fokusert og gjennomtenkt verk, både med tanke på arrangement og produksjon. Produksjonen heller mot det moderne og kliniske heller enn mot det gamle og organiske, og låtstrukturene er usedvanlig tighte og rett på sak.»
Vokalen er bra, jeg sammenlignet med LG i Entombed og Warrior i Celtic Frost, er dette noe du kan relatere til?
«Jeg er fan av begge vokalistene du nevner. Noen andre har trukket paralleller til Max Cavalera, som er en annen vokalist jeg ser opp til. Jeg har ikke forsøkt å etterligne noen av dem, men ser på dem alle som mestere innenfor sjangeren, med tonnevis av identitet. Jeg er nok mer inspirert av denne typen mer særegne ekstremvokalister enn den gjengse black metal-vokalist.»
Prøver du så å få til et stabilt liveband? Eller er studioutgaven av Cognition det som betyr mest?
«Studioutgaven er viktigst for meg, siden musikken er stadfestet, lagret og publisert for all fremtid, men jeg skal ikke utelukke at det kan bli et liveband.»
Det er en langdryg affære, albumet har noe som gjør den lett å spille, men det er ganske kraftig kost også. Har det vært et bevisst valg å la skiva gå i et såpass likt landskap hele veien? At det ikke er så mye variasjon i rytmikk og tempo?
«Det har vært bevisst å ikke la musikken sprike alt for langt ut fra grunnmalen, for å holde en rød tråd og en identitet gjennom hele albumet. Siden det er en del groove i musikken, fungerer den best innenfor det tempoet som størsteparten av albumet befinner seg i. Men når det er sagt, kommer jeg til å utforske dette mer på neste album. Jeg vil si det er en del kontrast mellom albumets tregeste sang, den doom death metal-inspirerte Spiral of Deception, og den raskeste og mest black metal-influerte, Assassination. Men det kan gi en ganske intens lytteropplevelse at sangene er så fokuserte som de er.»
Jeg pakker sammen her, og takker for at du stilte til intervju.
Grattis med kult album, sleng gjerne inn et par linker om folk vil sjekke ut bandet. Avslutt mer enn gjerne med noe ord om det er noe som ligger på hjertet, noe du vil ut og fram med :).
«Tusen takk for intervjuet, og takk for gratulasjonen! Setter pris på jobben du gjør med HeavyMetal.no og de konstruktive og saklige anmeldelsene, som har vært til hjelp helt siden Cognition var på det tidlige demostadiet. Sjekk gjerne ut Cognition på Spotify
og Facebook.»