Deception Add 050324 Karmøygeddon 24

Ta på deg Diskordfløyelbuksene....

av yngve

Diskord 21 Fotografer  Jahn Tore Hansen Og Martin Tonning Strand (3)

Bilde, fotografer på alle bilder: Jahn Tore Hansen og Martin Tonning-Strand.

Det er på tide å kle seg opp i finstasen, Diskord er tilbake og har levert nok et ypperlig album. Like sprøtt, sykt, spennende, frika, detaljert, annerledes, innovativt, spinnvilt og egenartet som før. Jeg fikk bandet i tale, og vi toucher det du trenger å vite om skiva og bandet pr i dag. Eivind og Dmitry henger med i svingene. 

Diskord@www

Jeg deler sjelden ut hjerter, men død ass, Diskord har imponert fra demotiden til nå, og denne nye spektakulariteten (nytt ord inspirert av alt det rare dere har i sangtitlene 😊) viser at det ikke er tomgang eller idetørke. Hvordan er det å være Diskord i 2021 da?

E: "Jo takk, det er ganske bra å være Diskord nå, tenker jeg. Det er jo begrenset med muligheter for livespilling og slikt, men jeg håper det tar seg opp. Ut over det er det jo veldig tilfredsstillende å ha en ny plate klar, etter en laaaaang periode med låtskriving, øving, innspilling, miksing og mastring og diskusjoner og herk, ha-ha!"

D: "Endelig, nå bare venter vi på at utgivelsen kommer ut, - ingenting er planlagt med neste plate - vi bare øver og leser anmeldelser, null stress med å arrangere noe med innspillingsstudioer; Transcending Obscurity Records gjør en veldig god jobb for oss med den utgivelsen og ivaretar de administrative oppgavene."

Jeg ser anmeldelsene ofte er flåsete høytflyvende, jeg er mer der at jeg lytter med hjertet, ikke hjernen. Er det slik dere lager musikken også? Følger hjertet? Eller er det mye hjernetrim, musikkløse øvinger med notatblokk og tellesystemer?

E: "Jeg vil påstå vi følger hjertet. I hvert fall for min egen del, så er det ingen tellesystemer eller musikkteori eller den slags involvert i skriving av musikken, det går rett og slett på at det som låter bra, det er bra. Om det i tillegg låter annerledes enn mye annet, er det i mine øyne en egenskap som i seg selv er verdt å strebe etter."

D: "Hjertet er en dum mekanisme :). Vi spiller hva hjernen liker best, interessant å høre på, interessant å spille. Men, dessverre, vi er ikke så flinke med musikkteori. Hjerner letter etter primitiv barbarisk tilfredshet, og på samme tid krever den at materialet ikke er kjedelig."

Les min anmeldelse HER .

Nå er jammen den beste musikken plassert utenfor de strenge linjene med telling og teori også :).

Får vi en liten tanke på hvordan dere selv føler at utviklingen siden sist har vært? Er det noe for dere som er tydelig forbedret, annerledes, både i hvordan dere lager musikken, men også om det har tilkommet nye inspirasjoner som farger?

E: "Det er litt vanskelig å svare på, ettersom den nye plata fortsatt er såpass fersk, og jeg har ikke rukket å få tilstrekkelig avstand til å kunne vurdere den etter samme kriterier som jeg vurderer dens forgjengere. 

Når det er sagt er jo en opplagt forskjell fra forrige gang (ja, mellom alle våre plater, faktisk!), at vi har en ny gitarist med på laget, nemlig godeste Dmitry. Han har vært en aktiv bidragsyter til låtskrivingen, og således er det klart at han setter sitt preg på ting, både med tanke på komposisjon så vel som spillestil og musikalsk uttrykk for øvrig.

En annen ny ting er at vi har sterke innslag av annen instrumentering enn bare bass, gitar og trommer, noe som jeg ønsker å fortsette å utforske. Vokalen er også i større grad enn før spredt denne gangen, og jeg tipper vi gjør ganske nære ⅓ av den hver."

D: "Som jeg forstår gjorde Diskord mange ting annerledes med Degenerations. Vi brukte generelt ulik tilnærming til lyden, jobbet med et studio utenfor Norge, blant annet. Selv gitartuningen er annerledes. 

Jeg var ganske heldig å ha muligheten til å bruke flere egne låter, og, selvfølgelig, siden alle utgivelser har forskjellige gitarister, folk vil legge merke til at noe i lyden er annerledes."

Hvor involverte er medlemmene nå? Er alle med på å lage musikk, arrangere? Eller kommer låtene, ideene, fra en person? Hvor mye jammer dere fram?

E: "Alle medlemmene er involvert i skriving av musikken, hvem som skriver mest har variert litt fra plate til plate. Det er typisk organisert slik at en av oss (det kan være hvem som helst) skriver en mer eller mindre ferdig skisse til musikken (med alle instrumenter sånn noenlunde på plass), og så deles denne skissen med de resterende to medlemmer. Skissen er som regel laget med programmet Guitar Pro, som muliggjør enkel deling av idéer f.eks. over epost. Lyden man får ut fra et slikt program er ikke all verden, så vi er avhengige av å prøve ut ting i praksis for å finne ut hva som egentlig fungerer med et fullt band, men som en måte å utveksle ideer på skissestadiet så fungerer det godt. 

Det er også fint å ha som dokumentasjon under øving på materialet, ettersom det er fort gjort å glemme en detalj her eller der, med så mange sprang mellom hel- og halvtoner uten noen form for toneart eller lignende å støtte seg på gjennom låtene. 

Når skissen så er delt, følger neste steg: diskusjon, krangel, og tenners gnissel, før vi forhåpentligvis lander på en ferdig arrangert, og noget modifisert, utgave. Det er med andre ord svært lite som jammes frem, men likevel er alle i høy grad delaktige i det endelige resultatet."

D: "Vi øvde ganske mye før begynte vi prosessen med trommelydopptak, men uansett gjorde vi likevel enkelte store endringer i studioet. Flere sanger hadde vært demoet på forhånd - og det hjalp mye med den endelige albumlyden."

Produksjonen igjen, makan. Så bra og råtten på en gang, så lite fiksfakseri, så detaljert, så bra mikset. Hvem, hvor og hva i alle dager?

E: "Takk! Ja, det var en lang vei frem dit, he-he! Vi begynte med trommene, som ble tatt opp hos Morten Øby i Taakeheimen Lydrike i Oslo sentrum på slutten av 2019. Det var en god opplevelse, og Morten vet hva han driver med. Et godt opptak av akustiske trommer er ikke helt enkelt å gjøre riktig, men det er jo et nødvendig utgangspunkt når man f.eks. ikke ønsker å drive med triggere og den slags.

Gitar, bassgitar, el-kontrabass, cello, synth og theremin ble tatt opp hjemme - det er jo ikke all verden av utstyr som skal til for å få til det i disse dager. Vokalen tok vi også opp selv, riktignok i vårt øvingslokale (det er jo begrenset hvor fett det er å stå og hyle og skrike i heimen, til glede for naboer og familie). 

Neste steg i prosessen var at Martin Storm-Olsen bidro med diverse rydding, organisering, råmiks etc. i hans Sounds of O studio, som han driver med i kjellerstua på Frogner. Vi jobbet med ham over en lengre periode, og det var veldig fint å ha noen som man kunne dra til og snakke med, og som i tillegg var lydhør for våre ønsker.

Deretter gikk Colin Marston (kjent fra blant annet Gorguts, Krallice, Behold... The Arctopus) løs på plata, og gjorde endelig miks og master. Hans forståelse av hva vi ønsket oss, og hans enorme kompetanse og sans for detaljer, har betydd mye for at sluttresultatet låter såpass godt som det gjør, og det var en sann glede å jobbe med ham, selv om all kommunikasjon foregikk via epost, noe som jo ikke alltid er helt enkelt når man snakker om noe så vidt abstrakt som nyanser og detaljer i lyd."

D: "Som Eyvind sier, det vanskeligste og mest krevende arbeidet var gjort av Martin - lydteknikk og redigering. Vi dro flere ganger til ham, han fortjener en medalje for å tolerere oss! :)."

Jeg myser på tracklisten, fnyser litt, rister på hodet, prøver, men innser at det stort sett virker å være som Carcass; ville titler uten den store dybden. Stemmer det? Eller er det gjort mye jobb med konsepter, temaer? Ikke at jeg mistenker Diskord for å ta lett på oppgaven, men come on, de titlene der, hehe. Gnashing var fet da, det kunne jeg lett tatovert på kroppen.

E: "Nei, jeg vil ikke være med på at det er ville titler uten dybde, men du har helt rett i at det ikke er noe overhengende konsept som gjennomsyrer plata; i stedet kan du vel si at det er tolv små konsepter som står hver for seg, når det kommer til lyrikken. For min egen del, i hvert fall, er lyrikken en viktig del av helheten, og det holder ikke bare å slenge ut noen tilfeldige fraser."

D: "Jeg elsker Carcass, så det er helt definitivt at de har stor innflytelse på noe av låtskrivingen. Vi har ikke noe konsept - albumet er allerede vanskelig nok uten et konsept."

Er dere slike som lytter til superfengende og enkel musikk i hverdagen, og går for det tekniske og sprø når dere lager egne låter? Om det er en outlet for noe? Jeg kjenner jo folk som har det tøft på jobb for eksempel, som tar det ut andre steder.

E: "Nei, jeg tror nok jeg lytter lite til superfengende og enkel musikk i hverdagen, når jeg da ikke er offer for konas kontroll over stereoen. Jeg tror jeg rett og slett liker kompleks og uforutsigbar musikk. Derfor er vel heller ikke Diskords musikk en outlet for noe spesielt, annet enn skaperglede og -trang."

D: "Kjempemorsomt: jeg ble kjent med Eyvind for ca. 6 år siden, og jeg husker bare en musikkutgivelse som begge to av oss liker likt: Lux Occulta - The Mother and The Enemy. Vi har de mest forskjellige musikksmakene (innenfor sjangeren) noensinne! Han hater hva jeg liker og vice versa. Men vi liker mange lignende greier med Hans Jørgen. 

Vanligvis skriver jeg radiovennlige låter eller deler, som er catchy, og hører på mange ting som er hypet."

Klisje, men for type tre skiver siden, så dere for dere at Diskord fortsatt eksisterte i 2021? Og slapp like bra bedre, skiver? Og utviklet dere så mye?

E: "Tja, det er ikke helt lett å svare på. Jeg tror vel i hvert fall ikke jeg så for meg at jeg uten videre skulle gi opp dette, men årene går fort, gitt! Nå har vi holdt på i over 20 år, og hvem vet, kanskje sitter vi her igjen om nye 20? Den som lever får se!"

D: "Vi bare lærer å spille nå! =). Kanskje en dag vil vi kunne spille freejazz (og forstå musikkteori!)." (Noooo! Yj).

Diskord 21

Coveret, som vanlig må vi ha noen ord om det:

E: "Ja! Det er jo nok en gang vår gode venn og partner in crime, Sindre Foss Skancke, som står bak bildet som utgjør coveret på Degenerations. Hans abstrakte, desperate, stil passer etter min mening perfekt til vårt musikalske uttrykk, og vi er evig takknemlige for at vi får bruke hans kunst til å pryde våre utgivelser. Jeg vil anbefale alle Heavymetal.no sine lesere å sjekke ut Sindres hjemmeside , og følge med på hans kunst!"

D: "Vi kom til Sindre og tok bilder av 14 eller 15 malerier. Det var kjempevanskelig å velge (og det tok mye tid!), og når vi var klare med valget, var vi på en utstilling hvor vi så at Sindre hadde laget et ny maleri, som passet mye bedre. Det var annerledes, gjenkjennelig, og forskjellig fra de tidligere coverne."

Jeg har ofte profilert Diskord som Norges beste extremmetalband, og det tør jeg å påstå gjelder ennå. Men det er ikke så veldig mange som deler dette, om de ikke har hørt, om det blir for progga, teknisk, organisk, Diskord er jo et band som taler dagens modernisme innen metalproduksjon og kliniskhet hardt mot.

E: "Takk; vi setter stor pris på støtte fra ildsjeler som deg, og Hm.no! Jeg forstår jo godt at dette ikke er musikk for alle, og det er helt greit. Den er ikke skrevet for å være utpreget tilgjengelig eller lyttervennlig, så vi setter pris på alle som faktisk bruker tid på musikken og setter seg inn i den, det være seg om de ender opp med å like den eller ikke.

For øvrig har du rett i at vi forsøker å styre unna det kliniske og moderne (hva nå enn det betyr) i vår musikk, rett og slett fordi vi selv liker et mer organisk lydbilde."

D: "Tusen takk, glede å høre dette!"

Jeg synes skiva flyter bra som helhet, enkeltlåter har ikke materialisert seg i favorittform ennå. Hva med dere? Er det noen sanger som utmerker seg, som er gøyere å spille, fenger dere mer?

E: "Tja, nei, det er vel litt tidlig å si. Jeg vil tro vi alle tre har våre favoritter på øvingslokalet, men de fleste låtene er jo enn så lenge uprøvde live, så det gjenstår å se hvordan det vil fungere i en slik kontekst."

Undergrunnen er fortsatt der Diskord blomstrer best? Det å være stjerner i et lite miljø er bedre enn å være ukjent i den store verdenen?

E: "He-he, jeg vet ikke om vi er stjerner i noe som helst miljø, men vi setter pris på alle som lytter til musikken vår, kommer på konserter og kjøper plater. Små konserter for et dedikert publikum er gøy å gjøre, og vi gjør gjerne flere av det!"

D: "Det er usannsynlig at obscure death metal en dag går ut av undergrunnen, selv om Kendall Jenner vil ha våre t-skjorter på."

Diskord Logo White Screen Res 500px

Jeg takker, bukker og neier. Virkelig folkens, jeg er superhappy for at dere er her og leverer metal. Om jeg hadde sluttet med Hmno, hadde Diskord vært et band jeg hadde fulgt like tett. Har dere linker, merch, opplysninger, kamptaler, hat- eller elskmeldinger, her er et flott sted å fyre av:

E: "Selv takk, Yngve, du gjør en strålende innsats for undergrunnen, og har vært en trofast støttespiller for oss; det setter vi pris på!

Til dere som leser intervjuet, jeg håper dere tar dere tid til å sjekke ut plata vår - den kan om ikke lenge strømmes på all verdens strømmetjenester, og bestilles i fysisk format på Bandcamp .

Ellers håper jeg at vi sees på en livescene i nær fremtid, uavhengig av hvem av oss som er utøver og hvem som er publikum!"

D: "Tusen takk for intervjuet, Yngve. Tusen takk, at leserne tok tid å lese."

Diskord 21 Fotografer  Jahn Tore Hansen Og Martin Tonning Strand (1)