Velkommen til den hjemsøkte øya

Haunted By Siolhouettes 22 Foto Jon Sandersen

Bilde, fotograf: Jon Sandersen

Trønderne i Haunted By Silhouettes slapp nylig ep, ‘No Man Isle’, som følger opp debutskiva fra 2019. Hva skjer? De har byttet selskap siden sist, de har gått gjennom en pandemi, og de er altså nå klare med ny musikk – Gitar-Stian drar oss med inn i trøndersfæren.

Se der, da var vi på plass med litt fokus på dere . Hva skjer for tiden? Er livet fett?

«Nå har vi endelig sluppet No Man Isle og skal begi oss ut på landeveien. Vi hadde releasekonsert på Good Omens i Trondheim den 14. mai, deretter står Porsgrunn på Kafe K (20. mai) og Oslo Vaterland (21. mai) på planen.»

Så fett! Da er det bare å dra seg dit om du kan!

Haunted By Silhouettes@Facebook

Ny EP, den har kanskje allerede begynt å gjøre seg gjeldende der ute? Hva slags feedback har dere fått så langt?

«Tilbakemeldingene fra publikum har vel i stor grad mer eller mindre kun vært positive. Det har blitt godt tatt i mot de forandringene vi har gjort i soundet, men folk er sultne og det er ønske om en fullengder.»

Og Eclipse, happy med selskapet?

«Eclipse Records har tilbydd ekstremt mye god kunnskap om promotering og veiledning i prosessen med det å gi ut noe, så de har vært alle tiders. De har gjort oss mye mer bevisst på hva vi skal gjøre og hvorfor når vi promoterer en utgivelse. Musikken var allerede produsert da de kom på laget.»

Hva er, om noen i deres verden, forskjellene siden forrige utgivelse? Har dere kanskje endret noe bevisst for å få en annen bredde, stil?

«Vi har gradvis utviklet oss mer og mer vekk fra det tradisjonelle death metal-soundet vi startet med. Da vi satte oss ned med ideene for det som skulle bli No Man Isle, tok vi en kikk tilbake på forrige utgivelse (The Last Day On Earth)

og analyserte hva vi synes fungerte og hva vi ville gjøre mer av. For første gang har vi en hel utgivelse uten breakdowns og vi har gjennom hele utgivelsen valgt å ha synther. Benjamin Dehli, som har laget alle synthlagene for oss, har virkelig vært med å forme soundet slik at vi fikk fortalt historien vår i musikken gjennom alle fire låtene.»

Innspillingen, det er en kraftig lyd, nesten litt mye anabole steroider – det hører til stilen. Hvordan tenkte dere her? Var det preferanser i form av noen band som skulle føre dere inn i ferdig resultat? Eller var det en naturlig utvikling? 

«Lydbildet kommer at av vår gitarist, Per Kristian Grimsland, blir flinkere og flinkere til både det å spille inn, mikse og mastre. Det er han som har styrt showet på de siste to utgivelsene våre. Det var uansett et ønske om å gjøre det større, tyngre og mektigere. Ett av triksene vi gjorde var å stemme ned fra Drop-C til Drop-A som gir en mye tykkere bunn. Vi har selvfølgelig noen band vi synes låter fett og tar inspirasjon fra disse.»

Hvor mye etterbehandling er det på en slik utgivelse? Mange opplever jo at det er det, men mange har jo også svært mye innsats i grunnarbeidet også. 

«Per Kristian er veldig nøye og lar ikke tilfeldigheter spille inn på resultatet. Det kan kanskje høres litt polert ut for noen, men det er akkurat slik vi ønsker at det skal høres ut. For å forme gitarlyden, som for mange (inkludert meg) er det viktigste, prøvde vi ut flere forskjellige gitarer, flere forskjellige kabinetter og flere forskjellige gitartopper for å finne den perfekte kombinasjonen.»

Var låtene ferdige før studiobesøket? Eller knadde dere noe ferdig i prosessen?

«Siden vårt bandrom er bygd som et studio, hadde vi muligheten til å jobbe med musikken underveis. Prosessen vår er at riff og ideer samles i en mappe, vi møtes deretter for å skrive låter ut av dette (for eksempel på en hyttetur) og tar med oss de ferdige demoene med hjem. Deretter plukker vi ut det som kan funke sammen og jobber videre med ideene til vi skal spille inn. Det dukker alltid opp noen gode ideer mens man jobber med produktet, men mesteparten er skrevet ferdig når vi begynner innspillinga.»

Les anmeldelsen av ‘No Man Isle’ HER
.

Og favoritter? Jeg vet at mange sier «alle», men samtidig er det alltid noen låter, enkelte låter, som vil være mer på godsiden.

«Overraskende nok er det ganske enkelt for meg å svare på. Tittelsporet No Man Isle viser Haunted By Silhouettes fra sin beste side, synes jeg. Den er tung, melodisk, har litt tenner og er progressiv. Det hele snøres sammen av det jeg synes er en kanonfet gitarsolo. Vi har tidligere hatt suksess med oppskriften med finskinspirert og tung melodisk death metal, så det er vel noe vi gjør riktig når vi rører i den enden av sjangerern.»

Haunted By Silhouettes 22

Coveret var kult, får vi en kjapp innføring i tankegodset bak, og hvem og hvor mye føringer vedkommende hadde? Og hvordan henger det sammen med tittelen? 

«Tekstene på No Man Isle er skrevet av Mathias og er basert på en novelle han har skrevet. Ut fra disse tekstene er det små hint i albumcoveret på historien bak. Mathias leverte en detaljert ide til kunstneren, Niklas Sundin (tidligere gitarist i bandet Dark Tranquillity), som leverte fra seg et ekstremt kult produkt. Det ble mer eller mindre perfekt på første forsøk.»

Live, er det greit å få jobber for tiden? Er det mange om beinet?

«For å være brutalt ærlig har det vært en ganske vanskelig prosess å skaffe seg konserter. Usikkerhet i miljøet i forhold til Covid, nedleggelser og det faktum at alle nå vil spille, har gjort det vrient. Vi har skaffet oss fem konserter som er tett sammen, så får vi se over sommeren hvor vi tar turen. For de som vil se oss spille så spiller vi i Porsgrunn, Oslo, Kristiansund og på Garasjefestivalen på Raufoss.»

Dette er en EP, hvorfor ble det det? Har dere også begynt å sette kursen mot neste allerede?

«Da Covid traff skulle vi prøve oss litt i utlandet, noe som av naturlige årsaker skar seg. Vi bestemte oss derfor for å begynne på et nytt prosjekt og vi ville konsentrere det litt. Vi fikk fort en ide om at Mathias kunne skrive en novelle som vi deretter lagde musikken rundt. Derfor forandrer låtene karakter ut over EPen fra den aggressive Flock til den såre og melankolske No Man Isle. Dette er et komplett produkt som nøye er sydd sammen fra første sekund til EPen er ferdig.»

I mengden av band i dag, hvor lett er det å hevde seg? Som skribent selv, som får uhorvelig mye, er det en terskel på ikke slette mesteparten, hvordan opplever dere den biten? Er det uttelling på innsatsen?

«Denne gangen har det vært en enorm innsats for å promotere utgivelsen, noe som i seg selv har gitt gode resultater, men det er utrolig vanskelig å stikke hodet frem og få nok oppmerksomhet til at det lager noe moment. En må gjerne mase litt og være veldig frempå for å få noe respons. Her har Heavymetal.no vært utrolig gode å ha hele vår tid som band, det er alltid svar å få uansett om det er aktuelt for en artikkel eller ikke.»

Haunted By Silhouettes spiller live: 

  • 20. mai – Kafe K, Porsgrunn
  • 21. mai – Vaterland, Oslo
  • 4. juni – Kulturfabrikken, Kristiansund
  • 2. juli – Garasjefestival, Reinsvoll

Musikken kan lyttes til digitalt HER

.