Alcatrazz «No Parole/Live Sentence»

Fulle titler: No Parole From Rock’n Roll/Live Sentence + No parole From Rock’n Roll

Selskap: Arena/METALMIND PRODUCTIONS

Reissuer kan gå alle veier, denne gangen fikk jeg tilsendt fire skiver fra Alcatrazz, hvor jeg i denne anmeldelsen tar for meg de to første, debuten og et livealbum fra 86, begge skivene inkluderer Yngwie Malmsteen for de som ikke visste det. 

Jeg har et godt forhold til debuten, som jeg faktisk ikke har spilte på mange år fant jeg ut, så disse digipackene var et kjækomment tilskudd i samlingen. Begge skivene har bonuslåter, i begge tilfeller sakker vi livespor. 

Kjernen i Alcatrazz er melodiøs hardrock, og hvor vokalist Graham Bonnet og Malmsteen løfter mange av låtene betraktelig, og definerer mye. Jeg er kjempefan av Bonnet, og etter det han leverte på Down To Earth (Rainbow, 79) ble han en yndet vokalist for meg i yngre år. Han synger ikke like godt her som den gang, men det er umiskjennelig Bonnet, og tidvis bruker han denne kraftige stemmen sin, da smelter jeg :).

Skiva har tålt tidens tann synes jeg, men om noen av dere som ikke er så gamle og som begynner å spa litt i aor og melodic hardrock ikke helt finner foten, skjønner jeg det også. Denne skiva er kuriøs med tanke på Malmsteens rolle, men også grunnet flere veldig bra låter. Bonnet gjør en helmaks jobb i å fronte sangene, Malmsteen er herlig naiv i forhold til det han leverte senere, her er han litt mindre detaljert, men med veldig bra uttelling på stemning – og knallbra soloer. Bandet ellers gjør en grei jobb de også, spesielt Waldo på synth har en viktig rolle i hvordan skiva kommer i havn. 

Rytmeseksjonen var tidstypisk, man sitter ikke igjen med bakoversveis (det kan uansett ikke jeg klare :)), men lytter man er det akkurat rett løsninger i rett øyeblikk hele veien. Ikke så ulikt det Glover/Powell sydde sammen i nettopp Rainbow.

Bonuslåter er liveversjoner av Since You’ve Been Gone, Desert Song og Guitar Crash, siste der vet jeg ikke mye om dessverre.

***

Liveskiva? Er den noe å ha? Å jo da, denne vil jeg påstå ga meg like mye som debuten. I tillegg til Island In The Sun og Hiroshima Mon Amour fra debuten, får vi All Night Long og Since You’ve been Gone (fra Down To Earth) og Malmsteens instrumentale perle Evil Eye. Også den instrumentale Coming Bach er sykt kul.

Lyden er fet, livefølelsen er tatt vare på. Om denne har gjennomgått mye fiks og faks vet jeg ikke, men jeg koser meg uansett glugg ihjel! Å høre Malmsteen spille Blackmore-låter er i seg selv grunn nok til å kjøpe denne. Fyren var utrolig ung og begavet den gang, mange trodde ikke sine egne ører når svensken begynte karrièren sin, og dette er en viktig del av historien hans, og et springbrett til solokarrieren som var like om hjørnet.

Bonuslåter kommer i form av liverversjoner av Jet To Jet, Bigfoot og Suffer Me, alle hentet fra debuten.

No Parole: 7/10
Live Sentence 7,5/10

Tracklist:

No Parole:

  1. Island In The Sun
  2. General Hospital
  3. Jet To Jet
  4. Hiroshima Mon Amour
  5. Kree Nakoorie
  6. Incubus
  7. Too Young To Die, Too Drunk To Live
  8. Big Foot
  9. Starcarr Lane
  10. Suffer Me
  11. Since You’ve Been Gone (Live at The Country Club, Reseda) (Bonus)
  12. Desert Song (Live In Tokyo) (Bonus)
  13. Guitar Crash (Live In Tokyo) (Bonus)

Live Sentence:

  1. Too Young To Die, Too Drunk To Live
  2. Hiroshima Mon Amour
  3. Night Games
  4. Island In The Sun
  5. Kree Nakoorie
  6. Coming Bach (Instrumental)
  7. Since You’ve Been Gone
  8. Evil Eye (Instrumental)
  9. All Night Long
  10. Jet To Jet (Live at The Country Club, Reseda) (Bonus)
  11. Big Foot (Live In Tokyo)(Bonus)
  12. Suffer Me (Live In Tokyo)(Bonus)

Alcatrazz@www