På besøk i storbyen

Big City er Daniels Olaisens (Blood Red Throne/Zerozonic) melodiske alternativ, og dette er et band som virkelig må sjekkes ut! Liker du hardrock, melodier, bra refrenger, alt sydd sammen veldig profesjonelt? Da bør du henge med når gitaristen tar oss med på en liten runde i byen.

Så var det altså  tid for å sjekke innom Big City, hvordan er ståa for tiden? Det er jo en tid siden jeg fikk skiva tilsendt, så et eller annet har kanskje hendt?

«Dette er som sagt et prosjekt, så her hastes det ikke med noe. Jeg har sendt ut til selskaper, men null respons som forventet. Har dog solgt noen kopier til et tysk distribusjonsselskap.»

Jeg har aldri lagt skjul på at jeg er fan av Big City, og for de som kjenner meg er de melodiske banda sidestilt med thrasherne i hylla, så det er ingen overraskelse at denne utgivelsen traff. Er dette noe du møter ofte her til lands? At bandet finner fram til de rette vedkommende? 

«Godt at noen liker det i hvert fall, ha-ha. Big City er jo supermelodisk og på sett og vis ganske catchy vil jeg påstå. Det har vært noen få henvendelser fra enkeltpersoner som har villet ha skiva når jeg har annonsert med å gi den bort. Ellers har det vært ganske stille. At vi ikke har spilt noe live har nok en del å si, og det skjer jo heller ikke noe på mediesiden. Målet var jo først og fremst å få ut alle de mykere ideene mine, men det er jo litt trist at skiva går folk hus forbi når den er såpass bra, og jeg vet at mange der ute som liker denne sjangeren ville digget den…»

Miljøet for denne formen for hardrock er ikke stor i Norge, er det en uttalelse du er enig i? Eller finnes det en stor scene som følger med og som kjøper skiva og følger Big City? 

«Jeg tror nok det er ganske mange, og gjerne litt eldre, som fremdeles setter pris på god, melodiøs hardrock. Men de er kanskje ikke så aktive på forum eller media generelt. Ingen trenger å kjøpe skiva vår, de får den gratis. Er bare å ta kontakt på e-post» (Se mailadresse helt på tampen av intervjuet).

Jeg har sagt det før, og sier det helt sikkert flere ganger; det er synd at dette ikke kommer ut, fram og opp. Hva slags tilbakemeldinger får du når dette pushes mot bransjen? Selskapene? Er de redde for å ta sjansen på et ukjent norsk band?

«Selskaper er bare å glemme. I hvert fall når bandet ikke spiller live (foreløpig). Og det er definitivt ingen som signer et ukjent band i denne sjangeren.»

Og mediene? Får du bra anmeldelser? Og om du har sendt til en del norske, hva er forskjellen på her hjemme og i det store utland? Er det territorier som har mer potensiale enn andre når det gjelder Big City?

«Jeg har faktisk ikke sendt til så mange for anmeldelse. Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne!»

Er besetningen den samme fortsatt? Jeg sitter igjen med følelsen av at denne gjengen som leverer ‘Wintersleep’ fungerer bra. Er alle delaktige og stiller motivert i bandsituasjoner?

«Hele konstellasjonen er en snodig greie. Bassisten og vokalisten har jeg aldri møtt, mens tromissen har jeg kun møtt et par-tre ganger. Vi har aldri spilt sammen. Alt foregår over nett. Jeg står for låtskrivingen, Frank
(Ørland, tidligere Scariot – Yj)med mesteparten av leads, og Brandt står for vokallinjer og tekst. Geir Inge og Frank jr gjør sine greier på henholdsvis bass og trommer. Så alle har sine innspill, selv om jeg leverer grunnlåtene så og si ferdige.»

Har det blitt noen livejobber? Eller foreligger det planer om konserter?

«Ikke foreløpig, selv om noen av oss har veldig lyst til å ta dette ut live. Vi får se hva som skjer.»

Det som slo meg var at skiva låt veldig samlet, selv om alle medlemmene spilte inn i forskjellige studioer. Eller, du og Frank ser jeg gjorde dette sammen. Er det slik det må være? At man ikke møtes? Jeg vet du tidligere har sagt dette til meg, at du kun øver litt i forkant av livejobber og sender filer på kryss og tvers i innspillingsprosesser.

«Jeg har et hektisk liv, så for meg personlig funker det veldig fint at hver enkelt gjør sine ting i egne studioer. Av og til savner jeg å kunne teste ut ting på en øving, men strengt tatt så kan man jo gjøre de samme endringene på en trommemaskin eller direkte i studio av hver enkelt.»

Big City@Facebook

Er det planer om noe mer fra Big City? 

«Det ble jo 6 knallgode låter til overs fra første runde, så det ville jo være en skam om det ikke kom en plate til. Tiden vil vise.»

Og siden mange forbinder deg Daniel med extremmetal, hvordan har det seg at du også spiller denne formen for melodisk hardrock? Går det langt tilbake? Er det spesielle band du liker? 

«Nja, Zerozonic er vel ikke ekstrem metal og de som husker Scariot, vet jo at det var mer streit metal. Jeg er en allsidig lytter og dermed allsidig musiker. Det er rett og slett grunnen til alle bandene/prosjektene mine. Uansett, det var TNT i 1987 det startet med, og melodier har jeg alltid likt. Kan jo nevne ørten andre band, men Dream Police har betydd mye for meg.»



Om du må velge, extremt eller soft? Hva ligger tettest til hjertet?

«Da blir det ekstremt gitt.»

Hjertelig takk! Det er på tide at jeg fikk promotert Big City litt, og jeg håper dette bandet får den oppmerksomheten det fortjener. Avsluttende ord føres her 🙂

«Fans av melodisk hard rock kan umulig mislike Big City. Sleng over en e-post

så får du skiva gratis i posten!»