Oslo 6. desember, du kan vinne to billetter.
Back to the roots
Befouled har vi vært innom flere ganger her på Heavymetal.no, og dødsmetallen, som er skodd på en tidlig 90-talls-lest, er svært velfungerende. Dette intervjuet ble gjort før de skilte lag med vokalist Jørgen, samtidig som jeg vet at de er godt i gang med innspilling av skive, derfor er det nok ikke siste gang vi hører fra denne gjengen her på siden. Men, trå på fuzzpedalen, hent den ekstra basstromma og sørg for en skål til alt som kommer opp når vokalisten setter igang, Befould is in tha houze! Og da med trommeslager Henning som talsperson. Klikk deg gjerne inn på Youtube-greia helt nede, så har du et soundtrack til intervjuet.
Fotograf bandbilde: Metaworks photography & art
Da var det på tide å koble til fuzzboksen og ønske Befouled velkommen til Heavymetal.no, så, velkommen! Livet er fett?
«Jo takk, alt bra her Yngve. Livet er fett når knottene er skrudd på fullt på fuzzboksen og det lyser rødt (Check) :).»
Dødsmetall, det tipper jeg er sjangeren som ligger og klorer seg fast rundt musikksenteret deres, stemmer det? Eller er dødsmetallen Befouled planker bare et innfall, noe dere vi ha ut av systemet?
«Befouled er en tribute til den gode gamle dødsmetallen som herjet vilt tidlig på 90-tallet. Dette er en stil som sitter godt igjen i ryggmargen fra gutterommet, da vi fløy rundt på Alaska´s
Death Metal Nights (Kjelleren på Chateau Neuf- Yj), og da vi handlet vinyl i Gøteborg, Kjøben og London. Fin tid :).»
Vanligvis er dere å finne i andre band, hvilke?
«Gutta har noen varme jern i ilden. Mork, Mecalimb, Dominant, Skars, Hideous Deformity, October Moon og DeadOn er aktive band i dag. Vi har vært med på en del ting opp i gjennom årene. For min del har jeg spilt trommer i 30 år, med noen passive år.»
Og hva var grunnen til at dere fikk det for dere å stikke huet ned i svensklåtende dødsmetal?
«Grunnen er at stemningen av denne type metall gjør noe med oss. På sist fest ble det spilt alt fra Rush til Cannibal Corpse. Så kommer det en gammel Death metal Schlager med deilig sagblad lydvegg, samtalen stopper opp og alle bare digger med groven. Fett som faán! Har fått noen tilbakemeldinger fra folk som ikke liker dødsmetall, som fikk også får dødsmetallfot av ep´en. Herrlich!»
Var dere lei av de vanlige banda?
«Blir jo imponert der og da, av ekstreme musikalske og tekniske ferdigheter på diverse instrumenter, men går fort lei. Når det er blastbeats gjennom 99% av skiva, eller lange matematiske prog.-ligninger opphøyd i annen rytmer, da blir det fort kjedelig. Men når det er sagt så finnes det en jungel av flinke band og musikere der ute, men de gamle skivene og heltene blir spilt mest.»
Får vi en kjapp oversikt slash presentasjon av medlemmene? Hva dere gjør, og har gjort?
- Jørgen Nilssen
Vokal (Hideous Deformity, Dominant) - Robin Larsen
: Gitar (Hideous Deformity, Dominant) - Thomas Eriksen
Gitar (Mork, October Moon) - Henning Haugen
Trommer (Decay Lust, Deathseeker, DeadOn) - Ole Olsen
Bass (Mecalimb, Scars, DeadOn)
Inspirasjoner i forhold til Befouled er jo ganske åpenbare, men for ordens skyld, hvilke band ligger til grunn for å starte bandet?
«Personlig svar det bandet Death som fikk meg inn i sjangeren. (good boy! Yj), de skapte en stil og en sound i Morrisound Studio i Florida som mange kopiert etter dem. Parallelt hadde det engelske bandet Bolt Thrower sluppet noen banebrytende skiver i samme tidsperiode. Men det var det legendariske Sunlight Studio i Stockholm som mikset skiva Left Hand Path til Entombed som tok meg med storm med sin aggressive chainsaw-gitarlyd i 1990. Oppfølgeren fra -91, Candestine, må jo tas med. Dette åpnet dører for band som Dismember,som kom med Like an Ever Flowing Stream allerede i -91. Disse bandene med flere har inspirert musikken til Befouled. Lydmessig inspirerer den svenske Chainsaw-gitarlyden du får med den gamle HM-2 Boss pedalen.»
Jeg anmeldte ep-en veldig bra, men kommenterte at trøkket, det ordentlige trøkket, først kom skikkelig til sin rett når volumknappen ble vridd en del opp. Er dere enig? Eller er dette noe som er lokalt hos meg? 🙂 Om dere henger med i hva jeg mener selvsagt.
«Skjønner godt hva du mener. Skiva har en vegg med frekvenser og kjører drop A-stemming. Dette blir mørkt for små pappmembraner i bil uten sub, så volumknappen må skrues opp en del for å høre all informasjon. Metal skal spilles høyt, kjennes på kroppen og spilles i stereo. Mange moderne band mikser så det skal låte fint i mono også. Dette på grunn av mobiltelefonavspilling. Hater mono. Vi snakker ikke om heis musikk :).»
Les anmeldelsen av ep-en HER
.
Tempovalget er på det jevne, dere ligger i denne midgrove-landskapet og bare seiger framover. Selv om det går fort av og til, låter det fortsatt tungt. Var valget på hvordan utgivelsen skulle være bestemt slik, eller ble det bare slik naturlig? Noen band er jo litt på det å variere tempo for å unngå at alt låter likt.
«Det var ikke satt opp noen mal før produksjon, riffene bare kom helt naturlig. Det er vanskelig å lage låter med satte rammer. Ideene kommer brått og plutselig, helst på de verste stedene. På offentlige steder, på jobb, i dusjen og under bilkjøring. Da er det vanskelig å nynne inn disse ideene på telefonen uten å bli lagt i remmer på et psykiatrisk sykehus. Noen fete ideer går da i dass da hukommelsen og multitasking ikke alltid fungerer.»
Og så har vi denne storyen på gitarlyden, den må vi nesten ta her. Dette er jo grunnmuren i Befouled.
«Jeg var så heldig å få tak i distortionpedalen HM-2 i japansk utgave (the holy grail of death metal) på Finn.no. Disse er i dag vanskelig å få tak i da de gikk ut i produksjon på slutten av 80-tallet. Entombed og Dismeber har tømt ebay for å sikre seg denne unike lyden i årene fremover. Det finnes mange kopier som har kommet i senere tid, men vi bruker den originale Boss-pedalen. Only the real thing.
Da jeg først fikk plugget gitaren i pedalen, og stilte alle knottene på fult, var jeg tilbake på gutterommet tidlig på 90-tallet. Den fete skjærende lyden fikk meg i rett stemning og mange av riffene på løpende bånd som havnet på Old Broken Bones-EPén. Personlig mener jeg at lyden er 50% av opplevelsen til musikken. Er det dårlig lyd så blir opplevelsen det samme som for en film entusiast å se Ringenes Herre i svart-hvitt.»
Og all musikk er lagd av deg Henning? Trommmeslager? Litt odd, men trommer er kanskje ikke det eneste instrumentet du trakterer? :).
«Det stemmer Yngve. Jeg har laget låtene, spilt inn alt, mikset, mastret og gitt den ut på egen label (Man Cave Records). Jørgen har skrevet alle tekster, vært med på arrangering og growler alt.»
Og lyrikken, ligger den i gata til sjangeren? Det er jo ikke lett å plukke opp noe fornuftig, og tekster er det ikke gjort plass til.
«Nei, det ble lite plass til det når vi ønsket at EPén skulle se ut som en mini LP. Vi fikk heller ikke plass til den store takkelisten vi ønsket oss, det er mange gode venner av oss som har hjulpet oss. Vi får ta det igjen på neste skive. Mye av lyrikken er bl.a. inspirert av H.P. Lovecraft.»
Dere har spilt live, på Oak Metal Club, noen andre giger som har funnet sted? Og eventuelle planer om å rævkjøre folk på andre steder?
«Konserten på Oak Metal Fest var stort, og en fet start for Befouled. Jeg fikk tak i en HM-2-pedal til, slik at vi fikk det soundet vi ønsket live også. Vi har fått noen tilbud som frister, men trenger litt mer materiale å servere enn de fem låtene på ep´en. Vi ønsker å få laget noen flere låter før vi entrer scenen igjen for å spre eder og galle.»
Noen ganger, når et band slipper en slik utgivelse, som egentlig er mye av det samme, er mitt aber om det vil holde når det kommer en fullengder. Og i Befoulds tilfelle tror jeg det. Har dere så tenkt i disse baner? Skive? Og har dere luftet eller fisket mot selskaper?
«Ja, vi holder på med noen nye tekniske installasjoner i Man Caven som vil gjøre innspillingen bedre. Det ble litt begrenset sist da utstyret jobbet på max. Vi gleder oss til å spille inn, og jeg trur nok at dette blir en fullengder. Vi har ikke vært aktive mot noen selskap ennå og valgte å gi ut ep´en selv på Man Cave Records da tiden ble knapp mot release dato. Vi får se hva vi gjør med neste skive.»
Hva er så det dere spiller for tiden? Hva pirrer musikksansene akkurat nå? Og gjerne tenk utenfor Befoulds rammer.
«Ole har vært i studio med Mecalimb og spilt inn en fullengder, Thomas har også spilt inn en fullengder med Mork og gjør seg klar for Inferno. Jørgen og Robin er i disse dager til fjells for å spille inn nye låter med Dominant. Jeg fokuserer kun på Befouled nye skive akkurat nå. jeg har mange riff og ideer som har hevet ferdig.»
Som et startpunkt håper jeg leserne fikk med seg litt info og vet litt mer om bandet, nå er det opp til dere å fortsette å hamre med kjellerlemmen, og å holde Heavymetal.no oppdatert. Avsluttende growls? Her er stedet å lufte alt, så lenge norsk lov ikke brytes:
«Tusen takk for intervjuet Yngve,og din fete Heavymetal.no-side som sprer det glade budskap. The chainsaw sound cuts you deep with all knobs on full. Death Metal m/.»
Som sagt, Jørgen er ute, jeg har ikke fått noe ny info, men deler om bandet stikker til meg et hint. Her er en nyhet jeg hadde sist måned på vokalsplitten.