Oslo 6. desember, du kan vinne to billetter.
Matterhorn klatrer mot toppen
Bilde, fotograf: Vangelis Kalos
Tommy og Matterhorn kom nylig med sitt debutalbum, som ligger i progsjangeren. Tommy kjenner vi godt fra band som Griffin og Manes fra Trondheim, og har med det plassert seg i en hardrockdel av scenen. Med Manes beveget det seg jo inn i en ambient og crossover-verden, og det er vel litt av denne foten Tommy har stått på med Matterhorn. Bevegelse mot en roligere form for musikk, med vekt på melodier og følelser står for meg som en bra forklaring på Matterhorn.
Vi forbinder deg med hardere saker enn Matterhorn Tommy, hva var det som gjorde at du tok turen ned? At du ikke dro inn mer tyngde, som vi vet du liker?
«Da jeg startet opp skriveprosessen i 2013, skrev jeg på de premissene jeg alltid har gjort, og det er ut ifra meg selv. Jeg mener jo at tyngden ligger der, hadde jeg for eksempel lagt til tidlig My Dying Bride-/Anathema-vreng gitar på Aura Noire, hadde dette blitt en metal-/doomlåt. Men jeg valgte å ta bort dette elementer og la stemningen tale for seg selv.»
Og du fikk napp hos Apollon, hva var feedbacken fra de? Var de med fra starten, eller måtte du overbevise etter hvert som produseringen tok form?
«Jeg gjorde ferdig en hel låt, før jeg kontaktet Apollon Records, dette var Aorta. Jeg spilte den inn sammen med Rhys Marsh, som har de fleste instrumentene på første versjon av denne låten. Apollon likte Aorta veldig godt, så de snappet meg opp og tok meg inn i varmen. Jeg vil takke Robin Mortensen hos Apollon Records for at han har gitt meg denne sjansen og har troen på musikken vår.»
Innholdet på ‘Outside’, som jeg har nevnt til deg, er utenfor rammene til Heavymetal.no, men du har fortid. Den inkluderer Griffin og Manes. Hva tror du fans av disse vil mene om Matterhorn? Er musikken såpass forankret at det vil være noe mange liker på tvers av å være metalfolk og ikke?
«Min fortid i andre band vil nok spille inn på hva folk forventer seg av denne skiva, men jeg tror nok at dette er en kvalitetsskive, som mange vil like på tvers av sjanger. Metalfolk er veldig åpen for ny musikk, så lenge det ligger følelser og kvalitet der.»
Hva anser du som grunnmuren i Matterhorn? Musikalsk? Hva er inspirasjonskildene, og hvor tydelige synes du de er?
«Fundamentet for Matterhorn er bygget rundt et trioformat. Musikalsk sett maler vi med bred pensel og setter ikke musikalske rammer for progresjonen i en låt. Inspirasjonskildene er mange og forskjellige, om jeg skal nevne noen vil det bli David Bowie, Pink Floyd, Anathema, King Crimson…osv.»
Det begynte med deg, og så er det plutselig en trio. Hva skjedde? Hvordan kom du i kontakt med, og hvordan knyttet du til deg, de to andre? Og hvem er de, hva har de gjort, hva gjør de?
«Jeg startet jo opp Matterhornprosjektet alene i 2013, og hadde en plan om å få med meg bass og trommer allerede da. Jeg ville da finne noen som hadde god oversikt på sitt hovedinstrument, men som også kunne tilføre mye til komposisjonsbiten av låtene. De som skulle inn i den indre sirkelen av Matterhorn måtte ha god musikkforståelse.
Andreas Stunes: hovedinstrument er trommer (trommer og orgel på skiva), har spilt i band som Pekka Volt og Concrete Art.
Edvin Matthieson: hovedinstrument er bassgitar (bassgitar og akustiskgitar på skiva), har spilt i band som Talrusha og Concrete Art.
Begge har en god forståelse for både komponering og arrangering av låter, meget gode musikalske ressurser for Matterhorn. Jeg kjente begge to fra tidligere band, og vi vanket i samme musikkmiljø da jeg spilte i Griffin :).»
Og dette prosjektet som er Matterhorn, det har tatt tid. Hovedgrunnen(e) er? Økonomisk vil jeg tro at du, dere, betaler av egen lomme? Eller har dere skaffet til veie gryn i form av støtte, stønader og midler? Det er jo ikke direkte gratis å bruke studiofasiliteter jeg har sett du har postet bilder fra, vil jeg tro.
«Man skal ikke stress kunst :). Det har tatt litt tid, dette på grunn av finansiering og at alle tre i bandet/prosjektet har vanlige jobber utenom. Ja, vi betaler innspillingen av egen lomme, da kan man ikke ta alt i en smell, man må dele det opp litt slik at vi har rom til å betale faktura for studio, artwork og mix. Vi søkte jo om støtte, men føler vel at det er de kjente og store artistene, som stikker av med pengesekken.»
Matterhorn er notert som alternativ rock, jeg har også hørt prog bli nevnt, hvor føler du/dere selv at dette havner? Og var Matterhorn annerledes i starten? Eller følger du malen du la den gang til punkt og prikke?
«Matterhorn er vel en symbiose av alt dette, vanskelig å sette i bås, jeg digger jo det, hater båser.
Musikk er jo følelser, liker du det ikke er det ikke noe gjøre med. Musikk skal jo gi lytteren en god følelse og en oppløftning. Matterhorn har alltid vært meg, vokalen og kassegitaren. Har ikke hatt noen spesielle maler for det som har blitt skrevet, kun en akkordrekke og en vokallinje :).»
Du har hatt gjester med deg også, får vi en breakdown på det? Og hvorfor valgte du å knytte til deg gjester? Var det salgspoenger? Eller var det snakk om kjente folk som ville, ble spurt. Om å delta?
«Siden jeg startet Matterhorn (2013), har jeg hatt en idé om å bruke forskjellige leadgitarister og gjester pr. låt. Jeg hadde en bestemt mening om hvem som passet inn i hver låt, da var det bare å brette opp ermene og ringe eller sende melding til de jeg hadde valgt ut. Andre sendte meg melding om at de passet perfekt til dette prosjektet, og ville være med :).
Jeg er meget takknemlige over at det ble bare positive svar, de jeg spurte svarte ja med det samme :).
Gitaristene:
- Marius Halleland fra Wobbler
- Christer Harøy fra Divided Multitude
- Petter Selliseth fra King For A Day og Grand Minor
- Tor Ole Byberg fra Triosphere
- Jacob Holm-Lupo fra White Willow
- Finn Olav Holthe fra The Third And The Mortal
Korister:
Eskild Kløften ex-Divided Multitude
Ann-Lill Grendahl Elshaug fra Tons Of Sobs
Gry Anita Sivertsen fra Xelerate
Solveig Meland.»
Mange vet ikke at du var aktuell som vokalist for In the Woods…, men valget falt på en annen. Var du klar for litt hardere eventyr den gang? Var det noe annet du var aktuell med, jobbet med? Eller gled det rett inn i å lage noe eget, som kulminerte i Matterhorn?
«Ja det stemmer, og ITW har jo gitt ut 2 fantastiske album siden den gang :). Jeg har jo vært fan av ITW siden dag én, så da Anders Kobro spurte om jeg ville prøve meg som vokalist i bandet, tok det ikke lang tid før jeg sa ja :). Matterhorn kulminerte ut ifra ideer jeg hadde fra den gangen jeg startet å lage vokallinjer for låtene på skiva Pure med ITW. Jeg hadde så mange gode vokallinjer fra demotiden med ITW at jeg måtte videreførte disse og tok de med meg inn i Matterhorn :).»
Man bukker og takker for besøket, jeg ønsker deg lykke til, og håper du får den suksessen du har jobbet så hardt for. Har du noe du vil si, noen som har hjulpet deg med utgivelsen, som kanskje ikke får så mye oppmerksomhet, er det personer i livet, hverdagen, som trenger å få litt fokus.
«Jeg vil trekke frem Rune Folgerø (Manes, Atrox, Endapatoo), han er en stor kunstner og musiker. Han har lager alt av artwork til vinyl og cd.
En artwork som fremhever både musikk og budskap på skiva Outside.»
Torstein Parelius (Manes) og B-Moll, som har hjulpet med budskap og tekster.
Åsmund Brede Eike for fantastisk momolog på sangen Døden Og Meg.»