Bandet kom nylig med video.
Lysjakt, en depresjonbonanza
Lysjakt ble startet som et band for en tid tilbake, men idag er det kun Marius som utgjør lineup-en. Debutskiva kom nylig ut, og i anmeldelsen av den ble det blant annet fastslått at skiva er som en
«…monsterbølge som treffer land, lysjakten er jevn, malende, kraftig og mørk. Det er også gjort plass til flotte gitarmelodier, harmonier, og med dette flettet inn mellom de kraftige riffene og groovy rytmene, er palasset sikret en heftig vollgrav.»
Les hele anmeldelsen HER
.
Halla, og velkommen til Heavymetal.no under banneret Lysjakt. Er livet bra?
»Hallais, jo takk! Per i dag er livet er ganske nais, og det er mye gøy som skjer om dagen!»
Og jeg leser at Lysjakt er inspirert av de viktige spørsmålene, og ikke minst, mental helse. Hva er ditt personlige fundament her? Er Lysjakt tuftet på egne erfaringer? Og da kanskje en kanal for å få ut noe som bygger seg opp på innsiden?
«Sannheten er at jeg alltid har slitt veldig hardt med meg selv, og sliter enda. Heldigvis finnes det bra dager og ikke bare dårlige. Lysjakt er definitivt en kanal jeg bruker for å få ut vonde følelser og tanker. Depresjonbonanza, oppturer og nedturer er mye av inspirasjonen til prosjektet. Lysjakt vil alltid være mitt soloprosjekt og min safezone som jeg kan gå til når ting blir skikkelig tungt og utfordrende.»
Du spiller alt selv? Jeg har ingen info på dette, annet enn at jeg vet du styrer skuta. Hva er status på bandet, prosjektet? Er det andre involvert på å levere musikk på dette albumet?
«Jeg spiller alt utenom trommer, de er det miksemann Martin Skar Berger som har laget. Sindre fra Deception har hjulpet til med å ta opp vokal. I 2018 startet Lysjakt som et band bestående av meg, Kristoffer Fikstvedt, Tormod Hansen og Erik Bakke fra Ormskrik. Kjemien fungerte ikke så bra, og da bestemte jeg meg for å kjøre prosjektet solo. Og derfor henger det fortsatt noen innslag igjen fra bandtiden. Melodien på Stranger Aeons er det Tormod som har skrevet, som et eksempel. Men fra nå av er det bare meg.»
Produksjonen er jo førsteklasses, med en mørkt og drivende gnist. Det er en balanse her, mellom å låte moderne og litt oldschool. Hva tenkte du, hvordan var planen, når du skulle begynne å ratte på plass det hele? Hadde du referanser?
«Det er første gang jeg har tatt på meg produksjonshatten på et album, og tok det litt på sparket. Jeg var faktisk litt redd for at det ikke skulle bli bra nok. Målet var vel å få det til å låte så bra som det kunne med den erfaringen jeg har. Resultatet ble jo dritbra, og jeg er veldig fornøyd med hvordan det ble!»
Hvordan er det å stå på egen bein med et slikt prosjekt? Det krever en del jobb vil jeg tro, og du har ingen å skylde på om det er noe som går skeis :).
«Det er veldig tungt! Det er mange arbeidsoppgaver, og det man ikke kan må man bare lære seg. Men samtidig er det fint å ha kontrollen på skuta.»
Coveret, det er litt i tiden, stilen er ikke voldsom innovativ, men allikevel er det veldig bra og fett. Hva ligger til grunn for dette bildet? Fikk kunstneren, og hvem er det, noen retningslinjer?
«Artwork er laget av Kelvin Doran/Serpent Tusk Studio. Jeg møtte han i England da vi spilte med Art of Deception på Bloodstockfestivalen i 2016. Han har jobbet med Metaldays, og han fikk nettopp to jobber for Trivium og Heaven Shall Burn! Det er så fett å se hvordan folk vokser fra ingenting!
Kelvin fikk tekster og litt input, men hadde frie tøyler til å uttrykke seg slik han hadde lyst til. Jeg tolker coveret som et palass langt vekke en plass i tid og rom. Det symboliserer det mentale palasset som jeg tror alle har lett for å gå seg vill i.»
Vi har mange mange rom å gå oss ville i ja. Viktig å fokusere på de tunge bitene av puslespillet det er å være menneske
Det er en tid siden du først annonserte Lysjakt, hva er grunnen til at det først nå er et produkt tilgjengelig? Pandemien, som stort sett alt annet?
«Jeg hadde rett og slett ikke erfaringen og viljen for få det til. Men etter prioritering og hva jeg faktisk setter pris på, klarte jeg endelig å sette meg ned og lage skiva. Det er mye å lære når man ikke har gjort det før.»
Og konsertbiten, dette er jo som skapt for en scene. Vil du trekke inn folk og slite scenegulv framover? Eller er dette et studioprosjekt, punktum?
«Jeg elsker live, jeg elsker å uttrykke meg med musikk. Jeg har folk bak meg som er gira på å gjøre det. Det er bare et spørsmål om tid og sted før Lysjakt skjer live.»
Hva er du mest komfortabel med å gjøre da, av alle de oppgavene du har i Lysjakt og det ferdige produktet? Frister det å bli produsent for eksempel? Lydmann? Eller er det med bassen eller gitaren hengende rundt halsen som er det ypperste?
«Jeg foretrekker å være artisten, jeg liker å være kreativ, jenne på følelser, kverne ut riff og låter! Jeg trodde for eksempel aldri at jeg skulle begynne å spille deathmetalbass, men det vista seg å være dritgøy etter noen måneder med plukking og øving. Om jeg spiller gitar eller bass er ikke så viktig, det som er viktig for meg er showet og den kreative uttrykkelsen.»
Jeg følger mer enn gjerne med på dette bandet, og håper du sender i vei dryppene som kommer (godt du ikke er pensjonist, da hadde det der fort blitt en dårlig vits :).