Bare gjør det!
Main Rock and Metalfestival 2022
Det viste seg at det planlegges en ny metal-/rockefestival her til lands, og som hos dere lesere kom det bardus på for meg også. Og det er naturlig å få litt info, og da kontakter man i dette tilfellet Marius, som står i front for arrangementet.
Se der, da fikk man litt tid til å grave i det som ser ut som en skikkelig overraskelse for mange.
Men først, hvem er du, hvem er dere?
«Veldig morsomt at du spør» sier han, og gjør seg klar til å forklare oss hva og hvem. «Main Production har vært en planlagt satsning i 3 år, som en gruppe på 3 personer med meg, Marius Kristiansen, i spissen og som primær eier av selskapet. Vi trykket på play for oppstart av drift i mai, og etablerte Main Production.
Vi har siden jobbet i et enormt tempo for å sette i stand MAIN og flere andre produksjoner for sommersesongen 2022. Vi har jobbet med å samle investorer og sponsorer løpende under hele oppløpet mot oppstarten. Og når alt var på plass sammen med åpningen av corona, startet vi bookingprosessen.
Jeg, som leder operasjonen, har en 10 år tung bakgrunn fra House- og technomiljøet, og har vært en ledende skikkelse i Oslomiljøet. Med over 200 produserte events i alle størrelser rundt overnevnte sjanger, har jeg bygget opp en unik kompetanse som vi overfører inn
mot de kommende produksjonene. Jeg har også vært tett på andre store produksjoner og har en dypforståelse og kunnskap på hvordan man bygger opp produksjoner fra A-Å.»
Han legger til at de utover høsten vil utvide staben betraktelig, og at det over vinteren viol være rundt 30 personer som utgjør administrasjonen i Main Production.
Og det å arrangere metalfestivaler, det er kanskje relativt likt logistisk med andre typer happenings, men man har et element, metalfansen. Hvordan skal man overbevise de som ser newsflasher på Main og som tror dette ikke er reelt? Den posteren som florerer nå kom jo litt ut av det blå, men svært mange band. Som i og for seg er en uvanlig måte å annonsere på her i Norge.
«Vi har liker å sjokke. Noe av konseptet med MAIN er store scener og grasiøse show. På mange måter gjenspeiles dette også i markedsføringen vår. Vi gjør en såpass stor satsning med volumet til festivalen at vi igjen må gå hardt ut for å treffe våre budsjetter. Vi ønsker å bringe en skikkelig tungmetalfestival til Norden som har samme nivå som Wacken.»
«Lineup som er representert til nå er de mindre scenene» røper han. «Main stage 1 og 2 er kun representert med 1 band hver, og i slutten av måneden slipper vi den tøffeste metalheadlineren. Men vi vil alt i alt stille med en lineup som vil blåse publikum av banen. Vi har signerte band som vi står på gjerdet med å slippe! Det er bare å glede seg!»
Det å komme fra ingenting, rett inn på en arena med metalfestivaler som har opparbeidet seg cred i alle år, og med en slik slagplan, hvordan kom du på den ideen? Alternativet er jo å bygge seg opp.
«Jeg personlig er veldig stor metalfan, og har savnet en nærliggende festival med metal som hovedsjanger. Og naturligvis i stor størrelse da det skal være en hel weekendopplevelse å gå på festival.
Mye innhold og flere scener er essensielt for å skape en totalopplevelse som setter et permanent inntrykk i hukommelsen. Og da vi jobbet med planleggingen av våre kommende produksjoner, så jeg et hull i det skandinaviske markedet. Og nettopp derfor er det rom for å lage nettopp dette.
Vi har konstruert festivalen både infrastrukturmessig og linupwise for å treffe et internasjonalt publikum. Vi ønsker mangfold i festivalen. Med musikken, men også i menneskene som besøker MAIN. Og vi har stort fokus på å slippe til band som vanligvis ikke spiller så langt nord.
Prosjektet er hårete, men nøye planlagt for å gi billettkjøperne den ultimate festivalopplevelsen.»
Hvor lenge har du ruget på denne festivalen? «I 3 ½ år» kommer det kontant fra Marius.
Hva slags team har du med deg? Er det pr nå kun en indre kjerne, eller har man allerede store deler av mannskapet og avtalene på plass? Når det gjelder logistikken og andre nødvendige ting som bevertning?
«Pr i dag i dag er vi en liten kjerne som har jobbet med avtaleinngåelser og booking. Vår administrasjon vokser raskt, og vi skal kommende måneden rekruttere veldig hardt. Vi har svært mange underleverandører i prosjektet, da alt fra markedsføring til det tekniske er satt bort til store byråer som har best kompetanse på sine felt. Nettopp med denne modellen har vi mulighet å holde gruppen liten. Men når sesongen nærmer seg, vil det bli riktig mye folk på dekk. Crewbesetningen for selve festivalgjennomføringen er på over 200 pers (bar, rydd, logistikk, etc.).»
Lineupen så langt vitner om at det er noen som enten har litt teft for mindre og mellomstore, og bra band, eller man har knyttet til seg et management, bookingbyrå som deler ut. Hva er tilfelle her? Har man folk i Main som har foten for disse litt harde ukjente banda?
«Bandene som vi nå har er vi veldig fornøyde med. Vi har stor sans for up and coming-band. Og navnet MAIN har jo et budskap med å være The one and only festival. Og da kanskje festivalen der eventyret begynner skikkelig for mange band. Lineupen som er lagt ut nå er 65% av totalen. Vi holder igjen mange av de store, men også flere små. De er plukket ut igjennom mange timer planlegging i Coronatiden, slik at når vi begynte bookingprosessen i mai, var det effektivt å lande de vi ønsket.
Vi har også vært heldige med de store vi har henvendt oss til, som vi slipper utover høsten. Jeg personlig, til tross for vår store satsning, liker små, men intime konserter som man gjerne får med de mindre bandene. Festivalen har flere enorme scener, men svært mange mindre telt også. Som igjen man kan oppleve sterke musikalske opplevelser fra de mindre bandene.»
Alle må begynne et sted, Main begynner ganske høyt oppe, du er ikke redd for å opparbeide de en fallhøyde om noe skulle skje?
«Det er alltid en frykt for at noe slikt kan skje. Men vi har stor tro på at den gode planleggingen vi har lagt ned vil gi avkastning i en vellykket produksjon. Som igjen kan gjøres år etter år! Vi har andre produksjoner som gir oss god rygg dekning økonomisk. Og nettopp derfor har vi gått på så hardt som vi har gjort.»
Og ganske umiddelbart etter etablerte Tons Of Rock, er Norge klar til en ny festival basically en liten tur fra Ekebergsletta?
«Ja, vi har fått en del spørsmål om dette selv. Og vi har jobbet lenge med en strategi over hvordan vi skal separere oss fra Tons Of Rock. Vi ønsker ikke være en konkurrent, men heller 2 gode tilbud med god distanse på musikksjanger. Vi jobber primært mot metal, og prøver å lage en
lignende profil som Wacken. Vi har stor tro på at det vil funke med 2 sterke festivalprofiler for lille Norge. Vi igjen satser sterkt på tilreisende publikum, noe som også vil gi den forventede publikumsmassen vi sikter mot.»
Det er naturlig å tenke pandemi i 2021, og det er fortsatt svært usikkert på utviklingen. Ikke at det ordner seg her nødvendigvis, men om artister skal hit, er det jo avgjørende at alle sluser er åpne. Er det vanskelig å arrangere i en slik tid? Selv om det nå sånn smått begynner å lysne?
«Det har vært problematiske forhold for alle arrangører. Uten tvil. Men det ser ut som det skal gå bra. Norge har jo håndtert pandemien godt og er løsningsorienterte for å imøtekomme kulturlivet kommende sesong. Vi har klausuler med alle band og samarbeidspartnere om corona skulle
komme i veien for 2022. Da flyttes hele produksjonen med samme innhold til 2023.»