Sjekk ut smakebiter fra kommende skive.
Everything is in vain ….
Akkurat nå, med sterk skive ute, nyheten om at begge vokalistene er ute av spille, og en liten turne for å promotere albumet, vil jeg påstå at overskriften er treffende. Jeg har anmeldt skiva, ‘Solemn’, og var kraftig imponert over flere av låtene.
Du leser anmeldelsen HER.
For å oppdatere folk litt, har altså Andreas sluttet, og Sindre har dessverre blitt syk, noe som gjorde at bandet måtte kaste seg rundt og skaffe erstatter på kort varsel. Her er et utdrag fra pressemelding i forhold til dette:
«Sindre’s announcement came as a shock to us, however we have a great understanding and respect for his reasons. Shortly after, we were hit with another surprise. Our other singer, Andreas, has decided to leave the band. Unfortunately, this means that we need to cancel our show in Kopervik with Rioter This is the first show we have ever cancelled and we are sad to not make it to Kopervik, something we were looking forward to. But it is simply not practically possible to make it happen. We hope to return in the future on another occasion. On a more positive note, we have secured a replacement singer for our other gigs, and we will share more details on that soon.
Andreas is one of the two founding members of In Vain and has been a part of In Vain for more than 20 years, contributing with his ravenous black metal vocals and lyrics. We are thankful for his contributions.»
Andreas: «After 20 years with In Vain, it is with a heavy heart I have decided to part ways with the band. This was by far not an easy decision, but I felt that I have reached a crossroad that forced me to either step up my commitment or step down completely. Unfortunately, I am not motivated enough to be a part of pushing the band to the next level. It has been 20 good years, but as you know, all good things comes to an end.»
Erstatter til konsertene ble Kjetil Alver Lund, som vi kjenner fra progband som Frukt og Mimedyr, og som ekstremvokalist i Våde og Arkentype.
Intervjuet kommer en tid etter skiveslippet, men siden det ikke er et band med datostempel tror jeg vi overlever det. Hvordan har tiden etter release vært for dere? Har det vært opptur etter opptur, eller har dere også møtt noe motstand?
Kjetil: «Først og fremst; takk for en som alltid veloverveid og gjennomtenkt anmeldelse fra Heavymetal.no, veldig hyggelig!
Det har vært særdeles godt å endelig få skiva ut, og vi innrømmer glatt at det varmer når tilbakemeldingene er så gode som de har vært. Det virker som om både lyttere og anmeldere jevnt over er enda mer happy med resultatet nå enn forrige gang, så da er vi fornøyde vi og!
Skulle selvfølgelig gjerne ha fått litt mer blest rundt releasen i form av mer livespilling også, men det krever litt å få organisert det i disse tider, så vi får flyte litt på en fantastisk feeling fra årets Karmøygeddon-gig og heller se frem til mer aktivitet til høsten igjen. «
Og det har gått i jevne sykluser, albumslippene. I starten holdt dere det jevnt på tre år, men de tre siste har fått en oppjustering på ventetid. Hva er grunnen til dette?
Kjetil: «Det er vel en kombinasjon av mange ting, men vi må vel dessverre innse at vi har blitt en gjeng med relativt voksne karer de fleste av oss, og er i en periode av livet der både jobb og familieliv krever sitt. Så burde man kanskje ha vært et sånn band som hamret sammen et knippe låter på lokalet, booka studio for en helg og trykket på REC og ble ferdig med det, men vi er nok tvert imot ekstremt detaljfokuserte alle sammen, og det er en laaaang og humpete prosess fra første låtutkast til ferdig produkt.
I tillegg skal det sies at skiva har vært ferdig innspilt en GOD stund, så en del små forsinkelser her og der har vel også bidratt til at det tok sin tid. Håper allikevel det var verdt ventetiden!»
Johnar: «Akkurat for denne releasen så er jo COVID hovedårsaken til at den ikke kom ut tidligere. Vi ønsket ikke slippe skiva i en periode alle konsertscenene var stengt. Skiva var faktisk ferdig mastret i august 2022, men kunne nok vært ferdig før det også på grunn av at vi forlenget preprodprosessen.
I tillegg har det vært lang ventetid på å trykke vinyl, osv. Vi er ikke et fulltidsband, og det tar lang tid å lage en skive på en time. Senker vi kravet til kvalitet og gir ut kortere skiver så kunne vi selvsagt slippet musikk oftere, og det virker nesten som det er det lureste i disse dager. Høy frekvens på utgivelser, på tross av lav kvalitet, og fullt trøkk på SOME er jo det som er viktigst for band i disse dager.»
Er det motivasjon og nok engasjement til å se for seg nytt album om noen år?
Kjetil: «Ja, det vil jeg absolutt si. Vi storkoser oss med både låtskriving og konserter fortsatt, og interessen blant folk rundt omkring i verden er jo absolutt til stede, så ser ingen grunn til å legge inn årene nå. Forhåpentligvis kan vi jobbe litt med effektiviteten også, så vi slipper å stille med rullator og høreapparat på neste releasegig…»
Johnar: «Når man er ferdig med en skive så tenker jeg alltid at dette gjør jeg ikke igjen. Det er ekstremt mye jobb med å skrive og spille inn et helt album. Spesielt et som varer en hel time. Det hadde nok vært lettere om andre også hadde bidratt med låtskriving, da kommer man jo mye fortere i mål.
Når det er sagt er jo musikk en slags besettelse og nok noe jeg aldri klarer å slutte med. Men man trenger alltid en pause fra låtskriving etter hvert album.»
Indie Recordings, et lite selskap, gjør de en bra nok jobb for dere? Og om et større hadde kommet på banen, hadde dere kunnet levere den tiden og innsatsen som da hadde blitt krevd?
Johnar: «Vi er ok fornøyd og har jo vært der hele karrieren. Vi var også det første bandet de signet, i 2005. Nå outsourcer de jo stadig flere tjenester, og jeg ser mange band som gjør jobben selv og eventuelt leier inn hjelp. Da sitter man nok igjen med mye mer penger, men det tar jo også en del tid. Det er fordeler og ulemper med å være på en mindre label. De bor i samme by og er forholdsvis greie å ha med å gjøre. Vi er jo også et godt etablert band på den labelen, noe som kan være en fordel vs å være på en stor internasjonal label sammen med en haug av andre band.»
‘Solemn’ har blitt en flott skive, og med tanke på alle de gode tilbakemeldingene jeg har fått med meg, er det flere enn meg som koser meg med denne på anlegget. Jeg har endt opp med flere favoritter, blant annet ‘At The Going Down Of The Sun’ og ‘Watch For Me On The Mountain’. Har dere egne favoritter? Og hvorfor isåfall?
Kjetil: «Jeg har nok mine favoritter, ja, selv om jeg naturligvis også er programforpliktet til å si at alt er nøyaktig like bra! Svinger litt med dagsform og setting hva jeg er mest fornøyd med, men må jeg fremheve EN låt så vil jeg nok trekke fram Season of Unrest, der er det noe med både riff og dynamikk, melodiene og ikke minst tekstformidlingen til Sindre som virkelig treffer meg.»
Johnar: «Som Kjetil sier varierer nok dette. Vi får jo aldri noe objektivt inntrykk av skiva og inntrykket formes også av at vi kjenner låtene mens de blir til. Det er interessant å se at låter vi vurderte å droppe fra skiva har blitt fremhevet som favoritter blant mange. Er veldig bra at det er stor spredning i hvilke låter folk liker best mener jeg og også kult om dette endres over tid. Det er et tegn på en bra skive i min bok.»
Siden det har gått så lenge mellom skivene, og om vi fokuserer på perioden mellom denne nye og forrige; er låtene lagd, spilt inn, demoet, for lenge siden? Eller kom dere sammen og lagde mye/mesteparten ikke så altfor lange før innspillingen?
Kjetil: «Det har vært en lang prosess, og komposisjonene – som Johnar i hovedsak står for – har blitt til over tid. Vet at det er riff og partier her og der som har ligget i banken i mange, før de nå endelig har kommet til sin rett i riktig sammenheng. Og når Johnar da omsider presenterer sine låtskisser for resten av oss, er jo det bare starten på en lang runde med ideutveksling, pre-prods og editering, så som du skjønner, vi er ikke akkurat verdens mest impulsive gjeng, men det funker til slutt!»
Johnar: «Nei, mye av dette har vært liggende i mange år. Preproden ble vi vel ferdig med for flere år siden. Men det er jo selve låtskrivingen som tar mest tid. Som Kjetil sier, Sindre og han er involvert i preprod, f.eks Kjetil lager jo alle sine soloer og gjør også gjerne tweaks på mine melodigitarlinjer. Sindre kommer med innspill på vokal. Men for at noen skal kunne ha en mening om låter må jo det også være låter å presentere… Her håper jeg flere i bandet vil bidra på låtskriving fremover, slik at det går kortere tid til en evn neste skive.»
Det er små forskjeller, og jeg har nevnt det før, In Vain har funnet sin stil, men tweaker litt hver gang og ender opp med skiver som for kjennere låter forskjellige. Jobber dere bevisst med å utvikle, endre, eller kommer det som kommer naturlig?
Kjetil: «Hvor bevisst det er vet jeg ikke akkurat, men det er klart man er opptatt av å komme med noe nytt, en naturlig utvikling av både sound og låtskriving, samtidig som det skal låte litt gjenkjennelig også. Jeg vil nok si at vi er modnere og tryggere i de musikalske valgene vi tar nå enn tidligere, og selv om vi aldri vært redd for å blande inn både det ene og det andre i musikken vår, så står vi nok enda stødigere nå i form av at vi vet hva som funker eller ikke. Og det å ha fått etablert ungfolene Alex og Tobias i bandet er også med på å skape en fin balanse mellom gammelt og nytt, de tilfører både variasjon og ny inspirasjon gjennom sine bidrag, samtidig som de holder et ekstremt høyt teknisk nivå.»
Og har kanskje nye musikalske inspirasjoner gjort at bandets musikk har lagt seg der den er på ‘Solemn’?
Johnar: «For å være helt ærlig så har jeg ikke noen nye musikalske inspirasjoner som ligger til grunn for denne skiva. Jeg har hørt på veldig mye musikk gjennom mange år, og i lys av det så blir det vanskeligere å finne musikk som gir ny inspirasjon. Personlig foretrekker jeg band med en sterk signatur eller en viss form for egenart. Det er mange bra band der ute i dag, men mange av de mangler egenart spør du meg.»
Tekster, jeg fikk dessverre ikke lest de i prosessen av å anmelde og lage spørsmål – hvor ligger de i tematikk. Og hvem skriver disse?
Kjetil: «Der er det Johnar og Sindre som har skrevet ca 50/50 denne gangen, og tematisk spenner det helt fra å handle om alt som er dritt i den store verden, til det helt nære og introspektive. Synes jo selv at også tekstmessig har det skjedd en naturlig modningsprosess, er jammen ikke så verst å bli voksen når alt kommer til alt!»
Vil det bli turnering på denne skiva? Jeg vet jo om en konsert til høsten, i Kristiansand, men har dere booket noe selv? Eventuelt, har dere et management som jobber med datoer as we speak?
Kjetil: «Å ja, det håper jeg da inderlig at det blir! Vi har som du sier fått spikret noen datoer tidlig i høst rundt omkring i vårt vakre hjemland, Parkteateret i Oslo 29. august, Tribute i Sandnes 27. september og Kick i Kristiansand 28. september. Og vi vil snart publisere noen flere datoer i tilknytning til disse, så følg med!»
Oppdatert liste:
- 29. august: Oslo@Parkteateret (sammen med Dwaal og Thefalls)
- 30. august: Trondheim@Langhuset (sammen med Paradogmata og Strandhugg)
- 31. august: Drammen@Kometen (sammen med Thefalls og Likbleik)
- 27. september: Sandnes@Tribute (sammen med Sublime Eyes)
- 28. september: Kristiansand@Kick (sammen med Tatt Av Dage og Omegashift)
I tillegg jobbes det kontinuerlig både selv og via bookingagent med å få til noe mer, så forhåpentligvis kan det bli en liten runde nedover i Europa etter hvert. Men mye som må klaffe, både for å få 6 mann fri fra jobb og andre forpliktelser, og ikke minst er det jo mildt sagt utfordrende å få ting til å gå rundt økonomisk for tiden… Men vi venter i spenning og krysser fingrene enn så lenge, livespillinga og opplevelsene rundt det er jo definitivt det som motiverer og inspirerer oss mest av alt.»
Coveret ble et flott skue! Hva knytter tittel og bilde sammen? Høytid, høytidelig. Og er de tre fuglene, symbolene på kongens septer, tilfeldig fra kunstner, eller bærer de noe inn i det hele fra bandet?
Johnar: «Vi sendte i grunn bare designeren tittelen på skiva og litt tanker om hva vi assosierer med ordet. Selv knytter jeg flere begreper til tittelen Solemn, som høytidelig, vemod, verdig, osv. Selve det kunstneriske har ikke noen konkret betydning.»
Jeg har fulgt dere siden demotiden, og likt basically alt som har kommet. Men hver gang dere slipper nye skiver har jeg sett i bakspeilet og følt at de eldre svekkes litt mot det nye. Unntaket er kanskje med ‘Ænigma’, som jeg synes fortsatt rager høyt! Den kom dessverre i en limbo der Heavymetal.no hadde servernedetid og en liten ufrivillig pause, derfor finnes det ikke anmeldelse av den. Det må jo være et kompliment at det nye stort sett overgår det forrige? For de fleste klisjeene med at «demoen var best» eller «debuten er best» gjelder jo for mange i metalmiljøet
Kjetil: «Jeg tenker absolutt at det er et solid kompliment, så tusen takk! Som lytter kjenner jeg jo selv at det ofte kan være vanskelig å overgå det førsteinntrykket man får når man hører et band for første gang, den følelsen akkurat DEN plata skaper, det er liksom et stykke magi som man ofte ikke helt klarer å matche når man utforsker resten av katalogen… Vi vil jo som sagt alltid tilstrebe både fornying og forbedring når vi slipper noe nytt, og selv om vi ikke selv sitter og veier nye låter opp mot de gamle når vi skriver, vet vi at mange fans måler oss opp mot Ænigma, kan jo kjenne litt på presset noen ganger, he-he.
Objektivt sett er det jo ting ved både låtskriving og produksjon som er på et litt annet nivå enn i starten av karrieren, men uansett kult om folk finner glede i både nytt og gammelt.»
Det har vært utskiftninger i bandets lineup, hva er forskjellen med dagens kontra den gjengen som startet og utgjorde vennebandet? Er det mer plusser enn minuser å være færre i kjernen?
Johnar: «Andreas og meg startet jo bandet, og vi er fortsatt med. Så har du Sindre som har vært med siden første EP. Kjetil kom med før Mantra og har vært med i 15 år. Så vi har jo hatt en stabil kjerne lenge. Vår gamle bassist Kristian flyttet til USA for å bli pilot etter Ænigma, og i den forbindelse kom Alex etter hvert inn som fast. Så tok Tobias over for Stig på trommer etter at han måtte gi seg grunnet familiære forpliktelser noen år tilbake. Jeg vet om mange band som topper laget og kicker ut folk som ikke holder høyt nok nivå eller ikke er dedikerte nok. Vi har jo ikke gjort noe slik selv, men jeg skjønner at det kan være et slags kompromiss mellom å være et venneband og å satse hardest mulig. Det er fordeler og ulemper med begge deler..»
Jeg takker stort for at du/dere tok dere tid til Heavymetal.no, det er jo tyve år med historie . Lykke til med prosessen det er å promotere og selge et album, så ses vi snart. Har man noen kloke ord mot slutten, eller andre tanker, fyr løs:
Kjetil og Johnar: «Takk til deg også, og tusen takk for det arbeidet du legger ned for store og små aktører i metal-Norge, du er en sann bauta innen bransjen!
Vi får bare ydmykt avslutte med å oppfordre alle til å sjekke ut Solemn via sine foretrukne lydkilder, og opplyse om at for de ekstra ville og gærne, er det til og med mulig å besøke invainband.bandcamp.com for å få byttet likvide midler mot et svart eller blankt, snurrende, fysisk eksemplar av plata. Og så gleder vi oss storveis til å dele scene med blant annet diverse andre hyggelige sørlendinger til høsten! Vi sees!»