Her er det bare å henge seg på :).
Gotisk mørke….
Nocturnal Tear består av en kar som reflekterer mye på livets mørkere sider, ensomhet, men også i det å slippe lys inn i det mørke rommet. Arne Kristoffer serverer gotisk musikk, heng med om du liker slikt.
Nocturnal Tear, navnet vil jeg påstå er noe klisje, men kanskje har du en dypere mening bak det?
«Navnet Nocturnal Tear har en dyp symbolikk. Tear som i tåre, representerer mørket og ensomheten som mange kan føle på av ulike personlige grunner og utfordringer de har i livet. Samtidig spiller ordet på tear, som i å rive i stykker, og beskriver prosessen med å bryte gjennom mørkets slør for å slippe inn lys. Disse tolkningene er uløselig knyttet sammen og reflekteres i musikken min, som søker å utforske og uttrykke livets mer komplekse og skjulte sider.»
Du kan sjekke ut flere låter i denne artikkelen.
Gothmetal/-rock, hva fascinerer deg med denne sjangeren? Hvorfor falt valget på dette musikalske uttrykket når du skulle lage musikk?
«Jeg er veldig glad i gothestetikken. Jeg føler at goth metal-sjangeren gir meg mulighet til å blande sammen mange av de forskjellige elementene man finner i rocken og metalen, som forener alle de kreative sidene av meg selv, under samme konsept. Dette gir meg friheten til å lage musikk med et dypt innhold.»
Realisme og fiksjon
Tekstene og konseptene du jobber med er slik jeg forstått det, basert på følelser, mørke… Men samtidig er det et håp der, som du skriver selv om en av låtene «…om det gode og onde, og om kampen mot de mørke kreftene.»
«Jeg ser på helheten av det jeg lager som et eventyr. På overflaten blander jeg sammen realitet og fiksjon. Det visuelle med sminke og omgivelsene skaper en teatralsk dramaturgi som er spennende og pirrende. Det musikalske har en atmosfære og variasjon som tar lytteren med på en spennende reise inn i en mørk verden. Det er viktig å kunne nyte musikken og det kunstneriske med en viss distanse til de dypere elementene jeg skriver om.
Når vi dykker dypere inn i kjernen av musikken jeg lager, finner vi de mer alvorlige sidene som musikken og tekstene formidler. Dette er for å belyse mange sider ved livet som er vanskelig å forstå eller som ikke blir tatt nok på alvor. Her forsterker musikken og teksten innsynet i livets mørke. Hvis man for eksempel sliter med sterk angst, kan det være vanskelig å sette ord på dette, eller for pårørende å forstå. Her kan de kunstneriske elementene hjelpe til, nettopp for å finne veien ut av dette og mot det positive. Jeg bygger alltid på et håp, i det mørke.
For eksempel i sangen Nightmare er vokalen laget med en lidende desperasjon i måten den ble spilt inn på, samt den tunge atmosfæren i musikken, det ensomme pianoet og de hjemsøkende lydlandskapet. Jeg forteller to sider av det å erfare hva som kan føles som et mareritt, men at det alltid er en vei ut.»
Valdres
Valdres, det er ikke veldig ofte, om i det hele tatt, jeg har meldt inn nyheter fra dette stedet. Hva slags musikkmiljø er det der? Er det noen artister vi bør kjenne til? Og hvor lett er det å fungere som artist der, er det logistikk og tilbud om man vil gjøre noe lokalt?
«Det er flere band og et musikkmiljø i Valdres med artister som Staut og Hemsing, men de opererer i andre sjangere enn meg. Det er et relativt lite metalmiljø i Valdres, derfor er det viktig å søke seg ut til den store verden. Her er sosiale medier veldig viktige og gjør det lettere å bygge nettverk og skape oppmerksomhet rundt musikken.»
Promoteringsmodell
Det kommer et album, hvor du slipper låter i forkant. En relativt typisk metode for å promotere i dag. Hva gjorde at du valgte denne modellen? Å ikke slippe et par låter, så et album? Lager du låt for låt, er det derfor? Og samler alt i etterkant?
«Ja, dette er en relativt nyere metode som er mer forenlig med dagens musikkbransje, hvor sosiale medier spiller en vesentlig rolle for artister og band som bygger seg opp. Fordelen er at vi kan fokusere mer på hver enkelt låt som gis ut. Dette gjør at vi kan invitere publikum tettere med på reisen vi er på, og la dem komme dypere inn i den kreative verden vi lever i som musikere.»
Hva er din bakgrunn innen metal da? Har du gjort andre ting?
«Jeg har min bakgrunn som trommeslager, hvor meste parten av tiden min har gått til å spille metal. Jeg var med som trommeslager i et progrockband for mange år siden som heter The Endroom, hvor jeg fikk muligheten til å være med i innspillingen av et fullt studioalbum samt en del liveerfaringer. Ellers har jeg spilt i andre metalprosjekter, som aldri tok veien videre fra øvingslokalet, men det har gitt meg mye positivt som artist.»
Bakgrunn
Og litt om deg, oppvekst, inspirasjoner, når du begynte etc.
«Jeg vokste opp i Valdres i en veldig musikkinteressert familie. Helt siden jeg var 3 år, når jeg var med på min første konsert på Valle Hovin for å høre Guns N’ Roses. Jeg har også mange gode minner fra Kalvøyafestivalen og Norwegian Wood på Frognerbadet i Oslo. Dette har formet min kjærlighet for musikk og bransjen.
Gjennom hele oppveksten har jeg hatt ett favorittband: The Prodigy. Musikken deres har gitt meg enormt mye. Senere oppdaget jeg de mørkere sidene ved musikken da jeg hørte sangen Fear of the Dark av Iron Maiden hos en kamerat. Dette ble starten på en reise mot band som W.A.S.P., In Flames, og Dimmu Borgir.
Da jeg var 15 år begynte jeg å spille trommer, hvor jeg fant fort ut at metal var min greie, selv om jeg har berørt andre sjangere. Jeg har også spilt en del piano, noe som har gitt meg store fordeler i låtskriving.
Jeg har også jobbet i flere år med et soloprosjekt som heter The Everwind, innenfor sjangeren fantasymusikk. Dette har gitt meg mye erfaring og kunnskap innen komposisjon, som jeg har tatt med meg videre inn i Nocturnal Tear.
I 2023 ble jeg ferdig utdannet som Audio Engineer og produsent. Dette har gitt meg muligheten til å produsere, mikse og mastere musikken til Nocturnal Tear selv, med veiledning fra mentorene mine.»
Q: Hva er dine favorittband as we speak? Hva lytter du på nå, og som får fleste runder i spilleren?
Det er et vanskelig spørsmål. Jeg reiser gjennom mye forskjellig musikk kontinuerlig, men for øyeblikket har jeg vært inne i nu metal-verdenen. Det går mye i Limp Bizkit og Korn, spesielt har Limp Bizkit fått mye spilletid.»
Norske band da? Følger du med, og hva er stiler og band du vil trekke fram som viktige for deg?
«Norsk metal har mye å trekke frem. Satyricon, Dimmu Borgir og Immortal er noen av de bandene som er viktige for meg og min utvikling som artist. Jeg vil også nevne 70-tallsbandet Prudence, som jeg har hørt mye på via faren min. De spiller musikk som er veldig inspirert av Jethro Tull.»
Ensom ulv
Gothmiljøet, er du en del av det i Norge, eller internasjonalt? Har du knyttet kontakter, bygget nettverk? Eller er du en ensom ulv?
«Jeg kommer ut som en ensom ulv, men reisen med Nocturnal Tear har gitt meg muligheter til å knytte gode kontakter innen musikkbransjen på tvers av roller og sjangere, spesielt gjennom utdanningen min som produsent og Audio Engineer. Ellers blir jeg stadig kjent med nye mennesker via sosiale medier, og jeg danner gode kontakter der også.»
Når planlegger du å slippe albumet? Og jobber du med å få det ut via noen, eller tar du bare jobben selv, som veldig mange i dag gjør?
«Albumet vil komme en gang i 2025. Jeg tar jobben selv med hele prosessen, fra idé til ferdig materiale. I fremtiden vil oppgavene forandre seg, men det å gjøre ting selv gir meg verdifull kunnskap, erfaring og innsikt i mange ledd ved musikkbransjen.»
Lykke til, og tusen takk for tiden du hadde å avse til Hmno! Har du noen avsluttende ord, noe oppbyggende, hat eller elsk, noe du vil dele? Så lenge det er innenfor norsk lov er det bare å kjøre på 🙂
«Selv takk. Du gjør en fantastisk jobb med Heavymetal.no, og jeg setter stor pris på at du har tatt deg tid til å skrive om meg og gi musikken min oppmerksomhet!»