Oslo 6. desember, du kan vinne to billetter.
Karmøygeddon 2020, it’s on!
Like sikkert som at våren kommer, konfirmantene inntar kirkebenkene, og plenen må stelles, kommer Karmøygeddonfestivalen. I år er det ikke noe unntak, Heavymetal.no skal atter en gang dra seg oppover kysten og innfinne seg. Jeg fikk festivalgeneral Johnny i tale, og som alltid er han på hugget, og svarer velvillig på det jeg lurer på.
Da var det på tide å trekke deg inn i varmen igjen Johnny, for like sikkert som at det blir Karmøygeddon, kjører vi en liten pre-sak her på Heavymetal.no. Har livet stabilisert seg for deg, nå som du jobber kun med musikk? Og slipper å balansere vanlig jobb og engasjementet du har for livescenen?
«Joda, det har man fått til å funke, men selvfølgelig merkes det at man ikke bare har Karmøygeddon å konsentrere seg om lengre, for nå ligger jeg ca. på 100 konserter pr. år på de to stedene jeg booker for, pluss 4 andre festivaler som jeg er med på å arrangere i regi av arbeidsgiveren min. Men så lenge det er gøy går jo det fint vett du.»
Og årets festival, plakaten, det er jammen meg ikke få band du klarer å trøkke inn på de tre dagene :). Det er fortsatt en logistikk på å huse, mate og pleie alle de banda som funker bra? Jeg skjønner ikke at dere klarer å holde orden på alle musikerne, lydfolka, lysmennene, crew generelt, utrolig :). Dere har aldri mistet noen? Ha-ha.
«Ja, det kan du gjerne spørre om Yngve, he-he, og det er ikke bare, bare nei. En del utfordringer er det jo, som dette med å frakte 37 band til og fra hotellet, flyplass, Stavanger og Bergen, men vi er heldige å ha med magiske Kenneth Bjørnsen på den biten, og han kan denne jobben meget godt, så det funker bra.
Og det går vanvittig mye mat og drikke på backstage med 37 bands, frivillige, vakter og crew, men det må også til (Nå fikk jeg dårlig samvittighet for å snoke til meg mat der, he-he 🙁 Yj). Logistikk har vi absolutt blitt gode på etter at vi flyttet til Kopervik, og det må absolutt til, men det fungerer. Selv om det dessverre koster oss en god del mere enn å gjort det samme i en større by. Og nei, vi har enda ikke mistet noen he-he.»
#skuffa, ser for meg et par fra Backstreet Girls og en Fintrollig som roter nede i havna :).
I år har det også kommet til et par band litt fra sidelinja, var det fordi det var for godt tilbud og at du bare måtte skvise de inn? Og det hjalp vel godt å la torsdagen bli full dag med hovedscene slikt sett vil jeg tro.
«Ja, vi har rekordmange band i år, og vi endte opp med 37 artister. Vi har jo i noen år snakket om å bruke storscenen ute på torsdagen også, og siden det er natt til 1. mai dette året, følte vi på at det var rette tiden å prøve på dette. Vi har fått vanvittig mye positive tilbakemeldinger på dette, og har solgt ut alle tredagersbillettene, så det viser at folket ønsket seg det. Skid Row som er headliner torsdagen var ikke direkte planlagt, men jeg fikk et tilbud på de siden de skulle på tur, og de likte seg så godt sist de var her.»
Bilde: Abbath, foto: ukjent
Vi snakker februar, festivalen går av stabelen i brekket over til mai, hvor langt har dere kommet nå?
«Joda, nå er man mer over i de siste delene av logistikkplanleggingen, og jeg føler vi er innenfor der man skal være, så lenge det ikke dukker opp ting man ikke råder over.»
Og hvor lang tid tar det dere fra arbeidet begynner med tom plass til ferdig reist telt og alt på stell?
«Vi starter på søndagen, og alt er klart og reist på onsdag kveld. Dette året blir det klart en dag tidligere også, siden vi kjører i gang mainstage på torsdagen for første gang.Vi har ett av de største firmaene innenfor telt og scene her lokalt, LeigDet, og de er rå på dette.»
Jeg har plukket opp signaler om at det har blitt dyrere å booke band i det siste, kanskje fordi store aktører som Live Nation har kommet på markedet i større grad innen metal og hardrock. Føler Karmøygeddon dette på kroppen? At det har blitt litt mer tricky å fiske inn de større navnene?
«Hva som gjør dette skal jeg være litt forsiktig med å si, men det er i alle fall ikke tvil på at det har blitt MYE dyrere å booke band innenfor metalsjangeren. Om det er det at det er flere festivaler og aktører som slåss om banda, og krangler prisene opp vet jeg ikke, men det har blitt veldig dyrt og risky buisness dessverre. Og det har absolutt blitt vanskeligere for type festivaler som Karmøygeddon med type 2000-kapasitet å få de større banda vi trenger, men vi har ikke gitt oss og føler vi klarer sånn noenlunde å få det til med de vi trenger å ha på plakaten.»
Og jeg vet Karmøygeddon er litt som Hmno, med en uavhengig sjel, og tuftet på ideologi, ikke kommersielle interesser. Er dette noe som føles som motvind? Hos meg er det jo definitivt det, da jeg ikke er bransjehore, eller jobber opp mot et nettverk som man må kysse bak for å oppnå noe.
«Tja si det. Vi er i alle fall slik at Karmøygeddon ikke bøyer seg fra vår ideologi om vår måte å arrangere og tenke på. Men vår måte å jobbe på har vist seg at godt likt av næringslivet, sponsorer, kommune og Kulturrådet, og det har brakt oss en del støtte. Heldigvis har vi sluppet å kysse noen bak for dette, men tror folket etter lang tid har sett at dette er positive saker for alle selv om man ikke er fan av musikken.»
Er ringvirkninger for et samfunn det der ja.
Bilde: Battle Beast, foto: Boris Danielsen
Du booker både subjektivt og objektivt vil jeg tro, hva slags band har du booket for din egen del i år? Og hvilke band har du booket fordi publikum ønsket det? Eller fordi du vet det er gunstig for billettsalg?
«Godt spørsmål du, men jeg har vel egentlig ikke booket noe særlig for min egen smak, for jeg er så heldige og ha bredde på hva jeg liker av metal, og får mye bra uansett. Det har vel egentlig vært en blanding av hva folket som går på Karmøygeddon liker og litt freshere ting som folk setter pris på. Jeg tror det at vi har en stor blanding av diverse type metal og band, pluss en del artister som ikke ofte spiller her til lands, gjør salget av billetter hos oss, altså totalen av dette.»
Jeg sier det ofte, det må være fryktelig bra å ha en slik festival, som ikke er væravhengig :). Jeg så Tons i fjor, der jeg nesten døde av varme, men hvor de fleste koste seg i sola. Men en dag med regn hadde fått veldige konsekvenser. Det er en bra følelse å planlegge og bygge en festival uten å måtte ta dette i betrakting i det hele tatt?
«Når man bor på Vestlandet så er det det eneste som funker, tanken på å ha gjort dette i open air hadde jeg ALDRI blitt med på.»
Da er man snart klar for nok en festival, men kjenner jeg deg rett har du allerede begynte å jobbe med neste ;). Du må være flink til å holde tunga rett i munnen vil jeg tro, når man jobber litt på overlappingsteknikker som dette? Å ikke blande årene, booke band og huske hvem som skal neste år og etc.?
«Det høres ut som om du kjenner meg litt for godt her, he-he. Joda, for 2021 er allerede headliner for torsdag i boks, pluss ca. 10 band til, så vi er godt i rute med festivalen som finner sted 6. – 8. mai 2021.
Det er nok mange som tror at man starter med festivalen ca. 6 mnd før fortsatt, men sannheten er at man jobber med festivalen ca. 1,5 år før den starter. Ja, det er ikke alltid like lett å holde tunga rett i munnen når man jobber med ting så tidlig, men man finner systemer på dette også.»
Nedtellingen min begynte allerede siste dag av fjorårets festival, jeg håper på mange flere år, og takker for det du og dine har gjort så langt for oss musikkelskere. Hiv gjerne på en oppfordring om du har noen billetter å selge, eller om det er noe du tror folk vil trenge av opplysninger:
«Takk for det, og alltid kjekt å ha deg på plass vett du. Og oppfordringen er jo om man liker det vi gjør, sikrer du deg billetter til denne helga i april/mai. Da er du jo med å støtter vårt arbeid i å gi folket en uavhengig festival som jobber på frivillighet for å gi deg store konsertopplevelser. Jeg håper å se dere der, rock on!»