Oslo 6. desember, du kan vinne to billetter.
Wail, metal utenfor trendløypene
Bilde, fotograf: Kristian Johnsen
Overskriften er hentet fra min anmeldelse av bandets nye skive, ‘Civilization Maximus’, som fikk god behandling her på Heavymetal.no, og som fortsatt ligger og spreker seg på random-lista på telefonen når jeg er ute og sykler. Vi snakker lett progressiv og klassisk metal med driv, detaljer og en vokal som legger seg godt høyt – men uten at det blir fistel. Det er kraft og knyttneve i mye av det som skjer i løpet av skivas spilletid. Sjekk hva bandet hadde av svar på det jeg lurte på.
Les hele anmeldelsen HER
.
Nå er skive nummer to ute, og jeg var vel ikke innom dere på debuten, kun i form av anmeldelse. Så, velkommen! Og Lillehammer, det er ikke verdens navle når det gjelder metal, hva skjer? Og hvordan er miljøet der?
«Tja, det er da ett og annet band som har kommet ut av Lillehammer. Det sagt så er vel miljøet der for metal ikke veldig ulikt resten av landet; man klamrer seg gjerne til den ene lokale scenen som tør å gi metalbanda en sjanse. For Lillehammer sin del er dette Felix pub og scene, som fort blir vår hjemmebane.»
Debuten imponerte, nyskiva også. Hva er det dere spiser? Jernholdig kost? Og hva slags inspirasjoner ligger til grunn? Er dere type gamle nok til å ha opplevd gullalderen? Eller har dere sett dere tilbake og bare skjønt at det var bedre før?
«Jernholdig grus toppet med chili er en gjenganger! Inspirasjon kommer fra så mangt, medlemmene i Wail har vid spredning i både musikalsk bakgrunn og preferanser, men fellesnevnern er fort heltene fra den såkalte gullalderen.»
Bilde, fotograf: Kristian Johnsen
Selv hører jeg en del Maiden, naturligvis, men også litt mer obskure band som Crimson Glory (ikke så mye) og Lizzy Borden (litt mer). Hvor langt på jordet er jeg? Eller treffer jeg kanskje blink?
«Tja, men blir jo et resultat av hva man liker å lytte til. Etter hva vi som er samlet her i kveld vet er det ingen i bandet
som har videre kjennskap til nevnte band her med unntak, men etter å ha hørt kan vi godt forstå hvorfor du nevner
Crimson Glory
og
Lizzy Borden
!
Vi har jo alle et forhold til Maiden, men det er bare ett av mange band fra mange sjangre som har inspirert oss opp igjennom.
Forøvrig er det viktig å poengere at vi ikke er et retro band, vi lager dog musikk som føles riktig for oss i øyeblikket
og de som forventer retro kan bli fryktelig skuffet rundt neste hjørne.
Denne skiva ble vel i hovedsak sydd sammen i nedetiden vi opplever i samfunnet. Eller var dere i gang med prosessen før dette? Jeg meldte vel inn første singel i starten av juni.
«Prosessen med denne plata startet så fort debuten, Resilient, var ute av døra, og siste hånd på innspillingen ble gjort i februar 2020, med mix og master ut mars. Denne plata ble altså gjort relativt klar før nedstengningen.»
Hvor spilte dere inn? Og hvordan var opplevelsen? Jeg har lite info på denne biten. Og kontra sist? Var det lettere denne gangen? Litt mer oversikt på hva dere ville, hvordan soundet skulle være?
«Vi spilte primært inn det instrumentale i Southern Eel Studios i Lillehammer og vokal i Studio Betula i Hamar. Opplevelsen var så god som et studioopphold kan bli for et band som foretrekker å stå på scenen fremfor låst inne i en boks. Men gleden av å få et godt produkt i andre enden er ikke til å kjimse av!
Prosessen denne gangen var litt forenklet, og dermed også mer effektiv. Ikke minst var vi bedre forberedt.»
Skiva er jevnt over skodd på samme lest i kvalitet, et par sanger skiller seg ut for meg som hakket over, men det er en grei nerve hele veien. Har dere selv favoritter? Og hvorfor?
«Det som for oss som gjør denne skiva til et verk vi er stolte over er at låtene er så varierte at hvilke som er favoritter varierer dag til dag.
Her har vi valgt ut i skrivende stund, en låt hver i ingen betydelig rekkefølge:
- Overwhelming
- No Hesitation
- Down the mountain
- Endless Repetition
- You’ve got nothing.»
Jeg slår et slag for denne:
Hvem er dere forresten? Medlemmene? Og hva har dere gjort før, samtidig, som Wail?
«Wail er 4 enkle karer fra innlandet som en dag støtte på en snodig mann med hvit dress i skogen. Han hadde noe på hjertet, og budskapet måtte lydfestes.
Tidligere har flere av oss spilt sammen siden oppveksten, men det ble brå endring så fort den hvite mannen i skogen kom inn i bildet.»
Wormhole Death kjenner jeg godt til, uten at jeg skal si at jeg forventet at de dro inn denne typen klassisk metal. Hva slags samarbeid har dere? Får dere noen støtte? Eller er det innspilling på dere og resten på de?
«Ja, musikalt sett så ligger vi vel på siden av snittet av hva de ellers har i stallen, men det kan hende at de missforsto oss da vi sa vi spilte ekstremistisk metal og tolket det som ekstrem metal.
WHD bidrar med distribusjon og promotering, ellers har vi tilgang på deres nettverk for opptrykk av fysiske enheter og PR-apparat. Vi er ikke knyttet videre opp mot dem utover denne utgivelsen i skrivende stund, men vi får se hva fremtiden bringer.»
Tilbakemeldingene begynner å tikke inn, har dere fått en oversikt på hva snittet ligger på? Hva folk og anmeldere mener?
«Da det kommer til anmeldelser har det utelukkende vært overveldende positivt med unntak av en anmelder som mente at sangeren var litt for sint igjennom hele skiva. Heldigvis har ikke sangeren tilgang/mulighet til å lese anmeldelser, for da vi kan bekrefte at han var på sitt roligste under innspilling av denne platen ville det være veldig svært uheldig om han skulle komme over slikt vås.
Han holdes forøvrig i skyggene for positiv omtale da noe annet kan resultere i både mer høyde under hatten og enda mer skriking i mikrofonen.
Fra enkeltpersoner ser vi at de folka følger den mer kommerse delen av metalverdenen, de banda som følger strømmen både basert på sound og grad av ekstreme elementer i musikken ikke helt forstår seg på det. Flertallet av kommentarene er positive, og er gjerne folk som lar seg inspirere av ny musikk, gir det en sjanse og ikke er låst på at det skal være sånn før en liker det.
Vi har dog fått noe kritikk for å ligne for mye på Iron Maiden/Metal Church/Judas Priest/Mötley Crüe/Dio/… med mer. En skulle tro det var litt bredde i den boksen der? Det er klart det ikke er noen hemmelighet at inspirasjon er hentet fra tidlig maiden og
Priest
osv, men da er det attitude/energi fremfor melodirapping.»
Og jeg vil tro at Wail har større mulighet for suksess i andre deler av verden, har det begynt å materialisere seg et mønster?
«Ikke i noen stor grad , lyttermassen er ganske jevnt spredd utover hele verden. Det er kanskje ikke helt uventet at det i en viss grad peker seg litt ut i Sør-Amerika og Sør-Europa.»
Da har vi vel et lite mønster :).
Og hva slags feedback har dere fått her hjemme?
«Feedback hjemmefra har egentlig latt seg vente på. Vi har knapt noe nettverk i Norge og erfaringsmessig så har ikke norsk presse vist store interessen for oss. Rart egentlig, vi ser jo veldig kredible ut? Vi har dog fått til noe her hjemme også! Endless Repetition, første singel ut, fikk en spin på Radio Rock og lovord fra Torkil Torsvik. Artig! Det tikket også inn veldig hyggelig anmeldelse fra Metal Hammer, så helt mørkt er det ikke!»
Coveret er bra, ligger det en tanke bak dette? Har tekster, tittel og cover kanskje en sammenheng?
«Takk for det Yngve! Vi er veldig fornøyd med det selv. Vi har brukt Thomas Kirkeberg til alle artworks siden dag 1, og han er et talent ut av en annen verden som klarer å oversette konsentratet av en tekst til artwork. Fysisk format har slippdato 20. november forresten!, med 12 sider booklet som også har med samtlige artworks som har blitt gjort av Thomas for denne slippsyklusen.
Debutplata gjorde et dykk ned i tribalisme, og Civilization Maximus spinner videre på dette med en dreining mot hjernevasking. Nøkkelen for å dekode tekstene i Wail er så enkelt som å se hva som blir sagt fra et kultistisk/ekstremistisk ståsted. Såvidt vi vet er det få som tør å plukke opp mørket og galskapen som skjer i vår samtid og putter en satirisk spin på det og presenterer det som heavy metal. Oppskriften er åpenbar for oss.»
Jeg er svært glad for at dere vil stoppe innom her, og tusen takk for støtten i form av annonsen! Har dere noen avsluttende ord, noens om trenger en dask, ros, noen rundt bandet som er viktige med som ikke folk ser?
«Vi vil gjerne rose venner og familie som både bidrar og støtter den meget egoistiske band tilværelsen Thomas Kirkeberg for å bidra med det visuelle, Ricky Daga ved Titans Lab for fantastisk mix og master. Og takk til deg Yngve for at du rett og slett gidder/orker å være et lys i metal media-mørket!
Massive dasker går ut til alle disse som prøver å livnære seg på håpefulle artister som prøver å få sin sjans i havet ved å ta blodige priser for labert arbeid»