Night King, klassisk inferno

Night King 24 (2)

«Night King ligger stilmessig plassert i et litt uvanlig terreng der riffbasert og midtempo hardrock/metal ala Dokken og kanskje litt neoklassisk metal gjør seg gjeldende. Mørk hardrock med denne 70-tallsvibben greit sydd inn i sømmene.»

Det var et utdrag fra min anmeldelse av albumet Night King slapp nylig. Sjekk hele anmeldelsen HER
.

Night King, klassisk metal, I dobbel forstand. Velkommen til Hmno, hva skjer i livet akkurat nå? Både med musikk og ikke?

Thomas: «Som deg Yngve, så jobber jeg i helsesektoren, bare her nede i Danmark, og som fysioterapeut, og stortrives med det. Etter noen hektiske måneder med å tegne cover/booklet, er det nå maks gass med å skrive ny musikk på livet løs, en fantastisk følelse. Det er jo kjekt å utfordre knollen med nye ting, men det jeg brenner for er jo å skrive musikk.

Roar finner du nok på tur i den norske fjellheimen, eller så nørder han med et eller annet. Jeg vil påstå at han er så nerd at hadde han blitt utfordret til å bygge en månerakett, ja så hadde han klart det også, og sikkert oppfunnet et nytt varme-isolerende stoff i prosessen.»

Night King@Facebook

Dere to har jeg ikke linker til tidligere prosjekter, som jeg kan huske nå, hva har dere gjort før? Jeg vil tro dere ikke er konfirmanter, hehe, og siden dere også legger der ei en slik 70-talls, og litt 80’s, stil, er det kanskje basert på noe dere likte i oppveksten? 90-tallet nevnes også, men der sliter jeg med å høre så mange referanser fra, om ikke man mener de gamle banda som eksisterte på den tiden? Eller type nyere power ala Rhapsody?

Roar: «Jeg har spilt gitar i diverse lokale band i Sunnhordland siden jeg var rundt 15, innenfor ulike sjangre. Thomas har jeg kjent i rundt 20 år, men det ble aldri noe samarbeid før han inviterte meg til å spille på en soloplate han jobbet med i 2018. Etter hvert som mitt bidrag ble mer omfattende enn gitarspill, utviklet det seg til å heller bli et konsept eller band om du vil. Vil fant felles referanser og inspirasjon i den musikken vi vokste opp med, riktig nok med en betydelig aldersforskjell mellom oss, og det dannet grunnlag for musikken du hører på albumet. 

Når det gjelder 90-talls-inspirasjonen har du nok et poeng i at det ofte handler om hvordan band fra 70- og 80-tallet låt på 90-tallet. Så kanskje det handler om at jeg for min del er veldig glad i hvordan platene fra 90-tallet låter.»

Thomas: «Jeg har vært med i noen forskjellige band her i Danmark, men dessverre ingenting som kunne erobre prinsessen og halve kongeriket. Altså jeg tror bare den storken som skulle levere meg, avleverte meg 20-30 år for sent.

Jeg tjente tidlig penger nok til et stort Hi-fi anlegg, og var fortapt fra verden i diskomusikk og dypbass – til min far fikk nok, og sa at nå skulle vi teste hva anlegget kunne – sett den her på: Black SabbathSabbath Bloody Sabbath, og da var det i grunnen gjort. 70- og 80-tallet er jo proppet av god musikk i mine ører, men jeg leste jo Scream Magazine i starten av 00-erne, og stod nede hos den lokale platepusher nesten hver dag etter skolen for å finne nytt gull. Det var jo noe nytt gull fra den perioden også, men jeg synes at spesielt de gamle dinosaurene hadde virkelig god lyd på 90-tallet.»

Skiva er bra den, det tok noen runder før jeg knakk koden, før jeg fikk låtene litt greit under huden, men nå fikk filene sneket seg godt inn i systemet. Hva er tanken med skiva? Å følge opp med gigs, promotere mye? Eller bare slippe den, ta det dere kan få av anmeldelser, intervjuer, og så fokusere på andre aspekter i livet?

Roar: «Tanken var nok å se hva som kom ut av vårt samarbeid. Om vi blander våre uttrykk og inspirasjonskilder, hva kan vi få ut av det? Det er kanskje mer en oppdagelse enn en bevisst musikalsk agenda. Vi ville få ut musikken og så se hva som skjedde og om den fikk et liv i strømme verdenen. Vi har et begrenset pr-apparat, så vi er jo helt avhengige av at musikken finner veien frem til de rette folka. Å følge opp med gigs er jo utfordrende i og med at vi bor i to forskjellige land. Men på lang sikt holder vi alle dører åpne. Hovedfokuset nå er uansett digital distribusjon av Inferno (albumet) og så jobber vi for fullt med oppfølgeren.»

Kun digital utgivelse? Vil denne bli å oppdrive på cd eller lp? Eller er det kun digitalt som gjelder?

Roar: «I utgangspunktet er det kun digital utgivelse. Men, vi har fått en del spørsmål om det i det siste, så kanskje vi må revurdere? Vi har brukt mye tid på visuell utforming av coveret, så det er jo synd at det ikke kommer til sin rett. Men, det er jo dessverre også der et spørsmål om penger.»

Thomas: «Både meg og Roar har vært av den typen som setter oss ned å lytter til en plate, mens vi ser igjennom cover/booklet, og synes det er utrolig gøy å gå på oppdagelse i en plate på den måten, for det gir bare en ekstra dimensjon med hele opplevelsen. Jeg har faktisk trykket opp noen hefter i cd-format, og har et par stk. til overs dersom noen er like nerdete som oss, og vil ha den visuelle biten med – signert selvfølgelig. I så fall skriv til DENNE MAILADRESSEN

Hvordan var prosessen med å spille inn? Og gjorde dere alt selv, eller hadde dere med dere gjester?

Roar: «Vokalen er spilt inn i Danmark da Thomas bor der. Resten er spilt inn her i Bergen. Så filer sendes frem og tilbake. Det er vel sånn det ofte blir i 2024. Platen er masteret av Dag Erik Nygaard i BergenLydstudio

Thomas: «Vi har en god venninne av meg med på introen i Fall From Grace, hun heter Simone Østergaard, og synger så vakkert at gåsehuden spretter frem bare hun åpner munnen. Hun er en av dem som bare kunne stått og sunget opp fra telefonkatalogen, og man ville lytte. Så hvis alt går etter planen, er det ikke det siste vi har hørt fra henne. Det er også en historie om Eric Zimmerman på trommer, men den kan man finne i våres booklet.»

Foreligger det planer om neste utgivelse allerede? Det er faktisk ikke så uvanlig måte å jobbe på 🙂

«Vi har en masse låt skisser klar, så våre mål var å se om vi kunne klare å ha ny plate klar om 1 år, da vi har lært en masse av prosessen med denne platen. Men vi er jo begge tidsoptimister, og som en klok mann jeg kjente sa til meg en gang: Man skal alltid ta den tiden man tror man trenger til et prosjekt, og gange det med pi – og det har han jo i mange tilfeller rett i :-).»

Hva legger dere i tittel og cover? Er de koblet sammen på noen måte? Inferno, fyren som sikkert er nattens konge? 

Roar: «Han du ser på coveret er maskoten vår Gorm. Han er vår Eddie. Så han vil nok dukke opp her og der fremover. Vi vet ikke så mye om ham enda, men historien hans kommer kanskje frem etter hvert.»

Thomas: «Jeg synes jo det er litt spennende å ha en tittel som Inferno, hvor man ville forvente flammer osv., men hvor coveret er mer blåtone og kalde farger, med en fyr som sitter ensomt på en trone. En fin kontrast til hva man ville forvente, og forhåpentlig kan det sette i gang litt tanker i folk, hva er inferno? Jeg anbefaler igjen å se bookleten for platen, for mer dybde med hele platen. Men til å begynne med kan man ta en kikk på baksiden av coveret, hvor har vi forsøkt å få inn en masse elementer fra tematikken på platen, så der er ihvertfall en liten historie (se evt, facebook/instagram siden vår for bilde).»

Og tekster? Tematikk? Noe spesielt dere vektlegger? Har dere for eksempel en agenda, budskap? Eller er det fantasy, fiksjon, som gjelder?

Roar: «Tekstene tar utgangspunkt i klassiske tema som, krig, hat, nåde, tilgivelse, håp etc. Noen av tekstene bruker allegorier eller viser til myter, som Ikaros og Lucifer. Men, med alle tekstene kan det trekke paralleller til våre moderne liv. Tekst er jo også estetikk, så ordlyden i de må jo også matche stemningen i musikken. I utgangspunktet er teksten ikke ment som fantasy. Men, om folk tolker dem i den retning er det egentlig bare kult.»

Gigs, planlegger dere konserter? Og er det eventuelt bestemt hvem som skal være med og spille live?

Roar: «Det er selvfølgelig en drøm å sette sammen et liveshow av dette. Vi får se. Først og fremst vil vi få ut mer musikk som overgår det vi alt har laget. Det er målet nå.»

Thomas: «Men hvis de rette gigs dukker opp, går vi langt for å få sirkuset på veien.»

Night King 24 Foto Kristin Stavland Bakke

Bilde, fotograf: Kristin Stavland Bakke

Hvorfor bare to? Er det, og vil forbli, et prosjekt? Eller har dere lekt med tanken på å utvide til fullt band om det går bra med skiva?

Thomas: Vi er et godt sangskriver team – så det vil nok forbli grunnstammen i Night King, da flere kokker ofte blir mer søl. Men til livebandet vil vi virkelig finne en trommeslager som har groove, timing, og den rette gnisten til vår musikk. Bass og keyboard kjenner vi litt folk som vil kunne trå til, men hvis det er noen der ute som brenner for det her, og har skills, så ta endelig kontakt.»

Så, hvilke band/artister er favorittene deres? Da tenker jeg ikke på hva som har inspirert Inferno nødvendigvis, men det dere elsker og spiller til vanlig.

Roar: «Jeg er inne i en Ramstein-periode, jeg synes det de driver med er utrolig kreativt. Har alltid vært svak for band som går sin egen vei og gjør noe som er litt smalt, men som likevel får stor appell og lykkes med å treffe et stort publikum. Jeg henter nok mest inspirasjon fra musikk utenom metal-sjangeren, som for eksempel Susanne Sundfør og Røyksopp

Thomas: «Du kan vel ikke helt snike deg utenom litt Dio, Ozzy, Dokken og TNT Roar? ;-).»

Jeg hører også på mye forskjellig: Bruker faktisk Spotify meget aktivt til å finne ny hard rock/metal musikk – mitt seneste funn er Myrath + en masse andre, det er virkelig mange spennende band der ute. Jeg elsker filmkomponistene John Williams og Alan Silvestri, men det er mange gode å ta av. Hører en del på irsk musikk også, og blant skissene jeg sendte til Roar i starten var en del sanger med folkaktige hooks.

Roar liker absolutt ikke den slags musikk – så alle mine forslag med snev av den slags folk elementer, ble jorda ganske resolutt :). Når jeg skal slappe helt av er det beste i verden å høre vokalen til Eric Adams, den mannen kan virkelig synge!»

Da takker jeg for laget, ønsker dere lykke til framover, og hold meg oppdatert, , så hiver jeg ut nyheter til leserne når det skjer noe. Har dere noen avsluttende ord, merch, linker, folk som må takkes, som har hjulpet bandet, men som kanskje er litt glemt eller i skyggen…? Her er et flott sted å samle alt slikt:

«Tusen takk for intervjuet Yngve, og takk for all den tid og engasjement du legger i norsk metal, det står virkelig respekt av!»

Inferno by Night King