Vinner av billettene ble:
70-tallsparty i katakomben
Catakomb drar på med inspirasjon fra tiåret de kuleste ble født.
Haha, neida, men 70-tallet har inspirert og inspirer så mange, og når det gjelder Catakomb, har denne symbiosen blitt velfungerende. Selv om de kanskje ikke lå og skrek på fødestua før litt senere.
Men halla, da er det på tide å legge bort solkremen, løfte bort steinluka og senke seg ned i katakomben. Hvordan er livet der nede? Alt står bra til?
«Halla! Nei, solkremen er fortsatt høyst aktuell for sånne skumle nattedyr som oss, men steinluka står på vidt gap! Alt står bra til her i en hektisk hverdag, hehe. Og du da?»
Her har det gått litt tid siden intervjuet ble gjort, men jeg må si at jeg personlig er veldig glad i den mørkere tiden, med litt kjøligere luft og ikke full sol. Men musikken til Catakomb og andre tunge orkestre, de kan spilles uavhengig av hvor vi er på kalenderen. Svart kaffe og doom passer glimrende når man holder på å dø av varme.
Catakomb, stavemåten, hvorfor? For å skille seg ut, unngå andre navn, forvirre slike som meg?
«Vi valgte stavemåte kun for å forvirre deg, Yngve! Neida. Det er rett og slett så kjedelig at vi ikke vil forveksles med alle andre band som heter det samme. Også ser det mye kulere ut, spesielt med en så fet logo vi har fått fra Per Wiberg!»
Musikken ligger ikke såååå langt fra det et par av dere har vært med å lage i Hex A.D., er det 70-tallet som stort sett pirrer?
«Godt observert! vi har ikke for vane å gå over bekken etter vann, som det heter, og vi er jo særdeles glad i 70- og 80-tallet alle sammen. Vi hører jo stort sett på de samme bandene innad i gjengen, og det skal sies! Catakomb, Hex A.D. og noen andre unsung heroes er en stor vennegjeng der alle spiller med alle. Selv føler vi jo at vi driver med helt forskjellige ting i de forskjellige banda, men morsomt at linken er så tydelig!»
Fire låter, konsept, hvorfor valgte dere dette som basis for utgivelsen? Apokalypsen? Kanskje fordi dere er litt som meg, dommedagstenker? Verden får vel snart besøk av de fire rytterne :).
«Det er en morsom historie! Ideen for temaet kom på øving etter mye surring uten en fast plan. Det er faktisk konseptet som gjorde at bandet fikk en klar stemme! Alt dette skjedde før pandemien, så vi har jobbet lenge med det. Og ja, vi har rukket å skrive flere låter. Neste plate blir en ekte gysare!»
Og til info skal bandet i studio i midten av februar for å spille inn debutskiva, DET gleder jeg meg til. For det er svært fett det de holder på med, og de har vist at de lager musikk som er variert og vil bli enda bedre på en fullengder.
«Men uansett, vi ble overbevist om at det vi jobbet med var riktig da verden gikk i lås, og første låta vår, Pestilence, ble et faktum. Da ble konseptet spikret i stein, og vi kjørte på.»
I anmeldelsen min kommenterte jeg en av låtene i at enkelte partier ikke helt fungerte, men når jeg sitter her og editerer et par dager før publish, funker den mye bedre. Men fortsatt den av de fire som trakk det korteste strået. Så anmeldelser skal tas med en klypes alt opp mot levetid, for det har man ikke alltid luksusen av å drive med når alle banker på døren samtidig. Les anmeldelsen HER.
Produksjonen, den er flott! Den kler og legger alle instrumentene og vokalen veldig bra på nivå. Hadde dere noen referanser med dere inn? Jobbet dere for å låte litt retro? Man hører jo at trommene for eksempel ikke er ihjelbehandlet :).
«Ja, herregud! Vi er strålende fornøyd med produksjonen! Det kan hende det er her linken til Hex er tydeligst, da vi har brukt den samme arbeidsmodellen og de samme folka bak spakene som det Hex gjorde på Netherworld Triumphant og Astro Tongue in the Electric Garden. Det er faktisk spilt inn i stua hos en veldig god venn av oss, før det ble sendt til maestro Vegard Liverøed for mix.
Vi føler oss veldig heldige som kan kalle alle disse flinke folka for venner og en del av den innerste kretsen. Catakomb er ikke bare et band i øynene våre, men et helt lag av folk i manesjen også.»
Presenterer dere bandet for oss? Og gjerne om hva medlemmene har gjort før og gjør parallelt med Catac, argh! CatKomb!
«Ja, nå passer det godt å presentere. I all hovedsak er Catakomb en trio. Nikolas synger og spiller gitar, Ani på bass og Mats på trommer. som du vet, så spiller Mats også i Hex A.D., der Ani også har gjort noen stunt på bass når Are ikke kan. Hun har også fartstid fra et David Bowie-tributeband som gjorde stor profil i Vestfold før de tok pause. Nikolas er vel the new guy på laget, da han ikke ble med i bandet før plata nesten var ferdig spilt inn. Han har også rukket å bli fast lydmann for Hex ute på veien. Utover det er det vel det vanlige som alle andre? Jobb og hus og regninger. He-he.»
Aldri hørt om.
Coveret er imponerende, det tror jeg kanskje vil være en salgsfremmende faktor., Hvem, dyrt?, hva fikk vedkommende av pekepinner, eller er det et eksisterende verk? Jeg vet du fortalte litt rundt dette sist vi møttes, men da var det 30 000 andre rundt oss og kaklet….
«Coveret er noe av det vi er mest fornøyd med å få landa på den plata her! Som vi vet er det jo en temaplate om apokalypsens fire ryttere, og da tenkte vi at coveret burde speile temaet. Mats er en luring med for mange teite interesser, deriblant historie, kunst og kultur. Han fant rett og slett et verk av den britiske dikteren/kunstneren William Blake som heter Death on a pale horse, og vi ble helt besatt på å skulle bruke nettopp dette verket (som er malt i 1800) som cover. Det ble ivrig mailing frem og tilbake mellom oss og Cambridge University i England, så dette var ikke bare bare å få ordna, men det landa til slutt!»
Hvordan ser timeplanen ut da? Denne utgivelsen kom ut i fjor sommer, har den resultert i spillejobber, intervjuer…? Eller tar det tid?
«Ting tar tid er et slagord som dessverre stemmer alt for ofte, ja. Timeplanen virker kanskje litt tom utad, men det er fordi vi er hardt i gang med å få debutalbumet ut, så vi har noe mer å kunne tilby folk! Vi har noen jobber på boka, og har også vært i bevegelse i løpet av høsten, men det har nok vært mest for oss selv på øvingsrommet ja. Om EP’n faller i smak, vil nok plata bare bli mere snax i godtposen å kose seg med.»
Dere er under Crime Records’ vinger, hvorfor? Og hva gjør de for dere? Og var det dere som ble spurt eller lå dere i fosterstilling på trappa til sjefen der helt til det ble deal?
«Vi dumpa borti Crime Records i Oslo, faktisk! Vi kom i prat med dem da de tilfeldigvis sto bak oss i kø på vei inn til en progkonsert på Sentrum Scene. Der fant vi fort ut at et gjensidig samarbeid hadde vært lurt, så vi holdt tråden og har endelig fått gitt ut plata med dems hjelp.»
Og hvordan er engasjementet i Hex A.D. for tiden? Det har vært litt stille, selv om det har skjedd noe. Er det derfor du og fruen har samlet dere i Catakomb (se der!!) fordi dere hadde mye dødtid og ville spille mer? Eller har dette ligget og ruget på seg i lang tid?
«I Hex A.D.-leiren skjer det mye om dagen, men det er vel også slikt som regnes bak kulissene. Vi har nettopp gjennomført noen herlige konserter der vi spilte Delightful sharp edges i sin helhet. Konserten fra Bølgen kulturhus, i Larvik er å finne på Youtube til de som er interesserte! Det kommer også mer gøy derfra snart!»
Jeg er alltid her, og er det noe hiver du nyheter over på meg og leserne. Tusen takk for at du/dere tok dere tid til å henge her på Heavymetal.no, det setter jeg stor pris på! Avslutt gjerne med noen ord om du har noen kloke ord, oppfordringer, linker, hat eller elsk, whatever:
«Tusen takk Yngve!! Selvfølgelig hiver vi nyheter din vei! Det er alltid hyggelig å henge med HMNO. Vi bøyer oss i støvet og tar av oss hatten for den eminente jobben du gjør for å holde Heavy-Norge oppdatert på alt som kryper og går! Og folkens, vær klare! Catakomb er her for å bli. Bli vant til å høre om oss, for vi forsvinner ikke! Råkk the fuNk out!!»