Oslo 6. desember, du kan vinne to billetter.
Pigeon Lake, gale proggere
‘Tales Of A Madman’, bandets forholdsvis nye skive, imponerte og fikk en grei syver av meg forleden. I anmeldelsen skrev jeg blant annet «…Utover skiva åpenbarer det seg at ikke alle sporene er like bra, men de prøver, leter og eksperimenterer, og enden på visa er at skiva lett kan nytes for en som er glad i musikk som ikke følger de rette linjene.» Et slikt band med en slik skive kan jo ikke bare flyte forbi usett eller uhørt, følg med når jeg og bandet prøver å sy sammen en grei og informativ story.
Jeg måtte jo stoppe innom dere, ikke bare fordi dere var så kule å sende fullversjonen av skiva til redaksjonen, men fordi skiva rett og slett er bra. Takk! Og takk for at dere tar dere tid til å henge her på Heavymetal.no
Chris: «Bare hyggelig! Kult å høre at skiva vår falt i smak, varmer godt en sur høstkveld.»
Jeg fant en del tøft på Tales Of A Madman, men også en følelse av at dere fortsatt leter bittelitt etter en identitet. Er dere der selv? Eller er dere sykt uenig med den påstanden?
Chris: «Er nok ikke sykt uenig. Jeg tror kanskje vi har noe å gå på ift. identitet, da vi fire ikke hadde spilt sammen mer enn 9-10 måneder før vi gikk i studio. Vi har attpåtil tydelig forskjellige musikalske bakgrunner, som nødvendigvis ikke har rukket å smelte sammen helt enda.»
Magnus: «Vi er i den gata vi vil være, men har noe å gå på, og som Chris nevner, er det store variasjoner i inspirasjonskilder hos oss i bandet.»
Musikken er mangehodet, fra drivende rock og progressivitet til hardere saker som ligger i nabolaget hvor for eksempel Opeth leker seg. Og er stilen inspirert av spesielle band? Hva sier dere til folk som spør hva dere ligner på?
Chris: «Det store marerittspørsmålet hvem ligner dere på? Jeg sliter stadig med å gi et godt svar der, men Opeth, Katatonia, Mastodon og Stonegard har gått igjen hos anmeldere. Personlig hentet jeg mye inspirasjon fra nevnte Katatonia, samt Alice in Chains (spesielt fra
Black Gives Way to Blue-skiva) og KITE.»
Magnus: «Jeg vet ikke helt hva jeg skal svare. Alle hos oss har forskjellig bakgrunn, med inspirasjoner fra alt fra hardcore til death metal. Selv har jeg hentet inspirasjon fra hardere metall, men også artister som Susanne Sundfør og Maria Mena på grunn av stemning og melodibruk.»
Er låtene et resultat av flere kokker og masse søl, eller er det i hovedsak en låtskriver, og de andre følger opp?
Chris: Låtene på denne skiva er i hovedsak skrevet av undertegnede, i det minste grunnskissene. Jeg satt en periode mye og puslet med ideer og riff som ble slengt sammen i Cubase eller Guitar Pro, med programmerte trommer til. Alt har dóg blitt revidert og endret på underveis av de andre gutta, et par av låtene høres drastisk forskjellige ut fra skissene de engang var.»
Magnus: «Nå som vi har satt line-up’en skikkelig, vil det nok gjenspeile seg i fremtidig materiale, da vi har muligheten til å skrive alt sammen fra bunnen av.»
Dere har spilt inn selv, det liker jeg. Og det ble et bra produkt også. Hvorfor valgte dere dette alternativet? Noen mener jo at det er lurt å plasser bort slike jobber. Var det en nødvendighet grunnet mangel på spenn og god tilgang til eget utstyr? Eller var dette løsningen som hele tiden var den beste for dere?
Chris: «Vi er tre stykker i bandet som er utdannede lydteknikere, og vi spilte inn albumet mens vi gikk på NorOff. Vi hadde studio og utstyr (pre-amper, compressorer og mikrofoner) som holdt mål til rådighet, samt trua på egen kompetanse. Det kom vel fram til at vi måtte opp i en ganske røslig dagspris i et eksternt studio for å få bedre resultater.»
Magnus: «Det er aldri negativt å spare penger, og vi brukte heller pengene på skikkelig mix og master, henholdsvis hos Jørn-Arild Grefsrud ved Tuft Studio (som er helt rå på rytmeegg), og Acle Kahney ved 4D Sounds i England.»
Og kom dere i mål? Nå som skiva har vært ute litt, og dere har hørt låtene plenty, er det noe i retrospekt som kunne vært gjort annerledes, ting dere irriterer dere over?
Chris:»Jeg føler vi kom i mål ift. de målsetningene og håpene vi hadde før vi gikk i studio. I retrospekt er det som regel noe man skulle ønske man hadde gjort annerledes, eventuelt lagt til/fjernet – og dette er intet unntak, iallefall for min del.»
Magnus: «Overraskende lite. Det er et par momenter her og der, småting her og der – dog er det ting vi sannsynligvis er de eneste som legger merke til. Det er som regel alltid sånn. Alt i alt synes jeg vi kom i mål.»
Det er en skive som ikke er veldig kommersielt satt, musikken krever en del av lytteren, selv om det er masse tilgjengelig materiale og saker som går rett inn og fester seg. Er dere fornøyd om skiva får innpass til en nisjebasert lytterskare? For Vglisten er nok utenfor rekkevidde 🙂
Chris: «Nisjebasert eller ei, jeg er fornøyd bare folk gir musikken vår en sjanse. Per dags dato har jeg personlig slitt med å finne annen musikk som er helt i vår gate, ikke nødvendigvis fordi vi er så jævlig unike og særegne, men kanskje fordi vi blander elementer og/eller sjangertrekk på en litt uvanlig måte?»
Magnus: «VG-lista var aldri i planene eller rekkevidde uansett. Vi er per definisjon på det punktet at vi lager musikk fordi vi har lyst, og ikke fordi vi skal bli rike av det.»
Hvor holder dere hus? Og hvordan ble bandet dannet? Får vi en storylinje på Pigeon Lakes fartstid?
Chris: «Tre av oss holder til i Oslo, samt én i Lillestrøm! Bandet ble dannet, første gang, våren 2011 på Follo Folkehøgskole, som et internhumoristisk prosjekt rundt hvor lett det er å lage typisk sørstats-hardrock. Etter det, gikk prosjektet brakk, men gjenoppstod måneder
senere da jeg bestemte meg for å gjøre det til et seriøst prosjekt.
Jeg fikk med trommeslager Andreas Prestby (som fortsatt hamrer i vei på lokk og cymbaler) og en bassist i januar 2012 (ble erstattet av nåværende bassist Anders Børresen i februar 2013). Magnus Engemoen slang seg på som leadgitarist samme høst, og den sjølproduserte EP’en I: Mindrape EP ble gitt ut november 2012.
Etter det har det gått slag i slag med spillejobber og albumskriving frem til Tales of a Madman ble gitt ut 15. august i fjor! Vi har allerede
rukket å oppleve mye fett, både spillejobber med større band på flotte scener, samt vår første utenlandsgig i desember i fjor på Gran Canaria.»
Så langt, hva har dere høstet av frukter i kjølevannet av skiva?
Chris: «Først og fremst mye meget gode tilbakemeldinger fra både anmeldere, andre musikere, samt fans. Skiva ble blant annet anmeldt til en flott firer hos Scream Magazine, med omtale at vi er et band metallen i Norge trenger videre. Det inspirerer selvsagt stort.
Vi har også hatt flere voldsomt morsomme spillejobber i support for skiva etter slippet, spesielt i Hamar (Rocktober på Sebs Hotel) og Drammen (Music of Mass Destruction på Union).»
Magnus: «Vi har nådd ut til flere folk, solgt noen skiver utenfor våre egne landegrenser, vi har fått mange gode tilbakemeldinger, og det virker som at vi har fått laget en god bunnlinje for å holde på videre.»
Har dere knyttet til dere eksterne hjelpere? Booking, promotering? Eller gjør dere alt selv?
Chris: «Vi har stort sett gjort alt selv hele veien, noe vi fortsetter med nå også. Vi har dog hentet inn litt ekstern hjelp ift booking fremover, nå nylig hos RA Booking, som Trond
Tertnes driver (han driver også RockArt Festivalen). Det er et samarbeid vi ser voldsomt frem til å se fruktene av. Vi ser også etter partnere til promotering, da vi fire i bandet kun har en viss rekkevidde.»
Jeg takker stort for at dere ville svare på mine spørsmål, og til slutt, har leserne? En oppfordring om å sjekke ut bandet kanskje? Linker?
Chris: «Vi stikker i studio for å spille inn fem låter live in studio med video om få uker – et prosjekt vi har stor tro på at kommer til å bli fett! Det vil bli lagt ut på YouTube, og spredd som pesten via sosiale medier. Følg med på Facebook
om man vil, hør skiva vår på Spotify (Pigeon Lake – Tales of a Madman ), og for all del, om du synes det er fet musikk, ligger den til salgs på Bandcamp
.»
Det kommer et par konserter med Pigeon snart, om du bor i Hamar og omegn er det veldig greit 🙂
Sammen med thrasherne i Tantara skal Piegon Lake spille på Hamar Kulturhus 30. april (Under 18), dagen etter, 1. mai, er det scenen på Sebs Hotel som skal slites ned,.