Oslo 6. desember, du kan vinne to billetter.
Pigeon Lake, skiveinnspilling i Italia
Pigeon Lake har jeg presentert her på Heavymetal.no tidligere, men for dere som lurer, dreier det seg om progressiv rock, og metal. Leser man beskrivelse de selv har lagt inn på Facebook, er det metal/hardrock, men jeg står på mitt og inkorporerer prog også. Denne uka kommer stikker bandet til Italia for å spille inn sitt andre (?) album, og det første som er underlagt et plateselskap. Jeg hooket opp med bandet for å få litt insight i hvordan de planlegger oppholdet, og litt om endringer i lineup-en.
Så, plateselskap og greier. Jeg fikk med meg at det var italienske Wormhole Death som signerte dere, og de vet jeg har en klausul på at banda må ned og bruke dems studio? Det er slik, ikke sant?
«Dette stemmer, Yngve. Det passet egentlig veldig bra for oss, ettersom vi i utgangspunktet hadde lyst til å gjøre innspillingen away from home. Vi gjorde forrige albumet i et studio i Oslo, der vi bor, og fikk på en måte aldri helt følelsen av å være i studio – så det å dra bort i 20-25 dager, til et annet land og gå helt inn i studio-modus, passer perfekt.
Skader ikke at de økonomiske betingelsene er fordelaktige vis a vis her i Norge heller.»
Og når vi snakker om økonomi, det er jo snakk om finanser/utlegg, i 2016 er jo ikke det å få kontrakt spesielt inntektsbringende for et band, spesielt ikke et mindre band som dere. Hva tenker dere i forhold til dette? Er det penger dere anser som tapte, eller har Pigeon Lake en slagplan som gjør utgiftene rundt dette albumet flettes inn i et større bilde? Forventer dere å gå i pluss?
«Nei, altså, platekontrakt er ikke helt det dét var. På en annen side, dette har vi vært innforstått med i lang tid nå, helt siden vi startet. Vi ser på det slik at utgifter kommer vi til å ha uansett som band, og bruker heller tid og energi på hva vi får igjen for det. Vi har i utgangspunktet at selve bandet betaler seg selv, slik at vi kan spytte inn sjøl på toppen av det. Det er alltids risiko involvert, men som musiker er det en gang slik at man betaler først og så jobber steinhardt for å tjene det inn igjen.»
Og vil det bli slik at bandet kjøper ut en stabel og selger selv, på konserter? Det er jo her det er mulig å dra inn noe, om dealen med selskapet og innkjøpspris er ok.
«Yes, vi kommer til å kjøpe ut en romslig bunke med eksemplarer som vi selger selv på konserter og slikt, der vi beholder alt av inntekter. Det burde gi rimelig god profitt, og vi tjener fort inn både det vi legger ut for skivene og gjerne en god bit av studioutgiftene.»
Og dette gjelder? Digitalt, fysisk, eventuelt, vinyl? Cd? Pigeon Lake på lp hadde jo rocka ☺.
«Platekontrakten gjelder worldwide, fysisk og digital distribusjon. Helt enig i at LP hadde vært tøft! Vi har snakka om å kanskje ha en et par LPer, men det er ikke noe spikra enda – vi må rett og slett se an interessen kontra trykk-kostnader.»
Hvordan ser dere for dere oppholdet i Parma, Italia da? Det blir jo å bo, spille, spise og toalettere 24/7, er dere en gjeng som fungerer bra i slike omgivelser/settinger?
«Kort og godt fantastisk. Vi har gleda oss til dette siden vi begynte å planlegge det for snart et år siden, og det er et personlig mål som går i oppfyllelse for alle gutta. Vi er jo ikke verdens største band, og synes det er utrolig stas at et label har trua på oss og gir oss muligheten til å spille inn i et profesjonelt studio i Italia.»
Og er dere 100% klare med alt av materiale?
«Just in time. Musikken har vært ferdig en stund nå, takket være borderline unaturlig produksjon fra vår kjære lead gitarist Magnus Engemoen. Vokal (med tekst) har tatt lenger tid og ble ferdig for få dager siden (Chris har ikke vært like effektiv…). Det totale arbeidet med musikken har vært grisebra, og vi har hatt konstruktiv dialog og jobbing med materialet siden høsten, jevnt fram mot nå.
Resultatet av dette kan man få en liten smak av i form av denne lyd-teaseren:»
Og sound? Har dere en målbevisst plan om hvordan dere skal oppnå et ønsket resultat? Eller er det folk der nede som kan innvirke på det ferdige produktet? Det er jo en balanse det der, hva et band har av tanker i forkant, og hva som skjer når man først sitter der og andre kanskje har meninger og innspill.
«Det har seg slikt at vi er to lydteknikere i bandet, i tillegg til to til som er glad i god lyd. Dette gjør at vi har en ganske god ide om hvordan vi vil at musikken skal låte, i tillegg til en god del fagkunnskap som gir oss mulighet til å konstruktivt påvirke resultatet dithen – noe som ble ønsket velkommen av vår kjære studiotekniker Wahoomi.»
Det er snakk om høst-release, ikke sant? Og konserter her hjemme i kjølevannet av slippet. Når foreligger en spikret gig-liste?
«Høsten! Vi har for vane å ha høstslipp, og dette blir tredje gang – tradisjoner altså! Vi satser på å legge inn 8-10 konserter i Norge i etterkant av slippet, kanskje fler om mulighetene byr seg. Det står og faller litt på vilkår og muligheter, egentlig – ref. at bandet driver seg selv minst i null.»
Du fortalte meg at det over nyttår er aktuelt å prøve seg utenfor Norge, er det bare vage planer ennå? Og får dere noen form for turnestøtte fra selskapet? Eller blir det å søke på støttepenger her hjemme?
«Foreløpig er planen ganske tydelige, men ingenting er planlagt. Vi gjorde en liten turne i februar 2015, og fikk voldsom mersmak – det skal gjentas! Støtte? Ish. Vi har en andel av labelets cut av inntektene som settes av til formål vi og labelet blir enige som produktive – enten det er promo, turne, booking, osv. Dette kan fort benyttes til å dekke kostnader i forbindelse med en turne. Vi kommer dóg selvsagt til å benytte oss av de støttemulighetene vi har, da disse gjerne gir god grobunn for prosjekter.»
Fra sist, når jeg anmeldte og hadde fokus på ‘Tales Of Madman’, fikk jeg vite at dere hadde fjernet og lagt til noen i lineup-en, hva skjer? Og dette vil kanskje påvirke den musikalske retningen siden sist? Den gang brukte jeg referanser som Opeth, Solefald og Riverside, er det noen av disse punktene som forsvinner?
«Våre nye karer kom inn mot slutten av sommeren 2015. Jonas (trommer) og Håkon (bass) har tatt opp arven, og har satt sitt preg på ting. Musikalsk sett er vi kanskje enda litt mer annerledes enn vi var sist, uten at jeg vet hva vi skal sammenligne det med. Vi er blitt utrolig blinde på vår egen musikk og sjanger etterhvert. Vi tror allikevel at folk kommer til å høre at det fortsatt er Pigeon Lake som spiller musikken – inspirasjonsgrunnlaget er i største grad det samme som på forrige skive (Katatonia, Opeth, Mastodon, He Is Legend, Stone Sour, Gojira, m.m), men vi har videreutviklet vår sound og vårt uttrykk.»
Hvorfor ble det endringer i utgangspunktet? Hva var grunnen for at dere valgte å skille lag?
«Vi skilte lag med våre gode venner Anders (bass) og Andreas (trommer) sommeren 2015, etter litt tids drøfting rundt planene videre. De hadde andre ting som foregikk de ønsket å prioritere, som dessverre ikke var forenelig med det Magnus og Chris ønsket for bandet. Sånt skjer; det er veldig vemodig, men noen ganger uunngåelig. Det var heldigvis gjensidig respekt og god tone, og fortsatt god stemning oss i mellom.»
Og hva har disse newbiene på samvittigheten fra før? Har de noen kjente band på cv-en?
«Jonas var jo med oss som stand-in trommis på turne i Øst-Europa i fjor, og er forøvrig ungdomskompis av Magnus. Har også spilt i Gorecure med Magnus, i tillegg til at han trommer for singer/songwriter Anna Rebekka – og har vært litt stand-in trommis for Tempel. Håkon har tidligere vært vokalist og gitarist i Blodkjeft og Vetus Vomica.»
Da er det bare å ønske lykke til med oppholdet der nede, krysse fingrene for at det ikke oppstår noe krøll med kommunikasjonen og gjennomføringen, og at dere kommer hjem kraftig fornøyd og at alt går på skinner ☺. Takk for at dere stoppet innom Heavymetal.no rett før avspark slik.
Avsluttende ord:
«Takk for at vi fikk stoppe innom. Vi er 10/10 (evt. 5/7) gira, og håper det rykker i leggen til i hvert fall 10-12 av dere lesere! Følg med på Facebook
- der kommer det løpende oppdateringer fremover! :).»