Oslo 6. desember, du kan vinne to billetter.
Green Carnation@Kilden Teater- og Konserthus
De fleste som følger litt med har fått med seg at Green Carnation har flyttet sitt episke timeslange verk ut fra konsertscenene vi er vant til, og inn i Kristiansands storstue, Kilden. Med tanke på at Green Carnation faktisk ikke er så veldig harde eller at musikken er spesielt skitten, kan dette fungere. Musikken er komponert bra og kler nok Kilden perfekt, det er orkestralt og pompøst, progressivt og som allerede nevnt, episk, så en slik scene vil være en kledelig ramme. 26. november er det duket for show, der bør du være om du har mulighet. Jeg fikk bandets skjeggete vokalist i tale, heng med da vel :).
All band pictures are shot by the excellent photographer Paul Verhagen, which was so cool to lend these to Heavymetal.no for this article. The pics are shot at Roadburn 2016. See more of Pauls work HERE
, or visit him on Facebook. Thanks a lot Paul!
Kjøp billett HER
.
Dette må vel være noe av det største? Greit at det er store festivaler, svære arrangementer innen sjangeren, men Kilden er jo Kristiansands opera, der er det ikke gitt at et band som Green Carnation kommer inn.
«Ja, dette blir nok noe av det største vi har gjort, og denne kvelden blir det Green Carnation og bare oss. De som kommer vil jo sånn sett være der kun for oss, og det gjør jo denne konserten ganske annerledes enn en festival, uavhengig av størrelse. Vi brukte litt tid på å selge oss inn til Kilden, men ble også ganske fort enige om at dette var en god idé, ikke bare for bandet, men også for Kilden som arena.»
Hva ligger bak? Hvordan kom dere på dette?
«Green Carnation har alltid likt det litt ekstraordinære, og i planleggingen av dette året dukket idéen om å avslutte på Kilden opp ganske tidlig. Vi får muligheter til å lage en slags xl-utgave av liveshowet vårt på Kilden, og selv om vi ikke har bestemt oss for alle ingrediensene, tror jeg vi kan love publikum en spektakulær kveld. I tillegg til konserten planlegges det litt ekstra GC-aktiviteter også dagen før. Dette vil bli sluppet etter hvert som det blir klart.»
Og var det vanskelig å gjennomføre? Å løfte dette fra idestadiet til at det nå selges billetter?
«Det var flere gode argumenter for å avslutte på hjemmebane. Ikke minst vil vi gjennom 2016, og de andre konsertene vi gjør, få god promotering for Kilden-konserten. Vi har vært ganske kresne på hvilke konserter og festivaler vi skulle gjøre i dette liveprosjektet, og har en helt klar oppfatning om hvordan vi ønsker at dette showet både skal høre og se ut. Vi tror vi har en sterk posisjon hjemme i Kristiansand, men også die hard fans fra andre steder, som nok ikke vil gå av veien for å ta en tur til Palmekysten i november.»
Hvordan tror du denne konserten vil skille seg fra andre vanlige GC-jobber? Er det omstendigheter eller muligheter her som vil gjøre Kildenjobben spesiell?
«Det er klart at selve konsertstedet åpner en del muligheter. Denne dagen har vi jo også konsertsalen helt for oss selv, så det blir nok en slags xl-versjon av konserten som vil bli presentert. Vi har ikke bestemt oss for alt ennå, men vil nok røpe en del av dette i månedene fremover.»
Og kapasiteten? Greit at håpet er utsolgt, men hvor reellt tror du det er at det blir full sal?
«Kapasiteten er 1180 sitteplasser, og både Kilden og bandet selv ble litt overrasket over nivået på interesse de første dagene. Allerede i løpet av de første dagene ble det solgt flere hundre billetter, til ni ulike land, så dette ser jo veldig lovende ut. Vi kommer ikke til å deppe dersom det ikke blir helt utsolgt, men har et realistisk håp om å samle mange hundre mennesker i Kilden denne kvelden.»
Merker du interessen? Ikke bare fra billettkjøpere, men fra fans online, sosiale medier, kanskje fra mannen i gata, lokale medier – er det interesse synes du?
«Ja, i stadig større grad. Jeg må innrømme at det har vært litt tyngre å få dette på beina igjen enn jeg hadde sett for meg. Eksempelvis hadde vi ikke noen Facebook-side siden sist vi holdt på, så vi har vært avhengig av å bygge en del viktige ting opp fra ingenting. På den måten har det nok også tatt litt lengre tid å spre nyheten (i alle fall utenfor Norge) om at vi er tilbake. Jeg har merket at interessen for bandet, og det vi holder på med er ganske så stort på hjemmebane, ikke minst fra mannen i gata. Og det inspirerer jo så klart.»
Hvilken besetning blir det? Vil for eksempel Tommy være tilbake bak trommene? Eller er det Perez som vil gjøre denne også?
«Det blir samme besetningen som resten av 2016-jobbene, med Jonathan Perez bak trommene, ja.»
Dere har lagt opp til å gjøre noen jobber på Light Of Day i 2016, hvordan har det vært så langt? Jeg så jo opptaket av Blastfestjobben, den var jo karslig fet.
«Vi har valgt å gjøre noen, men ikke så veldig mange. Vi er ni personer som reiser rundt i dette følget, og det byr jo også på en del praktiske og økonomiske utfordringer. Jeg sitter på flyet fra Roadburn og skriver dette, og det er bare ett døgn siden vi var ferdige med konsert nummer to for året. Begge to har vært helt fantastiske for oss. Vanvittig mye godord fra nye fans, gamle fans og anmeldere. Det kunne faktisk ikke blitt noe bedre.»
Og Bergen, hvordan var opplevelsen? Det er jo en litt i overkant extrem festival kanskje, i forhold til der Green Carnation har plassert seg.
«Det er ærlig talt noe av det drøyeste jeg har vært med på. Light of Day, Day of Darkness er en plate som betyr mye for mange, meg selv inkludert. I tillegg var dette min alle første ordentlige plate som vokalist, og det å stå på scenen i Bergen med guttene i bandet og få den fantastiske responsen ble nesten litt for mye for meg. Jeg dro til Bergen dagen før vi skulle spille for å ha litt møter, og så klart også gå på festivalen. Og jeg ble ganske satt av forventningene folk hadde til oss. Jeg er ekstremt glad for at vi klarte å innfri disse og kanskje vel så det. Green Carnation var nok fort et av de softeste bandene på Blastfest, men dette bød ikke på noen problemer, egentlig. De fleste virket å synes det var godt med noe annet enn det mest ekstreme (i alle fall for en time).»
Jeg er jo en av de som husker Green Carnation fra type før demoen, og overgangen til det som ble ‘Light Of Day’ – hvor du kom på banen for fullt. Dette var vel det første «store» bandet du var med i, ikke sant? Som du nevnte tidligere var jo dette din første ordentlige skive.
«Jo, jeg hadde spilt bass i noen band fra Vennesla, og hadde allerede etablert Faith No More-coverbandet, men som sagt var LODDOD den første ordentlige plateutgivelsen jeg var med på.»
Og i årene som har gått, har du tatt del i flere, Tristania, Trail Of Tears, Subterranean Masquerade, gjestesunget mye, men er det å fronte ‘Light of Day’ noe spesielt? Green Carnation er jo bandet mange forbinder deg med…
«Ja, det har blitt en del. Og jeg er også involvert i et par-tre prosjekter akkurat nå som nok de færreste vet om, men jeg har vel aldri lagt helt skjul på at Green Carnation betyr noe spesielt for meg. Så det føles godt å være tilbake, og ikke minst med denne plata.»
Det å jobbe som du gjør, med politikk/musikk, og det å plutselig skal reise og spille, er det forenelig? Er det mye stress å flette det hele sammen?
«Ja, det går ganske greit, egentlig. Det handler mest om planlegging, og etterhvert som bandmedlemmer og meg selv inkludert drar på årene, dukker det jo opp diverse forpliktelser, også utenom jobb. Så der vi i større grad kunne kaste oss på ting tidligere, er det meste ganske godt planlagt i dag. GC-comebacket begynte vi å jobbe med ganske tidlig i 2015, og Kilden-jobben, for eksempel, ble holdt av nesten ett og et halvt år før den faktisk skal finne sted.»
Alltid en glede å ha deg her Kjetil, vi snakker jo om en kar som har vært involvert i Heavymetal.no’s spalteplass fra dag 1 🙂 Lykke til med Kilden, bandet, livet, så oppfordrer vi folk om å kjøpe billett, for det kan jo plutselig vise seg at det går unna :).
«Det er alltid en glede å stikke innom også, Yngve! Takker for gode ord, så krysser jeg alt jeg har for en fantastisk kveld i Kristiansand 26. november.»
Bilder under: ©Kilden