Deception Add 050324 Karmøygeddon 24

Addiktio, en instrumental smeltedigel

av yngve

Addiktio 18 Mari Strømsbo GjørvTrioen kjører på med variert musikk, som spenner fra jazz til rock via progressive toner til metal. Inspirasjoner henter de fra et bredt spekter som favner alt fra Meshuggah til Mew, via Radiohead og Shining. Det er Shining-gitarist Håkon som sitter på den andre siden av det virtuelle bordet, og som sammen med meg skal prøve å informere litt rundt Addiktio og debutalbumet.

Bilde, fotograf: Mari Strømsbo Gjørv

I min anmeldelse av skiva skrev jeg blant annet: "...selv kaller de musikken sin progrock ala 2018, og slikt sett er de i tråd med det jeg tenker. Prog som ikke legger seg i skuffen til dinosaurene, men som faller inn under paraplyen der Motorpsycho befinner seg, uten at det er større likheter. Men progressivt i ordets forstand, ikke som sjangeren vi kjenner og elsker fra 70-tallet."

Les anmeldelsen av 'Verraton' HER .

Addiktio er et såpass nytt bekjentskap for meg, og sikkert for de fleste, at jeg tenker vi kjører stilen bli-kjent-med i denne omgangen 😊. Så, for å starte med begynnelsen, hva fikk dere tre til å møtes? Hva var triggeren for at akkurat dere tre startet dette bandet?

"Vi startet opp for noen år siden med å spille på litt riff og ideer jeg hadde liggende. En del av musikken fra oppstarten er det reneste mig, mye mer funky drit og forsøk på flink musikk ala Wayne Krantz, Oz Noy osv. Dette er gitarister jeg digger, men det er musikk jeg verken klarer å spille bra nok eller har lyst å holde på med 100%. Derfor er det kun et og annet riff igjen fra oppstarttiden. 

Triggeren for å starte var uten tvil det å skape noe eget, blande sammen alt man liker og håpe på at andre liker det samme. En annen viktig faktor var tilgangen på to av mine absolutte favorittmennesker og musikere; Thomas Gallatin og Ruben Oma. De har et unikt samspill, og sammen har vi et litt merkelig og spennende utgangspunkt for å skape musikk man ikke har hørt før. Plata er lytterorientert, nerdete uten å bli brifete, og fokus ligger alltid på låtene fremfor enkeltprestasjoner."

Addiktio@Facebook

Jeg ser det er et par-tre konserter på planen, og med skive ute og garantert en del promotering; er det stillstand med Shining/andre gjøremål? Siden dere har tid til å holde på med Addiktio?

"Pr nå har vi 4 konserter på plakaten: 
  • 3. mai : Vaktbua i Kristiansand
  • 18. mai : Support for Circus Maximus på Rockefeller - Oslo.
  • 23. mai : Moskus Bar i Trondheim
  • 24. mai : Split med Aiming for Enrike Subscene i Oslo
  • Vi jobber også med å å få til noe i Stavanger. 

Vi har spilt inn ny plate med Shining som slippes senere i år, den er dritbra, haha! Før den slippes er det litt popsaker med bl.a Gabrielle, Ina Wroldsen og slikt. De andre gutta har også endel popsaker, men det er alltids perioder vi kan prioritere Addiktio, og da kjører vi på."

Hvor og når ratta dere på plass Verraton? Produksjonen var jo rett og slett meget bra til slik musikk. Detaljene er en ting, men feelen dere fikk, somlåtene trengte, er jo sikret så det holder. Var det akkurat som dere hadde hørt for dere? Eller jobbet dere med løsninger og ideer underveis, og hvor sluttresultatet kom på plass basert på litt prøving/feiling?

"Takk! Vi er veldig fornøyd med produksjonen, og også slik det endte opp mix-/mastermessig. Verraton ble spilt inn hovedsaklig over et par tre uker, med noe pålegg og slikt i ettertid. 

Musikken går jo gjennom en kvern før det endelige resultatet, også etter selve trackinga var gjort. Når vi nå skal gjøre låtene live blir det noe looping på meg, og kanskje noe på de andre også. Et ganske så tidkrevende og gøy prosjekt!

Låtene ble ferdig arrangert på litt ulike tidspunkt, noe ble også ferdig rett før innspillingen startet. På mange måter vil jeg si at ting ble mye bedre enn vi hadde sett for oss i utgangspunktet. Det skjer noe med musikken når man begynner å produsere alle delene av låtene. Se på alle overganger, alle trommegroover, pålegg av perk, gitarmelodier osv. Og når ting låter bedre blir det behov for færre element for å få ting stort.

Feelingen. Vi har spilt sammen endel år, både med Addiktio og noe andre saker. Jeg tror time/feeling er en ting man kan øve opp sammen, men jeg tror også det er noen man spiller bedre med fra naturens side. Det handler jo om ørsmå millisekund foran og bak. Med Thomas og Ruben synes jeg det svinger så vanvittig fra før, så der må jeg bare prøve å henge med."

Addiktio 18

Hvorfor trio? Kokkene og sølet? Vanskelig å jobbe med? 😊 

"Ja. Det er mange fordeler med å være tre. For vår del handler det nok litt om at det var slik det startet, ideen om at tre er nok. Det tror jeg fortsatt på, men er ikke fremmed for å ha med noe keys."

Jeg ser dere har en gjest på tangenter, på skiva i hvert fall, vil vedkommende også være med live?

"De som er med på plata er Helge Lien, Bernt Moen og Syver Storskogen.

Live vil det nok veksle litt om vi har med keys eller ikke. Beste hadde vært å ha med alle tre, så kan de hoppe inn på litt forskjellige låter, men det tror jeg nok ikke skjer med det første."

Låttitlene var merkelige, ligger det noe spesielt bak valgene? Er det et mønster? Det kan virke slik.

"Titlene er finske, og det er flere grunner til det forsåvidt. Jeg har flere finsk-svenske venner og har hørt mye fjasefinsk over mange år. Vi har også spilt i Finland noen ganger med Shining, og jeg har veldig sansen for både folka og landet generelt. Også liker jeg både måten ordene ser ut på og hvordan de låter, litt hakkete, rytmisk og firkanta. Jeg tror nok jeg hadde slitt med å finne gode engelske ord uten at det hadde blitt veldig merkelig. Hva skulle de da het? Det blir så fort metalsk og teatralsk osv. Addiktio er forsåvidt også finsk som du da kanskje skjønte?"

Tenkte aldri på det :). 

Instrumentalmusikk, valget på å skippe vokal, var det et av kriteriene helt fra starten? Eller kom det sigende etterhvert? Var det på noe tidspunkt aktuelt med vokalist?

"Det er ikke så aktuelt med vokalist nei. I starten var det også mer funky-fusion-drit, der blir det jo helt ute med vokal. Når plata ble som den ble ser jeg at det hadde vært kult noen steder, men det skjedde altså ikke denne gang. Eneste som var veldig nærme var den lange slutten på Kitara hvor det var koring på preproduksjonen av låta. Kanskje live etterhvert, og kanskje neste plate. Men hvem skulle man da hatt med?"

Hvordan tror du folk vil ta imot slik musikk live? En ting er jo på festivaler og spillejobber med for eksempel Aiming For Enrike, der folk vet litt hva de går til – men jeg ser dere skal varme opp for Circus Maximus, og der er det en relativt god kløft mellom det dere spiller og som kanskje fansen av progmetallerne er.

"Jeg tror folk som hører på f.eks. Circus Maximus er oppriktig musikkinteresserte folk. Det finnes bøttevis av konserter hvor folk ikke går på konsert for å lytte, men for å feste og drikke og henge med vennene sine. Det tror jeg det er mindre av på slike konserter. Progfolk er så mangt, men det finnes definitivt endel musikknerder blant dem, slike som oss selv. Addiktio er nok også endel hardere live enn på plate, men med gode dynamiske pusterom."

Hva skjer nå da? Skiva er ute, er det planer om å fylle opp sommeren med spillejobber? Har dere kanskje allerede vært i kontakt med festivaler for eksempel?

"Plata kommer nok litt for sent til å få booka noe særlig i sommer, men det blir endel før sommeren, også håper vi på å komme oss rundt i Europa i høst en gang."

Er Addiktio et prosjekt eller et band? Om Shining for eksempel blir superaktive og dere er på gang med nye greier, slipper dere alt og legger dette på is? 

"Det er definitivt et band, og vi har absolutt ingen planer om å legge dette på is uansett hva som skjer med andre band/artister. Addiktio er kommet for å bli og vi er igang med å skrive til ny plate."

Takk for lytten, og tiden dere hadde å avse til Heavymetal.no! Er det noe dere vil føye til, ta opp, diskutere, hyle ut, noen som skal trekkes fram, som kanskje er i bandets sfære men som ikke får den credden de fortjener? Her er en perfekt plass å skrive ned alt slikt:

"Simon Berg har gjort en veldig fin jobb med cover og logo, Krister Wiberg i Raindrops jobber på som bare rakkern og Mari Strømsbo Gjørv synes jeg har tatt noen veldig fine bilder av noen midtpåtreet-fine folk. Håper å se folk på konsertene framover! Vi tar med lyd og lysmann og kjører ting så proft det lar seg gjøre de stedene vi drar."

Du kan bestille lp via Facebook-linken litt over her.