Karmøygeddon 24

Dark Delirium, en ny tid

av yngve

Dark Delirium 22 Foto John Ivar Evensen @Instapixbyjie

Bilde, fotograf: John Ivar Evensen@instapixbyjie

Bandet opplevde litt endringer i lineup og nye utfordringer i 2022. Nå ser det ut som om det begynner å sette seg, og det har allerede kommet oppføringer på liveplanen til gjengen. Jeg dro inn Simeon for å lodde stemningen, og intervjuet ble liggende litt glemt i en chattetråd, men det er helt kurant aktuelt åkkesom :).

Det nyeste albumet kom ut i desember i fjor, hvor jeg påpekte at det var et band i limbo.  Les hele anmeldelsen HER .

Det er nye tider for Dark Delirium, det skal vi ta for oss og prøve å komme litt i dybden på. Men først, velkommen Simeon! Kult at du tok deg tid til å henge her igjen. 

"Takk for muligheten! Alltid kjekt å ta en prat med dere i Heavymetal.no."

Jeg har, som jeg fortalte deg, oversett mailen med filene du sendte, og da er man litt på bakevja i forhold til å være aktuell. Og i en verden der alle sender skiver for sent, var du egentlig grei ute, i forkant . Hva har du og bandet oppnådd med promoteringen den siste tiden, siden utsendingen til medier begynte? Har det resultert i nok, den forventede mengden, tilbakemeldinger? 

"Det er sånn det er i ny og ne, det hender en mail og to detter forbi her også, men jeg får alltid lest og gjort alt som skal gjøres til slutt.

I forhold til promotering vil jeg påstå at vi er ganske flinke. I forhold til strategi har vi kjørt flere samarbeid med både annonsetjenester som Facebook og Google, sosiale medie-kontoer og anmeldere på Youtube, promoteringsselskap som har ordnet flere titalls intervjuer og såkalte features på nettsider og sosiale medier. Som du sa var vi faktisk litt greit ute med å sende platen ut til de ulike, en måned før, noe som har definitivt hjulpet.

Det som er blitt oppnådd er mye aktivitet på både nettsider, sosiale medier og strømmetjenester. Vi valgte faktisk å avvente med fysisk format til vi nærmer oss konserttider, det for å heller øke promoteringsbudsjettet vårt vesentlig. Jeg føler det er enormt mange bra band som dukker opp for tiden, men jeg ser jo at ofte blir drittjobben lagt litt på siden. Jeg vet ikke hvor mange timer de siste to månedene det har gått i epost, pr-planlegging, budsjettering og lignende, men vi snakker mange titalls. Det er kjempelett å lage musikk og publisere i dag, men det gjør også at markedet er veldig mye vanskeligere å slå gjennom på.

Nå ble det jo litt utenom spørsmålet he-he. Vi er veldig fornøyd med resultatet så langt, nå har ikke platen vært ute lenge akkurat og mye av promoteringsbudsjettet blir brukt etter platen er ute, men resultatet har vært veldig bra! Vi har fått veldig mye gode tilbakemeldinger både nasjonalt og internasjonalt og folk virker fornøyde!

Er folket fornøyd, så er vi fornøyd."

Dark Delirium@www

Det er vanskelig å være usignert i dag, også å være signert, men når man skal gjøre alt selv er man prisgitt dedikasjon på et mye høyere nivå enn mange aner. Du styrer også som manager, hvordan er det å være så tett på alle prosessene?

"Det er mye... veldig mye. Det kommer veldig an hvordan man kjører bandet tenker jeg. Nå har jeg hatt denne rollen siden dag én, og hatt Dark Delirium som en visjon siden jeg var liten guttunge i baksete i bilen med Dimmu Borgir på høyt lydnivå. 

Det krever en stor dedikasjon, som nevnt over så går det mange timer. Det er veldig gøy å være så tett på prosessene i forhold til at man har full kontroll og vet hva som skjer til alle tider, og litt om hvordan bandet ligger. Det krever enormt med tid og mye kunnskap, men kunnskapen får man underveis. Men det er dette jeg brenner for; å kunne da være så hands-on på hvordan ting gjøres, samtidig som man er en del av musikken. Pluss ha en gjeng som stoler fullt og helt på at du gjør det du kan for få bandet til å fungere, det er en veldig fin følelse. Halvar sa forleden i et intervju at det krever å ha litt ADHD om du skal ha gidde å holde på med managerbiten samtidig som du spiller i bandet. Det mener jeg er et kompliment.. hehe.."

David, din bror, valgte å steppe ned som vokalist, som jo var grunnet psykisk helse. Hvordan har tiden etter vært? Og hvordan var det umiddelbart etterpå? Det kan fort bli et vakuum som kan stresse når slikt skjer med et band.

"Hele situasjonen rundt David var veldig spesiell, og vanskelig.. Det var jo lillebror det var snakk om, og et tema vi hadde snakket om flere måneder tidligere.

David hadde tenkt å gi seg allerede i april 2022, etter en konsert som ikke var den kjekkeste. Folk var veldig fornøyd med konserten, men ting føltes ikke bra ut den kvelden. Dagen etter fikk vi beskjed om at skulle slutte, og siste konsert skulle være 3 måneder etterpå. Det gjorde at vi måtte omstille oss i en voldsom fart, midt i Norgesturnéen. Han valgte å bli for å skape minst mulig overlappingsproblemer og for å gjøre overgangen så jevn for bandet som mulig.

Dessverre ville jo hele greia med at han ville slutte ligge å presse på alle i bandet, inkludert David, som gjerne gjorde at han også fikk det verre med seg selv. Etter vi spilte på Askerock var David 100% bestemt på at tiden var inne. Vi måtte kansellere fire konserter, flere av dem som vi alle hadde gledet oss veldig til, men nå var tiden inne for han å gå av. Når vi snakker om psykisk helse skal man jo være forsiktig med hvor mye man presser for å få ting gjort. Jeg må ærlig si at på ettertid har jeg forstått at jeg presset han for langt, og angrer på det. Men jeg er glad for at vi hørte på han når vi gjorde. 

Tiden etter har vært veldig bra faktisk. Vi har fått gjort det vi skulle og gjør det vi skal. Kommunikasjonen og moralen er bedre enn noen gang. Vi hadde jo mange sanger som skulle skrives og spilles inn på vokal rundt tiden han sluttet, men det gjorde at presset på å få ordnet situasjonen gjorde at jeg og de andre var villige til å prøve meg som vokalist, noe som jeg vil påstå har vært positivt for bandet. Vi er ett av få band som mister vokalisten fra tidlig av, men har fint klart å redde det inn. Vi har tross alt nokså lik vokal, men med ulik teknikk. Same same, but different?"

Produktiviteten til Dark Delirium er høy, føler du selv at det er kvalitet over kvantitet selv om begge faktorene er i spill? Det kan fort bli for likt, eller for ujevnt, om man slipper for mye for kjapt. Enn så lenge har jeg i hvert fall følt at idebanken til DD har vært bra. 

"Takk for det. Jeg vil si at det er både kvalitet og kvantitet. Vi ønsker å få til en plate i året, holde musikken fresh. Vi er veldig kritiske til hverandre, og har ingen problem med å gi beskjed om en låt eller ide enkelt og greit er dårlig, vi tar oss ikke nær av det. Vi er åpne med hverandre og samarbeider om å fylle hverandres tomrom i musikken. Jeg føler selv nye platen er veldig annerledes enn forrige, men forrige var også veldig annerledes enn første."

Siden vi er inne på emnet, haha, er det allerede snakk om å arbeide opp nytt materiale til et kommende album?

"Selvfølgelig! Vi er snart ferdig med første låt til fjerde albumet. Vi vurderer å endre litt på hvordan vi lanserer musikken fremover, det for å nå ut til flest mulig publikummere, men ja, det er definitivt en ny plate i 2023!"

Du nevnte at trommeslageren sluttet, det var kinkig. Hvordan løser dere det? 

"Det var ganske kjipt da vi gikk veldig godt overens på fritiden, konserter og reise, men vi splittet med godt blod og har god kontakt fortsatt.

Vi har et par konserter planlagt for mars 2023 med Kristoffer Fikstvedt fra Ormskrik, som er en megadyktig trommis og veldig trivelig type. Det er vel alt jeg kan si om situasjonen foreløpig."

Hvordan var det å ta over rollen som frontfigur? En ting er å stå på sidelinjen og spille gitar, lage låter og være manager, enn annen er å i tillegg skulle fronte midtpartiet i et band. 

"Foreløpig er det ganske greit. Nå gjenstår det å se når vi får kommet oss på konsertfronten igjen, men rollen føles veldig naturlig ut. Jeg er en veldig utadvendt type som liker oppmerksomhet."

Jeg leser at fundamentet i tekster har endret seg når David sluttet, hva har skjedd der? Har tematikken skiftet drastisk?  

"Tekstene har nok endret seg en del ja. Noe en av lytterne våre påpekte som er litt artig, men som jeg ikke har tenkt over før er at David skrev ofte om mental helse, og gjerne i førsteperspektiv. Noen sa til og med at de kunne både se og høre at det var ekte problemer på bilder og låtene. Om det var derfor tekstene ble skrevet som de ble før er det kun David som vet.

På nye platen er alt fiktive historier om en karakter eller en hendelse. Det er noen av sangene som fortsatt har litt tematikk om psykisk helse, men det ligger under selve historien som blir sunget."

Og du nevnte for en tid siden at det var store planer for DD i 2022 og også i 2023. Er disse fortsatt aktuelle? Eller ble det forandringer på dette med lineup-situasjonen?

"De som var i 2022 utenom platen ble stoppet i oktober. Vi klarte nesten å spille i så og si alle Norges hovedbyer dette året, men sånn ble det ikke. Det er nok litt endringer i planene for 2023, men hovedplanen er festivaler, konserter, ny plate og utlandet mot høsten."

Gjester er med, hvorfor disse, og hva tilfører de synes du? Er det kun for å ha gjester, eller var låtene påkrevd hjelp? 

"Vi har samarbeidet med flere! Vår gode venn Chris Andre Rødfjell, som er tidligere kollega av Logi, har en eksepsjonell stemme som vi har fått låne. Vi har hatt ham med da han er svært dyktig, og han er et geni til vokalsnekring på spotten!

Vi fikk også med oss Jan Terje Vinningland fra Sublime Eyes, som lagte en heidundrende solo til på My Child. Det var noe vi prøvde å få til da han holder til i området og er eksepsjonelt dyktig! Vi liker Sublime Eyes veldig godt, så hvorfor ikke prøve å få til et samarbeid?"

Jeg signerer ut, og ønsker dere lykke til framover. Er det noe vet du hvor jeg befinner meg i det digitale universet . Har du noen avsluttende ord, være det seg merch, linker eller oppfordringer, hiv alt slikt ut her:

"Tusen takk for at vi fikk ta enda et intervju og anmeldelsen. 

Sjekk ut den nye platen på din foretrukne strømmetjeneste, følg oss på sosiale medier og kom på konserter, du blir ikke skuffet! Vi setter pris på hver og en som lytter til musikken vi lager, det gjør at vi kan fortsette å drive på med det vi elsker!

@Facebook , @Youtube , @Spotify ."

Dark Delirium 22